Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6733 ggr
[KarinOtt]
6

Livrädd kaliumbrist?

Jag har fortfarande mina omställningsbesvär efter drygt tre veckor. Muskelsvaghet, yrsel, "krampkänslor" i käken/svaghetskänsla i käken. Nu läser jag om kaliumbrist och blir livrädd. Tänk om det är det jag har. Det kan ju få allvarliga konsekvenser!

Visst kan jag börja äta kosttillskott i form av kalium, men samtidigt ska man ju inte laborera för mycket med sånt heller och äta tillskott som man inte behöver. Jag äter redan tillskott av magnesium som jag trodde jag hade brist på pga muskelsvagheten.

Någon?

[KarinOtt]
0

Läser att man kan få hjärtstillestånd av överdosering av kalium så det vill man ju inte laborera med själv!

SpurtAnne
0

Näringstabell: exempel på livsmedel med hög procent av RDI

Kalium (K)

Procent av RDI vid 100 gram

> 60 %  av RDI

Gurkmeja (97 %)

30 - 60 % av RDI

Nypon (52 %), Sojabönor (55 %), Bruna bönor (34 %), Röda bönor (32 %), Vita bönor (49 %), Mungbönor (34 %), Ärtor (35 %), Vetegroddar (34 %), Sötmandel (33 %), Solrosfrön (49 %)

8 – 30 % av RDI

Grönkål (17 %), Broccoli (11 %), Blomkål (9 %), Vitkål (9 %), Rödkål (9 %), Brysselkål (13 %), Spenat (12 %), Kronärtskocka (11 %), Svamp (12 %), Vitlök (13 %), Potatis (15 %), Rödbeta (9 %), Rädisa (9 %), Avokado (19 %), Banan (13 %), Kiwi (9 %), Papaya (8 %), Granatäpple (8 %), Vattenmelon (9 %), Vinbär (8 %), Bondbönor (8 %), Gröna bönor (8 %), Linser (25 %), Kikärtor (26 %), Havre (13 %), Råg (13 %), Bovete (15 %), Valnötter (16 %), Hasselnötter (14 %), Jordnötter (23 %), Cashewnötter (18 %), Linfrö (23 %), Sesamfrö (15 %), Bockhornsklöver (25 %), Ingefära (14 %), Chili (11 %), Persilja (23 %), Nässla (22 %), Lax (11 %), Makrill (8 %), Köttfärs (10 %), Griskött (12 %), Renkött (17 %), Lever (9 %)

[KarinOtt]
0

Så om man äter köttfärs, lax, broccoli, hasselnötter, valnötter, svamp och brysselkål ibland så borde det vara okej då?

yvonnel
0

Så käckt att kopiera tabellen! Gurkmeja är det som ger den gula färgen i curry, smakar inte så mycket ensamt men färgar såser eller tex köttfärs.

[KarinOtt]
0

Jo jag vet vad gurkmeja är.

yvonnel
0

Men kanske inte alla andra vet.

Mooniq
0

kolla in sidan

www.vitaminsidan.se

där kan du läsa om vitaminer och mineraler och där finns mycket läsvärt, OM man har brist så finns det tabeller med livsmedel som är lämpliga att äta.

Lättläst och trevlig sida.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Wildrat
4

Eller så kan du använda natriumreducerat mineralsalt (tex Seltin). Där är en del av natriumsaltet utbytt mot kaliumsalt. En halv till en tesked om dagen av det botar ev kaluimbrist utan att du riskerar överdosering.

yvonnel
0

Det är fantastiskt - Du vet alltid så mycket, det är imponerande även att du alltid delar med dig.

Att tänka på seltinet är ju bara OJ vad bra!.

dufva
4

Du har garanterat inga brister efter några veckor på LCHF

Jag som har ätit LCHF ganska strikt i 10 år

Vad skulle jag då ha? Tungan ute

Nej, köp inga onödiga tillskott i det här läget

Ät vanlig lchfmat och låt kroppen fixa det själv

Lägg pengarna på en god middag istället Skrattande

Du har omställningsproblem som du snabbt kan bota med en lite långsammare omställning

Lägg till lite mer grönt ett tag bara

För övrigt

• Drick buljong
  • Drick vatten
  • Ät tillräckligt
  • Ät nog med fett/protein
  • Ta´t lugnt besvären går snart över Skrattande
[KarinOtt]
0

Tack! Nej jag tycker också det vore konstigt om man kan få brister efter bara drygt tre veckor med en annan kost.

Hur länge ska man ha omställningsbesvären undrar jag verkligen?

Om jag lägger till lite kolhydrater, går jag inte upp då? Eller att viktminskningen stannar av iallafall?

[Pennylane1]
0

hade inte redan viktminskningen avstannat? Skrev du inte det i en annan tråd? Nu blir jag lite förvirrad… Tungan ute

omställningsbesvären kan hålla på 2-3 månader.

[KarinOtt]
0

Jo det stämmer :) Viktminskningen har redan stannat av. Men jag kan inte se varför och jag blir lite orolig att jag ska börja gå upp om jag ökar kolhydrater.

(Jag uttryckte mig nog lite oklart här ovan)

SpurtAnne
0

Fast jag tror att man kan få lite brister i början just för att man ofta kissar väldigt mycket under omställningen. Det är jobbigt för kroppen att återställa alla mineraler. Jag har för egen del ätit magnesium ett tag för jag fick sån hög puls.

När man sen fått upp nivåerna så kanske man kan fortsätta äta lchf precis som vanligt. Men det är otäckt när man får hjärtklappning utan att förstå varför och inte speciellt nyttigt tror jag.

Magnesium hjälpte direkt. Redan efter 3 dagar kändes en betydlig skillnad.
Jag tänkte köra slut på burken och sen se hur det går utan.

[KarinOtt]
0

#14 Jag äter också magnesium sedan några veckor tillbaka. Men det enda som blivit bättre är mina restless legs som jag haft sedan lång tid tillbaka. Så något har ju blivit bättre av det.

Skönt att magnesium hjälpte dig! Hoppas du har kunnat balansera ut bristen med den burken.

SpurtAnne
0

Ja, det känns i alla fall så! Men jag blir lite irriterad när jag läser på burken…förutom magnesium innehåller den fyllnadsmedel, sötningsmedel, ytbehandlingmedel, arom, surhetsreglerande medel och klumpförebyggande medel??? Varför??

[KarinOtt]
0

Ja sånt är irriterande! Tänkte köpa ölkorv idag för det har jag ju hört att man kan ha som lchf-tilltugg. Så läste jag på förpackningen och den innehöll både socker och potatisstärkelse! :(

[Pennylane1]
0

finns bättre och sämre sorter! Men kan inga märken men ibland så hittar jag sådana som inte har nåt socker eller annat skumt.

SpurtAnne
0

Men det är ju synd att man ska behöva tänka på det. Speciellt när man köper vitaminer och mineraler. Det gör man ju för att må bra inte för att få i sig en massa sk*t.

Tur att man ser bra än så länge, det blir värre sen när man inte kan läsa den pyttelilla texten på alla paket. Förhoppningsvis är alla onödiga tillsatser borta då…

:-)

[Pennylane1]
0

jaha och alla vi som inte ser den… Tungan ute men glasögon is the shit  Flört

Wildrat
1

Generellt är det så att sånt som ska tuggas eller drickas innehåller sötningsmedel. Håller man sig till piller och kapslar blir det lite färre dåliga grejjer.