Framtida val i livet...
Tänk om jag vetat tidigare i livet att jag skulle vilja plugga vidare och behöva riktigt bra betyg.
Då kanske jag hade kunnat göra det jag vill idag.
Jag har två drömmar i mitt liv.
Dröm 1: Starta ett lantbruk, där jag driver en gård självhushålletligt och klarar av att leva och dra in pengar i Överflöd :D
Dröm 2: Bli dietist och hjälpa sjuka och överviktiga, och personer med höga ambitioner att bli friskare och hälsosammare och att nå sina mål.
Dröm nr 2 är körd då jag skulle behöva läsa upp allt jag läst och få MVG för att kunna gå vidare med det.
Så i framtiden får målet vara att ge 100 på allt utifall att jag en dag i livet skulle ångra mig…
Jag har en dröm för framtida yrke, jag vill så gärna bli veterinär. Det krävs A i alla ämnen, men vill man så kan man! Jag ska klara det!
Det som är så bra är att du är 14 år och kan fixa det utan att behöva plugga upp.
Skönt för dig att du har hela gymnasiet framför dig.
Ta vara på det och gör det till ved du vill.
Studera hårt ett tips på vägen skulle kunna vara.
http://www.expressen.se/gt/kultur/hur-man-lyckas-utan-att-anstranga-sig/
En bok om hur man studerar på bästa sättet.
DOUGLAS BERGLUND | En lat jävels guide MVG i alla ämnen
Har inte läst den men skall tydligen vara bra…
Se till att ha gymnasiebehörighet bara och sen satsa på högskoleprovet?
#3 Mjo jag har funderat i den banan med, skall testa det i höst tror jag men måste plugga till högsokleprovet, då det är riktigt knepigt.
Några tips?
Har du gott om pengar, det lär inte gå att få studielåna om du är för gammal, dessutom är det dyra lånepengar med hög ränta. Kan du inte nöja dig med att läsa in en lägre kurs som lär ut tex. coachning.
#5 För gammal är jag nog inte många börjar studera i min ålder.
Men visst är det trist att låna.
Men nu har jag fast jobb och sparar en del så en vacker dag är jag rik …
#4 Den bästa träningen är att göra provet.
Håller med #7 detbästaäratt tränapå gamla prov så mycket du kan.
Finns sidorpå nätet där jag gjorde gamla högskolaprov innan det var dags.
Jag är pensionär nu och lagt av med studier men har varit inskriven på universitet och läst enstaka kurser tills jag var 64 år. Satsa på högskoleprovet och om du lyckas kan du ju prova på att läsa på distans enstaka kurser. Då kan du känna efter om du vill satsa för heltidsstudier och studielån. Jag har haft tur med mina arbetsgivare så att jag har kunnat få en del av mina studier beräknat som kompetenshöjning och fått ta del av "innedagar" utan avdrag på lönen. Studier är roliga.
studielån får man tom det år man fyllt 54, (och alla gamla lån måste vara återbetalda innan man får låna igen) det satte stopp för mina sena studier!