LCHFmat att äta kall dagen efter
Vill ha lite tips på LCHF-mat som kan tillagas ena dagen och ätas nästa dag utan att behöva värmas. Även tips på mellanmål.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Kokta/stekta ägg. Färsbiffar. Griljerad skinka. Ost. Makrill i tomatsås. Ägg och bacon-muffins. Kyckling och avocado-sallad. Hallonyoghurt på hallon och grekisk yoghurt och grädde. Applicera majonnäs/ajvar/dressing/senap/etc där det passar.
Mat är mat, oavsett måltid.
Avocado + skagenröra, rökt ål (en bit på 10 cm mättar mer än väl) och sallad, kall kotlett med sallad, ost och bea som pålägg.
kall pizza, kalla piroger, kalla köttfärsbiffar/bullar
Allt? Jag brukar inte orka värma. Man får ju inte vara för kräsen. :P

Brukar göra lembas, enkelt och man kan använda dem som pizza botten eller vika dem dubbla till en pirog. Fylls med vad man vill, men oftast bacon/skinka eller köttfärs.
Qui dormit, non peccat
#5 Vad är det? (verkar vara något taget ur sagan om ringen?)
#4 Kan du ge förslag? Jag kan inte hitta på någonting som jag äter som jag skulle kunna ha med och äta kallt?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#6 Haha ja jag tror namnet kommer därifrån faktiskt! Det är ostbröd skulle man väl kunna säga, man gör det av ost, ägg, majonäs/creme fraiche/grädde, fiberhusk, bakpulver, linfrö och valfria kryddor.
Hittade ett recept på internet som jag ändrat för att få mer matigt.
Något som är grymt gott är att tina några räkor och koka ägg till, lägga på ett salladsblad och avokado och vips har man en matig räkmacka :)
Eller innan man gräddar dem slänga på lite lök, skinka, svamp och pesto.
Qui dormit, non peccat
Jag brukar göra omelett med ex bacon eller köttfärs. Lika gott att äta kall som varm.
# 8 om man kikar på länken jag la behvöer man inte tro
det står i första inlägget och receptet finns där med…
Helstekt (i ugn) kött, t ex ytterfilerad, benfri kotlettrad, fläsfilé i skivor är utmärkt att äta kallt nästa dag, eller näst-nästa dag. Vill man, så kan man göra pyttröra/sallad med tärnat kallt kött, med majjo och cf och skurna grönsaker.
Den mesta lchf-mat tycker jag brukar göra sig bättre som kall rest än som uppvärmd rest, mycket vill gärna skära sig när man värmer.
Kan lägga till kall skallös paj (ost/skinka, spenat, köttfärs, svamp, osv i princip alla varianter brukar funka fint) även om den nog är godare lite rumstempererad än kylskåpskall (vilket den ju ofta blir om man tar med sig ändå)
Idag åt jag kall kålpudding från igår. Jag har inga bra tips… Lagar jag middag och det blir matlådor över brukar jag äta dem kalla helt enkelt. :)

Jag är superlat i veckorna och pallar inte göra mig till med lunchen.
Det blir ofta en enkel tonfisksallad som innehåller en burk avrunnen tonfisk i olja, blandsallad, tomat, rödlök etc. Sedan klickar jag bara i 4-5 teskedar fullfet majonäs.
Faktiskt riktigt gott och man kan ha bitar av kokta ägg i också men det händer bara om jag har några färdiga kalla kokta ägg. Hålla på och koka ägg och sånt på morgonen orkar jag inte 
Man kan byta ut tonfisken mot makrill eller om man har räkor.
Har jag köttrester kvar kan jag ibland tärna ner det i salladen och då kanske klicka i kall beasås i stället - skitgott faktiskt.