Bästa europeiska LCHF-stad?
Min mamma och jag ska åka på en weekend till någon stad i Europa i höst. Eftersom jag är sockerberoende och absoult inte kan äta kolhydrater eller något som innehåller socker har hon sagt att jag får välja stad efter mina matbehov.
Vi vill bo på hotell inne i stan och besöka en och annan sevärdighet samt shoppa och äta bra mat. Var ska vi åka?
Vore toppen med tips på LCHF-vänliga städer med "ren" mat! Tack!
Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.
Det kanske blir svårt att hitta men att hålla sig ifrån de "typiska" turiststäderna kanske är en bra idé. Din mamma får peppa dig och ni båda får tänka - kött,fisk, fågel och ägg..
jag har inte rest så mycket själv men hör av mina vänner att de uppskattar alla de ställen som inte är med i broschyrerna - både matmässigt och kulturmässigt.. Men de är lite av backpackers - tar dagen som den kommer och är inte fega att prova nytt…
Vågar du äta bröd till maten? Delar av europa har matkultur med goda kött/fiskrätter med sås och grovt bröd till som man äter -ibland istället för ris/pasta/potatis.
Det blir nog upp till dig att våga välja bort saker
Hoppas ni hittar en härlig resa i alla fall 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Äter man på bra restauranger så får man bra mat.

London funkar jättebra. Läs andra trådar om London som finns. Kan tänka mig att Paris och Rom är svårare med all pasta och allt bröd. Har visserligen inte varit dit men….. Berlin = många bra kött och korvrätter. Fin korv i Tyskland.
Reikavik…..visst men svindyrt. Räkna med stor reskassa.
Så min favvo är nog London = hela världen på ett ställe och inte svårt alls med LCHF. Omelett och Bacon till frukost är ju mer regel än undantag där 
Var 5dagar i barcelona och det var inga problem med LCHF. Var mest på billigare syltor där det oftast fanns Biff, stekt ägg och pommes, bara att beställa utan pommes så är det helt enligt LCHF. Det finns ofta olivolja vid borden så man kan ösa på lite extra. Dessutom billigt, hela resan kostade inte mer än 5000 inkl boende och flygresa.
Det som inte var LCHF var ju kanske ölen som flödade rikligt, hade en läskautomat med öl för 1 euro precis utanför dörren 
Ett måste är att besöka Saluhallen som ligger på Ramblan, massor av LCHF delikatesser där inne.
Barcelona - LCHF Seal of Approval
Berlin, du kan få riktig rustik mat där och hyfsat LCHF vänlig. Räkna med lite avsteg på resan typ kanske Schnitzel eller liknande. Riktig tysk husmanskost är faktiskt ganska bra upp kolhydratssynpunkt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det går att äta LCHF överallt i större städer. För en veckoslutsresa skulle jag välja Madrid, man hinner så mycket där. Och maten är toppen. Mitt i stan botaniska Trädgård, Prado och andra konstmuseer, fina parker och bra shopping (fast jag är inte så intresserat). Redan flygplatsen är häftig, skinande rent. Metron funkar bra, lättsamt att röra sig.
Rom! Inga problem med att äta det där.
Tack för era kommentarer! Någon som har varit i Prag och ätit LCHF? Är även lite sugen på Rom och hoppas att det finns annat än pizza och pasta hehe ;)
Säffle … ?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Förra året var jag i Rom och Berlin - inga problem med maten där! I höst åker vi till Prag och jag väntar mig inga problem där heller.
Jag menar - i vilka städer/länder finns inte kött/fisk/fågel på menyn?
Jag skulle välja den stad jag helst ville se och sedan bara äta det jag ville äta. Det är inte så att allt i Italien är pasta/pizza.
Har aldrig stött på en restaurang vare sig i Sverige eller andra länder där det inte gått bra att beställa mat utan potatis/ris/pasta/bröd.
Inga höjda ögonbryn eller annat konstigt. Lite mer grönsaker på tallriken - ibland bra - ibland sämre. Man får tänka vilka såser man beställer - det kan vara mjöl i. Jag ber ibland om lite smör till köttet - inga problem det heller.
Nå. Jag måste få slå ett slag för Cambridge. Ni får säga vad ni vill om det engelska köket, men just i Cambridge finns det uppenbarligen många turkiska invandrare, ty just där finns det två urbra turkiska restauranger. Och varför bemöda sig med att resa så långt som till Turkiet, när det räcker med England? Egentligen är det kanske inte så konstigt att det turkiska köket, där lamm står högt i kurs, går hem i England, eftersom lamm står högt i kurs även där.
I Brighton har man inte lika stor tur. Där finns det inga bra turkiska restauranger, men väl en japansk som kan vara värd att besöka.
I England överlag kan man ju få bra LCHF-frukostar. Bönorna och det rostade brödet kan man ju hoppa över, men man kan ju alltid äta bacon, ägg och svamp.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Fast nu pratade du ju om det turkiska köket raphanus, även om det finns i England. Det egna engelska köket är heller inte så dåligt som det rykte det har - var i Sverige hittar du marknader med massor av olika ekologiska ostar i varenda småstad minst en gång i veckan? Var i Sverige hittar du bacon med hög kötthalt som inte badar i vatten i pannan eller sladdrar ihop sig alldeles? Var hittar du snabbköp där personalen vet hur man behandlar grönsakerna? Osv. osv.
Alla städer går att äta LCHF i Carin. Italien tänker folk sig t.ex. bara består av pasta och potatisgnocchi men det gör det inte alls. Går du på restaurang i Italien så är pastan en "förrätt" som serveras i små storlekar och det går lika bra att ta en "salata mista" eller en tallrik mozarella eller tunnskuret kött istället. Efter den beställer man så varmrätten och då är detta ofta en stor köttbit, svärdfisk eller liknande (beroende på var i det avlånga landet man är). Dessutom beställer man potatis och andra tillbehör till varmrätten separat så beställer du ingen potatis så får du ingen potatis.
En i mina ögon bra matstad är Verona (Venedig har många fler restaurang-turistfällor) men också t.ex. Sicilien med fina grönsaker till om man gillar det (de älskar aubergingrytor där nere t.ex.).
I Grekland är det kanske mer "kött och pommes" på turistorterna så det skulle inte bli det första jag rekommenderar och dessutom inte nu med alla strejker där.
Storbritannien funkar jättebra som sagt och speciellt London med mat från världens alla hörn men även övriga storstäder samt turistorter som York, St Ives, Oxford/Cambridge osv.
Tysk mat är ofta med potatissallad eller liknande men det går ju välja bort och man får ofta kålsallader av olika slag som dekoration till t.ex. stora feta Eisbein av fläsk eller korvar med hög kötthalt (bara skippa spätzle nere i söder samt såklart knödeln).
Även i Centraleuropa har de knödeln (och i Ungern även goda men farliga pannkakor - suck) men Prag har också de där stora fläskbenen man hittar i Tyskland och Polen har sina kabanossi-korvar inte minst i nationalrätten bigos med svamp, rödvin, fläsk och surkål. Krakow är jättevackert. Flera centraleuropeiska länder har också karp på menyn. Dock får man ju avstå potatis osv. och här och där speciellt i södra Centraleuropa är bönor något att se upp med.
Frankrike har fullt av köttgrytor och i Bretagne, Provence etc. även fisk och skaldjur samt såklart hundratals ostar…
I Schweiz får du se upp med potatisen i t.ex. rösti men kan äta diverse kött- och gräddstuvningar, ibland med stekt ägg på toppen. Ostfondue är heller inte fel om du hittar annat än bröd att doppa.
Hej,
Jag kan varmt rekommendera Budapest. Vi var där för några månader sedan och bodde på ett hotell som heter Belvedere. Det är verkligen som balsam för själen då det fanns riktigt bra kötträtter (ex deras bacon som var rimmat och 1 cm tjockt). Grymma charkuterier samt alla deras SPA´n. BIlligt är det också att åka dit. KOlla pris på www.skyscanner.se
Mvh
Freddie
Jag skulle tro att frukostarna blir värst. Ibland bara en fralla och ostskiva.Eller marmelad. På bussresor ner genom Europa har det varit bra och varierade frukostar.För att inte tala om Vikng lines Mariella till Helsingfors häromveckan!! Hur mkt LCHF som helst.
Jag hoppas att hotellet har en bra kontinental frukost. Var till Tunisien över nyår på ett All inclusive-hotell och där fanns bara choklascrossianter och baugetter. Det blev en tung vecka för mig (detta var innan jag fick upp ögonen för mitt allvarliga sockerberoende och gick med i OA).
Jag vill inte hamna i den sitsen igen men tror att ett hotell i en storstad i Europa borde ha en varierad frukost.
Vi är lite inne på Rom. Både jag och mamma är sugna på att åka dit och vad gäller maten så hoppas jag att det finns fint kött, fisk och ost för mig att äta.

Tveklöst Krakow. Ingen huvudstad men en oerhört vacker stad. Då det gäller mat är vildsvin huvudföda så som turist. Vildsvin med märgsås. Vildsvinslägg. Vildsvinskotlett. Tillbringade fyra dagar i Krakow för ett par år sedan och det blev vildsvin varje dag i olika former.Priserna är låga och kötthögarna på tallrikarna är höga. Kulturellt är Krakow oslagbar.
frukostbuffé är bättre än kontinental frukost
#18 Precis vad jag tänkte kommentera. Fråga om hotellet har frukostbuffé - kontinental fruksot är oftast kaffe och croissant/fralla.
När vi var i Rom hade vi frukostbuffé - men det var inte mycket att hurra för. Vitt bröd, flingor, marmelad…
Vi hade dock tur och hade minibar på rummet - plockade ut det som stod där och fyllde med en hink yoghurt, lite skinka och ost. Kokosfett hade jag med. Vi tog helt öppet med grejorna till frukosten och kompletterade med. Ingen gav oss konstiga blickar.
Så vad som än händer så går det emsta att lösa - jag klarade mig på två mål mat om dagen ändå när vi var där. Vi åt sen lunch - vid 4-5, och tog sedan lite ost o vin på rummet sent på kvällarna. Helt perfekt.
ja det var inte så mycket att välja på när vi var i Rom heller men det fanns ägg, smör och ost så jag klarade mig. Men däremot på Cypern så hade vi en fantastisk frukostbuffé med allt man kunde tänka sig
Vad tråkigt att det inte fanns bra frukost. Det hoppas jag verkligen att vi kommer ha på hotellet. Det är en förutsättning för att jag ska klara dagarna.
Tack för tipsen om att fråga efter frukostbuffé och inte kontinental frukost. Hoppas att de är så service minded att de kan berätta vad de serverar på sin buffé i alla fall.
Jag och mamma har bestämt oss för Rom nu. Är det någon som har tips på ett bra hotell i centrum med bra frukostbuffé?
http://www.hotelveronarome.com/
var stället vi bodde på. Helt okej och det fanns ägg, smör och ost som var LCHF. Antar att utbudet på frukostbuffén ökar med exklusiviteten på hotellet och Rom blir väl aldrig lågsäsong

#21 Väntar med spänning på hotel tips. Vi har också funderat på Rom och jag har varit in och kikat lite. Men tittar man på kartor finns inte några hotell närmare än ca 2 km från sevärdheter. Säkert helt fel och jag har väl bara inte lyckats hitta dom centralt belagda så ni som varit där……..hjälp oss
#23 se #22. Är centralt beläget och sevärdheterna är utspridda i Rom. Ligger nära centralstation tåg/buss och flygbussanknytning. Man kan gå till många ställen eller hoppa på bussen eller T-bana. Finns dygnskort för lokaltrafiken har jag för mig. För mig var iaf enklare att ta något som var nära stationen då vi kom och åkte med tåg. Kika på karta på tex booking.com eller hotels.com eller gå in till en resebyrå. Jag bokade via resebyrå och det var bra priser
Här får du Rom-kartan jag gjorde innan vi åkte. Klicka på namnen till vänster så ser du var de ligger på kartan. Det översta är vårt hotell som var hur lugnt och mysigt som helst, men som sagt vi fick fixa halva fruksoten själva.(Se #19) Å andra sidan gick vi till allting, vi tyckte det funkade hur bra som heslt. Du kan ringa till Italienska turistbyrån innan och be att få en karta hemskickad om du inte hor i Stockholm.
Jag har bokat hotell på många olika ställen via denna sajt. Har alltid varit nöjd - toppen att man kan läsa recensioner och se vad folk tycker är bra eller dåligt. Står i regel ofta om frukosten. Man kan se på karta var de ligger.
Vill man inte betala i förväg går det att ringa till hotellet och boka själv.
Nej Italien är inte känt för frukostar. Där tar man en "cornetto" (chokladkon av croissantdeg) och en snabb espresso på stående fot. Följdaktligen har hotellen inga roliga frukostar för LCHF:are (där är nog toppenlandet Tyskland trots att LCHF inte slagit igenom där - maten är åt det hållet ofta och hotellfrukostarna bäst i världen). Undantag finns dock och åker ni till Rom så måste det vara möjligt att hitta vettigare bufféer. Kolla på brittiska och tyska resesajters hotellrekommendationer eftersom det är folk som uppskattar sina frukostar.
Paris (men var som helst i Frankrike gar bra sa lange man ser till att ha internationell frukost) och London.
Barcelona. Var där för ett par veckor sen. Helt sjukt god tapas oavsett om man åt på billigt sunkhak eller på dyrare ställe. Provade även grillad fläskkarré med grönsaker (typ ratatoulle) nån kväll och det var asgott.
Dessutom är det billigt, jättefin stad och gott om shopping. Och säkert behagligt varmt om ni åker i höst.
Bokade en weekend till Szczecin i Polen.
För 1200:- fick jag överfart med färja och två nätter på Radisson, inkl. frukost.
Efter bara en dag så bokade jag om min biljett till längre vistelse!! Maten är helt underbar ur lchf-synpunkt, Massor av osockrad mat, mycket vilt, mänder av kött, fisk och fågel på hotellbuffén…..t.o.m. rökt ål till frukost 
Syrade grönsaker och ättiksinlagda rätter…mums
Helsingfors var jättebra ur en LCHF synpunkt! Hittade madelmjöl, sukrin, fiberhusk och ett low carb bröd som verkade vara populärt eftersom många verkade ha det i varukorgen.
På restauranger gick det också väldigt bra. Inge konstiga miner om man bad om en sallad istället för stärkelse.
Älskade Haag, väldigt vackert, men hade svårt att hitta LCHF-mat när vi åt ute, mkt friterat och pommes frites, dock fast det fanns majonnäs i överflöd så tillsammans med grönsaker och stekta ägg (även om jag har väldigt svårt för ägg) var det inte omöjligt. Däremot har de fina ostaffärer och lokala slaktare, någorlunda bra priser också. Kan inte säga vad det skulle kosta att bo på hotel eftersom jag bott hos vänner de ggr jag varit i Haag men biljetten från Skavsta till Eindhoven (tur och retur) var billig, ungefär 550 spänn inkl. avgifter :)
Igår kom jag hem från en weekend i Rom. Det har gått bra med maten och jag är så nöjd med resa. Kött/fisk/skaldjur/salami/skinka/ost beställs för siig och sedan tillbehör för sig. Enkelt för mig att välja grillade grönsaker, mix sallad och så. Juvlig olivolja till det och jag var i hamn.
Lärde mig uppskatta cappuccino, olivolja och mozzarella på ett helt nytt sätt och salami, pruchiotto, lax och zucchini smakade bättre än någonsin. Pasta, pizza och glass saknade jag inte ett dugg.
LCHF i Rom var enkelt. Jag hade även med mig lite nödproviant i väskan i form av makrill i tomatsås, kokosfett, kokt ägg, avokado och nötter om det inte skulle finnas mat för mig men det var aldrig några problem. Men eftersom jag är sockerberoende kan jag inte chansa.
Vill du läsa mer om min resa till Rom eller om sockerberoende kan du gå in på min blogg Steg för steg.
Jag skulle tipsa om något österut - Prag, Krakow, Budapest… Det känns som att maten är.. "matigare," med mer kött, fläsk och sås. I Tjeckien får man stekt ost som huvudrät - och det är skitgott! Krakow, jamen.. Åh, denna fantastiska stad. Mycket kött och korv, soppor (om man kan ta lite buljong och mjölk)… Budapest vet jag inget om… än! Men imorgon åker jag dit och inspekterar!
Åh, underbar stad! Missa inte Szecheny-badet! De flesta går till Gellert och det är fint, men Szecheny-badet är ett snäpp högre. Ligger i en park och ser ut som ett slott. Häftigt att ligga i en av bassängerna inne på "slottsgården". Vi gjorde det dessutom när det var minusgrader och mörkt ute.
Maten har jag bara lovord för. Rikligt och gott. Skall ni lyxa till det kan jag rekommendera Restaurang Karpatia på Ferenciek tere 7-8.
Ha det så härligt i Budapest!
Jag kan rekommendera Valencia (spanien).
Mycket att se, t ex den största akvarie i Europa som delas i 5 kontinenter, verkligen något att se.
Finns även Argentinsk restaurang och mängder av små typ tapas restauranger som är värt att besöka.
Många restauranger som serverar typiska rätter från andra delar av Spanien, som många gånger har blivit en upplevelse att smaka på dessa läkerheter patéer, skinka och ostar som serveras i stora portioner.
Kött, fisk och grönsaker hittar man överallt.
#34 Tack! Vi har absolut tänkt att bada någonstans, och nu vet vi var! Ska skriva upp adresser på en gång. :)
Aaah! Budapest är en helt fantastisk lchf-stad! Kött och sallad och fett och ägg och… Jamen. Efter tre dagar här är jag helt såld, tur att jag har fyra kvar:(
Åh….lyllos! Berätta gärna om bra ställen. Hoppas få åka tillbaka någon gång.
Jag har varit i Paris 2 gånger de senaste åren och tyckte det alltid fanns superbra alternativ för LCHF! Beror på vilken restaurang man väljer, så klart, men jag kände nog att det gick bra att välja sallad eller grönsaker istället för pommes frites eller annat dåligt.
Fanns t.ex. en liten tallrik med paté, skinka osv. Man behöver ju inte äta brödet då…och det kändes faktiskt inte som det var tänkt att brödet var huvudingrediensen. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Köpenhamn. Många restauranger erbjuder "lunchtallrik" med sill, lax, kallskuret och liknande. Som regel bra urval på hotellfrukostarna.
Amsterdam: Lunchtallrik på van Gogh- museet, ryp tapas.
Köpenhamn också för nya
Palea
Københavns Torvehaller