Nackdel med LCHF
Efter allt Mandel rivande i mandelkvarnen är nu mandelkvarnen trasig.
Ger mig katten på att det är pga LCHF…
Haha! Ja helt klart lchf-kostens fel! Motorn brann i min stavmixer när jag gjorde en frukostsmoothie. Det är också kostens fel såklart!
~God loves you, and I´m trying! ~
savonit, vad skulle du uppskatta att ditt egengjorda mandemjöl kostar litern?
#2 jag jobbar med kilo.
tror det blir 60 kr kilot eller något.
Kan iofs köra i hushållsmixern med men det blir inte lika bra och den är i diskmaskinen så då får jag vänta ju suck.
:D

… nu har jag försökt 2 ggr att radera dubbla inlägget men det är tji …
En elektrisk kaffekvarn är utmärkt för att mala mandel. Om man ska ha mandelmjöl blir det mer finmalet.
Gun det är en vanlig mandelkvarn med viv på.
Vet inte varför men jag tycker mjölet blir lite bättre när man malar.
lite mindre kanske.
Än när man river i matberedaren.
# haha..ja vad går en sådan på? ;)
Ok, köper på Ica för runt 110 kr kg. Men man kan ju såklart göra eget billigt. Men då måste jag ju införskaffa en kvarn förstås :D

Det är ju det jag alltid har gjort (och varit nöjd med även om man får pulsa så det inte blir smör) men jag ser hänvisning till mandelkvarn och att denna ska vara superior … Vad för maskin pratar ni om när ni kallar det för 'hushållsmixer'?
Det tycks inte råda någon gemensam bemärkning ibland … hos mig har jag bland annat
matberedare (med sluten behållare med olika knivar, där man kan riva men också göra deg eller blanda ihop röror),
blender (för smoothies etc..,),
CuisineArt mixer (hushållsassistent? … sådan med öppen stålfri skål där man kan blanda olika saker, alltså inte riva om man inte fäster fast olika saker … man kan också stoppa korv etc..,
och så sådan där visp som man sätter ner i vätskan … men jag har inte provat att använda den till något annat än till att vispa grädde eftersom det går sååååå mycket fortare än elvisp.
Jag har en sådan där Bullet också och elkaffekvarnar vilket låter litet överflödigt men har visat sig vara praktiskt när man maler kryddor och inte vill ha att allt smakar fänkål eller anis …

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är denna men den använder jag mäst till ost och bea-sås.
matberedare (med sluten behållare med olika knivar, där man kan riva men också göra deg eller blanda ihop röror.
Mandelkvarn, lite finare mjöl, än i min beredare i alla fall.
http://www.clasohlson.com/se/Mandelkvarn-Sveico/Pr342538000
Jag har en elkaffekvarn och har testat den och resultatet blir bra, men det tar så lite åt gången.
Jag använder min gamla Philips matberedare som har säkert över 20 år på nacken och det fungerar kanon 
Lägger i typ 500g åt gången och sparar i kylen.
I den gör jag jordnötssmör och små degar till frukosfrallar, etc.