vetegluten
Jag vet att vetegluten inte är bra och inte lchf. Men hur är det med kolhydratmängden? Mina föräldrar har diabetes typ 2 och jag har försökt få de att avstå från bröd utan att lyckas. Är det då inte bättre att de äter bröd som innehåller 18 g kolhydrater/100 g och innehåller vetegluten än att de äter vanligt bröd som innehåller 44 g kolhydrater/100 g?
Vet ju inte om de har andra problem, men gluten är ju aldrig bra ur många olika synvinklar.
Ingen chans de kan baka LCHF-bröd? Finns ju ett flertal recept här på sajten.
Om du kanske bakar och ger dem så de förstår att det finns alternativ.
För många är det dessutom så att bröd triggar kolhydratsug något enormt!

Men lchf-bröd innehåller oftast mycket ägg och det är min mamma rädd för - hon har nedsatt njurfunktion och får inte äta för mycket proteiner.
De vet nog att det finns alternativ. Jag har gett de flera kokböcker mm.
Lite svårt för mig att baka åt de eftersom de bor i Sverige och jag i Finland!
De äter nog inte alls lchf, men de har i alla fall minskat på potatis och pastaätandet. Så det var därför jag tänkte att de kanske kunde minska ännu lite till på kolhydraterna genom att äta lowcarb-bröd istället för vanligt vete och rågbröd.
Alla minskningar är väl bättre än ingen minskning alls?
jag håller med, enligt Carbzone är det väldigt små mängder gluten och mjöl i brödet * så det är absolut bättre än vanligt bröd iallafall!
(* de hade meddelat detta vid någons fråga, står i annan tråd här)
Jag snor från en annan tråd.(Om de nu kan tänka sig att baka)
I det övre receptet är det lite gluten i kruskakliet, men det nedre saknar sådant. Jag gör både tunnare kex och tjockare bröd av det receptet, med lite olika sorts kryddningar. Det blir väldigt sprött och gott - gillas av alla.
Så nu har jag experimenterat lite med knäckereceptet. Det är fortfarande ägg- o mejerifritt, vilket innbär att det är perfekt att ta med sig i handväskan utan risk för att det härsknar. Det är grymt mycket fibrer i så det är inget bröd man vräker i sig, men oftast är det väl bara nått att lägga pålägget på som man är ute efter. Knäcket är lätt att göra för det krävs inget malande, vispande eller mixande och det blir sprött och gott.
Själv bakar jag ett platt nötbröd på plåt som innehåller 1 ägg på 12 bitar, det kan också uteslutas helt.
Så det finns alternativ utan ägg.
#2 Ett möjligt argument till din mamma:
bah hade skrivit ett långt svar om både fördelarna och nackdelarna som försvann när fokus server hade lust å meditera lite så blir lite kortfattat
#3 Det kan inte stämma alls, det kan möjligen (och ganska troligt) vara ganska lite rent vetemjöl i, men inte vetegluten - det är ju vetegluten som är huvudingrediensen i hela bröden, bara vatten det finns mer av i
#0 #2 Om hon vill undvika mer protein vore det ju extra dumt att byta till bröd baserat på gluten istället, vilket ju är just vetets protein. Just ägg har också ganska lite protein jämfört med många andra proteinkällor, så blir lite felgrundad rädsla för just ägg (bättre vara försiktig med saker som kycklingfilé och ost som är mycket lättare att få i sig mycket protein från)
Jag tror inte de skulle vinna på att göra det bytet, finns ingen mening med att öka mängden hälsomässigt tveksamt protein om man ändå fortsätter äta en stor mängd kolhydrater utan där är nog en betydligt bättre idé att gå på GI och leta efter grövre riktigt väljäst surdegsbröd med mycket hela frön i osv. samt att minska brödkonsumtionen.
Byta vanligt bröd mot rent glutenbaserat bröd blir lite samma problem som att byta vanligt socker mot rent fruktsocker hälsomässigt, blir lite att skjuta sig själv i foten istället för att hugga med en yxa i den. (byta just sackaros mot fruktos är ju just ett sådant felsteg som gjorts dels när gäller diabetiker och i gi-rörelsens "barndom")
Det kan finnas skäl att välja ett bröd av den typen om man äter en ketogent lågt med kolhydrater diet och inte kan avhålla sig som bröd, då får man nog se att den extra reversibla insulinresistensens ökade risk till mer extrema blodsockernivåer reaktion som kan ske vid tillfälligt drastiskt ökat kolhydratsintag kan väga mot nackdelarna. Men knappast inte om man äter en kost med rejält höga kolhydratsnivåer i allmänhet.
Äter man mycket bröd skulle ett sådant byte ge en rejäl ökning i totalt glutenintag.