D-vitamin & B-12, vad tror ni om detta?
Halloj!
Har fått provsvar som visar att mitt D-vitamin ligger på 36 nmlo/l vilket är insufficiens enligt svenska referensvärden med tydligen dunderbrist enligt amerikanska… Vad tror ni? Min förhoppning är att jag ska kunna pigga på mig med lite tillskott.
S-kobalamin (B 12) ligger på 218 (ref mellan 150-800). Hittar ingen ifo om var man bör ligga. S-ferritin ligger på 34 (ref mellan 10-130) och jag vet inte riktigt hur man bör ligga där heller.
Homocysteinen är också något förhöjt (15,1).
Har en jättegullig läkare men man hinner ju inte fråga om allt.
Förstår att det är svårt att uttala sig om men jag är ändå lite nyfiken på kommentarer. Framför allt är jag intresserad av att veta om dessa värden skulle kunna förklara trötthet.
Det korta svaret är: ja. Du har allt att vinna på att få upp d-vitaminet och ferritinet.
Haha! Vilket otroligt effektivt svar! Har införslkaffat Holistiscs D-vitamin i alla fall. Svårt att veta hur man ska tyda referensvärdena, om man ska tolka det som att allt inom referensvärdena är ok eller om man kan behöva tillskott ändå… Googlar som aldrig förr =)

Homosysteinet får du ner med folsyra eller mer gröna bladgrönsaker.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp!
De har tagit ytterligare prover för att kolla brist på b-12 och folsyra. Förstår inte riktigt det där med att de fortsätter att kolla b-12 eftersom jag ligger inom ref (S-kobalamin ligger på 218, ref mellan 150-800). Men jag är tacksam för allt som kollas. Som sagt tycker jag dock att det är svårt att förstå och värdera provsvaren. Tålamod, tålamod…
#4 När homocysteinet är högt så har du B12-brist även om B12-värdet ser ok ut. Troligtvis är det bara så att förrådet inte är riktigt slut så det flyter omkring ok mycket i blodet just nu. Har man B12-brist så bör man ta folsyra också eftersom de hänger ihop. Men du bör få recept på riktigt starka grejjer, kosttillskott räcker inte.
Referensområdena du angett är de värden som vården tycker är ok så de talar om hur dina värden bör vara. Nu är det visserligen så att varje lab har egna referensvärden och olika landsting kan också ha olika så det är väldigt svårt att jämföra andras prover och provsvar.
Tack Wildrat! Vad intressant! Det kanske låter konstigt men jag hoppas faktiskt på någon form av brist. Är så less på trötthet, återkommande förkylningar etc, etc… Bra att de undersöker b12 och folsyra vidare alltså… =)
#6 Se till att de kollar sköldkörteln också. Många som helt plötsligt och oförklarligt får B12-brist har eller får problem med sköldkörteln (ämnesomsättningen). Just hypotyreos har många och diffusa symptom som utvecklar sig under många år. Även om du inte har brist nu så är det bra om de tar testerna nu och lite då och då så man kan se om det blir nån skillnad. De bör ta TSH, fritt T4 och fritt T3 allra minst.
Hej igenWildrat!
TSH, tyrotropin ligger på 2,45 mE/L, fritt T4 ligger på 15 pmol/L, TPOAk (tyreoperoxidas-ak) på <0,5. Inget fritt T3 kollat vad jag kan se. Läkaren sa att dessa prover såg bra ut. Snaskar 0,25 microgram Levaxin varje morgon.
Med reservatio för stavfel =)
Snyggt att stava fel på "med reservation för stavfel" Hahahahahaha!! =)

Förr innan man hade sådana bra laboratorium så ställde man in dosen efter hur patienten mådde!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag hade 57 nmol/L i vintras, började äta 25000 IE D-vitamin och har sen trappat ner, nu äter jag 10000 IE per dag. Känner mig oerhört mkt piggare!
# 10 Kan inte det vara riskfyllt? Tänkte att det inte kan vara så bra att ta Levaxin i onödan, vilket jag ibland är lite rädd att jag jag själv gör… Min gamla läkare tyckte egentligen att det var lite onödigt eftersom proverna bara visade tecken på lite underproduktion men jag tjatade i princip till min 0,25 microgram och tyckte konstigt nog att det blev mycket bättre så då fick jag fortsätta.
Kan inte vara lätt att vara läkare alltså… Hur lätt är det att skilja på eventuella vitaminbrister, underproduktion av sköldkörtelhormon, nedstämdhet, olika värtillstånd och annat? Vilken djungel alltså…
# 11 Du hade alltså 57 nmol/l och jag har 36 nmol/l. Allt att vinna alltså! =) Vad skönt att höra att du blev bättre! Det känns hoppfullt!
Blev du rekommenderad att äta tillskott p.g.a. provsaret? Ligger svenska referensvärden väldigt lågt eller är det amerikanerna som är knäppa? =)
Men lite D-vitamin i kroppen och eventuell b12 och folsyrabrist så känns det ju nästan spännande att gå till hälsokstaffären =) Jag tar en kapsel Holistics (2000 IE tror jag) per dag enligt läkarens ordination. Har dock förstått att många tar mer än det dubbla per dag (väger 58 kg).
#8 Ditt TSH är väl högt för nån som tar Levaxin. Med medicin ska du ha ett TSH på ca 1 för att det ska vara lagom.
Troligtvis har du hypotyreos eftersom du mår bättre på Levaxin. Din B12-brist talar också för att du har hypotyreos, som jag sa innan så är det väldigt vanligt att man har eller får brist när man har hypotyreos.
Lite utanför ämnet kanske, men det finns en jättebra sida som heter www.vitaminsidan.se där kan man läsa om vitaminer och mineraler -hur mycket kroppen behöver och i vilka livsmedel som du hittar speciella vitaminer/mineraler. Läsvärd.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Om jag vore du skulle jag skicka efter D3 från USA. Googla på "Vitamin D3 50 000 IU" så finner du flera som säljer för ungefär 1 SEK/kapsel.
Ät en kapsel om dagen i en vecka och sedan räcker det med underhållsdos 1 kapsel per vecka.
Se på våra nyfödingar om 2,8 kg. De ska enligt Livsmedelsverket ha 400 IE D3/dag.
400 IE/2,8 kg*70 kg=10 000 IE.
Så våra små barn får en alldeles korrekt dosering av Livsmedelsverket.
Men sedan ska man inte få något D3! 300 IE/dag ger 4 IE per dag per kg till vuxen. Barnet får 143 IE/kg!
Levaxin ska enligt FASS doseras efter hur patienten mår, inte efter labvärden.
Får man för mycket så får man diarré, viktnedgång, hjärtklappning, darrighet så det går inte att ta för mycket utan att man märker det. Mängden Levaxin kan behöva ändras ofta beroende på hur man mår. Låt patienten styra Levaxindosen i enlighet med Patientsäkerhetslagen.
Annars finns det piller och kapslar med 5000IU att köpa i Sverige nu. Holistic har en sort de också.
Jag blev rekommenderad att äta ägg, lax och andra d-vitaminrika livsmedel - iofs bra, men man får väl smälla i sig 40 ägg och 500 gram lax om dagen för att det ska hända något!
Skulle precis meddela att Holistics har kommit med en ny D-vitamin som innehåller 5000IU/kapsel med ser precis att Wildrat just skrivit det.
Burkarna med 5000IU-kapslar kostar 235:--/burk jämfört med burkarna med 2000IU-kapslar som kostar 179:--/burk (butiken Hälsa för Alla i Huddinge idag)
Båda burkarna innehåller 90 kapslar.
Men vad gulliga ni är! Vilket gensvar! Äter som sagt en kapsel Holistics 2000 IE om dagen men det kanske är för lite med tanke på att jag ligger på 36 nmol/L. Svårt det där… Blir dock väldigt glad för alla svar! : )
#20 Troligtvis är det för lite. Läste nånstans om en som behövde hästdoser för att få upp sitt värde men jag tror att den personen kunde dra ner sen på en lägre underhållsdos. När man fyller på lagren behöver man alltid ta mycket och 2000IE sägs vara vad som behövs varje dag. Är det på det viset så är det inte så kontigt att lagren aldrig fylls på.
Hej igen! Tycker att jag känner mig pyttelite piggare med F-vitaminen! Antagligen placebo med tanke på att jag bara har ätit dem i en vecka! : ) Någon som har koll på detta med B12. Kobalaminet ligger alltså på 218 och Homocystein på 15,1. Har läst mig till att det är svårt att utreda egentlig b12 och folsyrabrist och har ej heller fått mina provsvar än… Har blödande tandkött, har tappat mkt hår, i somras hade jag så mkt blåsor på tungan och irriterad tunga att jag fick köpa bedövningsmedel, domningar och stickningar i tårna, trötthet etc, etc… Borde jag kanske knapra B12 och folsyra även om proverna är ok? Vad tror ni?
Haha! Det skulle stå D-vitamin och inte F-vitamin i inlägget ovan : )
Vitamin-F - det är väl fett det? ;-)
#22 Jag skrev ju ovan att om man har högt homocystein och normalt B12 så har man b12-brist ändå. Det är troligvis bara så att B12en inte hunnit bli låg ännu då man ha ganska rejäla förråd. Det är inte svårt att utreda men vissa läkare har svårt att förstå provsvar. Får du inte tabletter på recept så finns de att köpa receptfritt också men de står inte framme utan du får fråga efter dem. B12-medicinen heter Behepan och folsyran Folacin.
#25 Apropå folsyra:
Sen är ju de ju roliga med att man ska fortsätta med 400IE tills barnen är två sen ska de inte ha ngt alls… och det är samma dos för 2,8kg som för största tvååringen…
Nä vi ger vår 11kilosgrabb 1000IE trots att BVCtanten såg förfärad ut pratade om att vi förgiftade barnet. (då begärde jag att de skulle kolla hans värden och det där 25blablabla någonting vad det nu heter låg på 80, då blev hon tyst)
Hej igen! Det är ju helt galet hur mycket samlad kunskap det verkar finnas här… Nästan så att man väljer att kolla met forumet i stället för med vårdcentralen…
Nåväl, ringde iaf vårdcentralen idag eftersom jag var nyfiken på de nya proverna. Kobalaminet låg på 172 och jag har tydligen INTE brist på B-12. Försökte fråga om det inte ligger lite väl lågt med tanke på att ref är mellan 150-800 men nej "allt var jättebra". Jag förstår verkligen inte. Det kan ju inte vara samma sak att ha 170 som att ha, låt säga 600. (Kommer inte ihåg vad enheten heter så jag struntar i att skriva ut den). Blir alldeles matt av att inte fatta. Om det nu är så att man kan ha brist på B-12 utan att det syns på prover så borde de väl inte vara så sjukligt säkra på sin sak. Fattar inte varför det förut låg på 218 och nu på 172 heller…
Nä, med tanke på vad ni har sagt och med tanke på att jag har tappat mkt hår (har dock avtagit) har haft så ont i käften och tungan (av okänd anledning) att jag fick köpa bedövningssalva, att jag blöder ur tandköttet, har sprickor i läpparna mest hela tiden, har domningar och stickningar i fötterna och dessutom är allmänt trött och ranglig så väljer jag att tro att värdena är för låga. Förstår att man kanske kan framstå som totalt hypokondrisk men det är ju faktiskt rätt klokt att vilja förstå vad saker och ting beror på.
Är det någon här som vet hur b-12 bör ligga mer eller mindre optimalt? Och även S-ferritin (mitt ligger på 34, ref mellan 10-130). Är det inte bättre att ligga högt på dessa värden?
Blir förvirrad av att vårdcentralen säger att allt ser perfekt ut när man kan hitta en massa (till synse) vettig info på nätet som säger annat…
Ett stort tack till alla som svarar och i synnerhet till Wildrat som förklarar så bra och tålmodigt! =)
#28 Du har en idiot till läkare är jag nästan säker på. Högt homocystein och normalt B12 ÄR brist, inte normalt. Enligt den här sidan kan de ta ett prov som heter S-MMA (metylmalonsyra) också, är det högt är det B12-brist. Skriv gärna ut sidan och visa läkaren, det är från en bok som nästan alla läkare har så det är inget humbug. Vill inte denna läkare hjälpa dig, anmäl honom och sök en annan efter att du begärt ut din journal.
Du kan ju köpa medicinen (Behepan) utan recept, den är receptfri men B12-brist är allvarligt och bör tas på allvar av läkare. Det heter ju för sjutton perniciös anemi där perniciös betyder dödlig! Det är alltså värre att ha B12-brist än järnbrist…
Toppenbra information Wildrat. Den här tråden är verkligen viktig att följa. Tack för den Lolivia
!
Kan även tillägga att jag var sjuk i genomsnitt 1 vecka per månad i höstas. Förkyld, halsfluss osv osv- sen jag började med d-vitamin har jag varit förkyld en halv fredag!
Wildrat: Det var en sköterska i receptionen som jag pratade med, läkartiden har jag om några dagar så det ska bli intressant att se vad läkaren säger också. Tycker själv att det är mystiskt att "allt är bra". Det vore ju mer logiskt att tycka att B12 är i underkant om det ligger på 170 och ref är 150-800. Plus förhöjt homocystein.
Har försökt hitta info om optimala nivåer för s-ferritin också men hittar bara referensvärden. JAg vill veta var man bör ligga optimalt, nöjer mig ju inte med att ligga lågt i ref.
Vet någon förresten vart man kan köpa b12-tabletten Sunray? Innehåller ej cyankobalamin som Behapen gör.
#31 Kul att du har slutat vara sjuk så ofta! Hoppas på samma effekt för mig med D-vitamin! =)
#32 Varför vill du inte ta Behepan? Den innehåller iaf lagom dos B12, det gör inga hälsokostpreparat. Har man B12-brist behöver man samma dos varje dag som friska behöver på en vecka.
Fick brev med labsvar idag. Konstigt att de bara skriver betömningen och inte även skickar själva provsvaren kan jag tycka…
Något motsägelsefull formulering men dock mer nyanserad än sköterskans:
"Dina labprover tagna den 12/4 är klara och visar bra värden. Ditt vitamin B12 är i i underkant men ändå inom normalintervallet"
Jaha? Sen när är det ett bra värde att ligga i underkant? Tycker att det är ytterst motsägelsefull information. HAr återbesök snart och ska ta upp det igen då.
Jo, hade läst att Sunray B12 innhehåller mathylkobalamin och inte cyankobalamin som Behapen gör. "Traditionell B12 supplement ger dig cyanocobalamin, en form som kroppem måste konvertera till methylcobalamin för att upprätthålla sin neuro-födande förmåga." (läste jag någonstans men kommer inte ihåg var.) Ska tydligen vara snällare mot kroppen.
Vill gärna hitta ett tillskopp som innehåller folsyra också eftersom jag har för mig att jag ligger lågt även där. Är rädd för att skapa någon slags obalans. Känner mig lite förvirrad.
#34 Folsyra och B12 ska båda tas om man har brist.
Jag tycker du ska byta till en annan läkare eftersom den du har inte ens kan läsa läkarboken.
Hej igen!
Ska till läkaren om två dagar. Får se vad han säger då… Den jag pratade med senast var en sköterska på vårdcentralen så jag vill inte kasta in handduken vad gäller läkaren ännu. Min erfarenhet är tyvärr att man nästan måste övertyga läkare om att ta prover trots att man har rimliga argument så jag har ingen större förhoppning om att det skulle hjälpa att byta, men som sagt ska det bli intressant att se vad han säger. Han kollade även "S-MMA" senast så jag kommer även att få svar på detta. Är själv tämligen övertygad om detta med brist på B12 så jag kommer att köpa tillskott oavsett.
Jo, är det någon som vet ifall oförklarliga blåmärken kan ha något samröre med b12? Har under flera år haft oförklarliga blåmärken som dyker upp på benen titt som tätt. Har undersökt det tidigare (har ingen aning om vad de tog för prover då tyvärr) men har fått svaret att "allt ser bra ut". Tycker själv att det är märkligt med blåmärken som dyker upp helt utan begriplig orsak.
Har hittat denna förresten!
http://isilia.jetshopfree.se/b12-vitamin-100-sugtabletter-p-246.aspx
Innehåller metylcobalamin och folsyra. Någon som har provat den?
#36 Tar du astmamediciner med kortison? Jag fick blåmärken på benen av det…
B12-bristen märkte jag aldrig av. Var till läkare för att kolla varför jag frös hela tiden och då upptäcktes det att jag hade brist men jag har aldrig märkt varken brist eller när jag tar mediciner…
Nix, inga astmamediciner här.
Vad intressant att du inte märkte av bristen! Folk verkar ju bli så himla dåliga… Fast du kanske hann få upp värdena innan det blev akut?
Har läst så galna mängder om b-vitaminer nu, haha! Mkt intressant! Har bl.a. läst att nikotin hämmar upptaget av bl.a. b-vitaminer och jag snusar en dosa om dagen. Inte ok.
Ska se till att försöka få lite tips av läkaren om vad som är viktigt att tänka på när man har underprod. av sköldkörtelhormon. Jag har verkligen inte tagit det på allvar innan. Den läkare jag hade då tyckte bara att "Du kan väl testa med lite levaxin, det finns inga biverkningar", sen inget återbesök eller någonting. Uppffattade det då som en mkt enkel och "ofarlig" åkomma… Har först (efter att jag har läst i trådarna på detta forum) förstått att man kanske inte ska ta det så lättvindigt…
Har ibland hoppat över medicinen, tar den i princip aldrig på samma tid varje dag (vet inte om det är viktigt) osv… Tänker att jag kanske borde skärpa mig på den fronten innan jag testar en högre dos…
S-MMA är kollat (låg på 0,13 och mindre än 0,28 är vad man bör ha) så läkaren har därför uteslutit brist på B12 (hade som sagt lite förhöjt Homocystein och B12 på 172). Blev väldigt besviken och lilleskuttgrät en stund då han sa att tillskott av B12 är helt onödigt för mig och inte kommer att ändra symptomilden. Blev remitterad till en reumatolog dock… Phu! Gick till hälsokostaffären och inhandlade B-12, folsyra och lite annat just in case. Är så besviken just nu! Glömde dessutom att fråga om det är ok att prova höja Levaxinet. S-folat ligger förresten på 7.2 (ref mellan 7.0-40). Verkar ju lågt tycker jag men inte läkaren. Känner mig helt dum i huvudet som inte förstår provsvaren. Kram på er!
Puffar mig själv! (Heter det så).
Några tankar om det jag skrivit ovan? S-folat 7.2 = OK?
Folsyra och B12 hänger ihop. Eftersom ditt B12 är lågt så är folsyran också låg. Ska du ta tabletter så ta båda så det inte blir helt vajsing.
Läkarna tycker inte att det är några problem eftersom du är inom referens. Det är det enda de kollar på. Inte hur du mår osv. Problemet är ju att referensområdet är stort. 7-40 för folsyra och 150-800 för B12! Ditt normalvärde vet de ju inte då du inte har nåt prov från när du mådde bra. Om ditt normalvärde är 38 för folsyra och 798 för B12 så är ju dina värden alldeles för låga nu trots att du är inom referens vid de högre värdena också… Men det bryr sig inte de flesta läkare om.
Hej igen Wildrat och tack för svar!!
Jag tänker i precis samma banor som dig, tycker bara att det är märkligt att det är så väldigt självsäkra de där läkarna… Nåväl, har iaf drabbats av mycket varmare händer och lite varmare fötter vilket alltid är trevligt för en frusen typ. Vad som påverkas i övrigt återstår att se.
#42 Ja har råkat ut för samma sak, det är därför jag tänkt mycket på det. Hade 9 i T4 (sköldkörteln) med referens 9-22 och läkaren förklarade att jag var frisk, vilket jag naturligtvis kände att jag inte var. Men jag var ju inom referens (!) och det betyder ju frisk för läkaren.
Fick höga värden (24 eller så) pga sjukdomen och mådde bra och fick läkaren att äntligen erkänna att jag kanske skulle ha lite högre värden och fick då medicin. Efter att ha mått dåligt länge…
För några år sedan höjdes nedre referens till 10…
Hej igen!!
Vad galet! Tur att du stod på dig! Starkt jobbat! Det är verkligen trist att man känner att man inte riktigt kan lite på vad läkaren säger och i synnerhet när det känns som att de inte anstränger sig det minsta lilla…
Läkaren jag har nu må vara konventionell men det känns iaf som att han försöker. (Även om jag tror att han har fel) =) Äter både folsyra och B-12 (bland annat nu).