LCHF vid liten övervikt?
Har nu lchf:at i 9 dagar och förstår självklart att dessa dagar inte kan förväntas ge några direkta resultat (förutom minus i vattenvikt?). Däremot märker jag redan ett minskat sockersug vilket var en av anledningarna att jag började med lchf. Den största anedningen är dock att jag efter att ha vägt 53 kilo på en "svältkost" (kolhydrater till stor del i form av grönsaker, inget fett, lite protein) där jag räknade kalorier och alltid gick hungrig gått upp 13 kilo sen jag börjat äta alldeles för mycket onyttigheter och även haft en del hetsätningsperioder.
Nu vill jag gå ner 10 kilo. Väger idag 67 och vill alltså hamna på 57 på mina 167 cm.
Nu till problemet: Mitt BMI är fortfarande inom spannet för normalvikt (runt 23) men jag trivs inte med min kropp. Har hyfsat stora kärlekshandag och har börjat växa ur mina 38 som är den största storlek jag någonsin haft. Samtidigt som jag tror på lchf för de som är väldigt överviktiga eller bara vill få en bättre hälsa så har jag läst massor om normalviktiga som inte går ner ett kilo (eller går upp!).
Så vad tror ni, skulle lchf kunna hjälpa mig att minska 10 kilo trots att jag är ganska normalviktig eller smått överviktig? Finns det i så fall något speciellt jag bör tänka på? Har hört både mer fett och mindre fett, mer eller mindre grönsaker för de som vill minska sista kilona.
Råd uppskattas!
även om man ligger inom "normalvikt" kan man ha en onödigt hög fettprocent vad gäller kroppssammansättningen - det blir så när man svälter sig o sedan börjar äta igen. Föreslår att du tränar för ökad muskelmassa så ökar du förbränningen och får en fastare kropp.
Visst fungerar LCHF för dig, det är en kost för viktnormalisering. Öka på muskel/organvikt och minska i fettvikt, helt enkelt. Framför allt bör det få bort behovet av antingen eller i ditt kostupplägg.
Skippa att fokusera på en specifik viktsiffra. Det är en hälsosam kropp med muskler du vill ha. Fundera inte så mycket på exakt upplägg, utan låt din kropp få vänja sig så att du an lära dig att tolka och följa dess signaler. Kött/fisk/fågel, fettkälla och grönsaker efter behag. Upprepa vid hunger.
Håller med om styrketräning som ovan.
Det där undrar jag också över. Jag har ingen övervikt alls, är lika lång som dig och har aldrig vägt mer än 62-63 kg. Pendlat mellan 57-59 senaste månaderna. Från dag till dag är det helt olika beroende på mängd mat. Och kolhydrater blir det alltid enorma mängder av, därav kompenserade jag det med svält.
Nu när jag äter LCHF (bara gjort få dagar), så står vikten i princip stilla. Måste hålla koll på kaloriena för att minska i vikt… och jag vill gå ner 2 kilo.
Men oavsett så passar LCHF mig som gått på svältdieter innan och överätit. Är kolhydratkänslig. Socker är rena giftet för mig. LCHF tar bort sötsug och ger många fler hälsovinster.
Har också hört olika angående mer eller mindre fett osv. Blir förvirrad.
Angående mer eller mindre av det ena eller det andra - det är helt individuellt vad som passar just DIG. Men trösta dig, du har kommit till precis rätt ställe. Jag föreslår att du startar en ny tråd där du talar om hur lång du är, ålder, vikt och lite vikthistorik + eventuella medicinska besvär. Sedan beskriver du hur en normal dag ser ut vad gäller matintag, var så noga du kan. Sedan ska du få se på råd och tips och vips så har vi tillsammans kokat ihop en special"diet" som passar just dig just nu. Sedan kan man behöva korrigera den under resan. Det är t ex lätt att överäta när man gått ner i energibehov. Vad sägs om det? Många har gjort så. Visst, vi kan fortsätta i den här tråden, men det fångar fler hjälpare ifall du gör som jag föreslog, tror jag.
Tack för alla bra tips allihopa, försöker köra igång med träningen men märker att kroppen inte riktigt orkar med ännu. Är alltid alldeles för ivrig med snabba resultat och rädd för misslyckande när jag ändrar i kosten, är nog därför jag blir så velig och läser för mycket om andras erfarenheter istället för att lära av mina egna.
#4 : Angående att starta en ny tråd (tack för tipset för det också :)), menar du att jag ska starta en ny tråd i den här kategorin där jag skriver om det du räknade upp eller är det en helt annan kategori jag ska lägga tråden i? Är helt ny här och inte så van vid forum så känner mig lite vilse. :)
Jag är i liknande situation som du. "Normalt" BMI men vägde (plötsligt kändes det som!) 10 kg mer än jag nånsin gjort i vuxen ålder.
Den huvudsakliga orsaken till min viktuppgången är relaterad till en läkemedelsbehandling men det gör inte det mindre tråkigt.
Har alltid varit riktigt smal utan att behöva tänka så mycket på vad jag har ätit. Har ätit LCHF tidigare under ca 1 ½ år. Inte för att reglera vikten (hade inga problem med den då) utan pga att jag läst att det kunde vara bra mot migrän. Mådde bra men för ett något år sedan gled jag sakta tillbaks till mer kolhydratrik kost i samband med en stressig period av livet.
Tills slut tröttnade jag och gjorde/gör så här:
Började med en 6 dagars fasta för att öka motivationen och komma ur gamla vanor. Vatten, kaffe, te, buljong och små mängder grönsaksjuice.
Sedan började jag med LCHF (20-50 g kolhydrater per dag) igen och har kört med periodisk fasta varje dag. Ibland 21 timmar per dygn men oftast 16-18.
Eftersom jag ätit LCHF under mitt "öppna mat-fönster" så har jag inte känt mig särskilt hungrig.
Har haft lite koll på kaloriintaget också. Oftast fått i mig runt 1300 kcal per dag. Ibland 1600-2000 om det har varit kalas och sånt.
Vet att åsikterna går isär här på forumet avs kaloriernas betydelse, men jag tror på "kalorier in och kalorier ut"…
Nu efter ca 1½ månad har jag gått ner drygt 6 kilo. Kommer i ett par av mina gamla jeans igen.
Planerar att fortsätta min (i andras ögon) ganska strikta regim tills jag kommer i alla mina jeans igen.
Det funkar bra för mig. Känner mig motiverad eftersom det händer saker.
Självklart tänker jag fortsätta med LCHF även när jag har nått mitt mål, men då vara lite mer frikostig vad det gäller portionerna. Tänker också hålla koll på vikten så jag inte börjar lägga på mig igen. Tror jag gjorde fel där innan. Vägde mig aldrig och köpte större och större kläder…
Förutom viktnedgången så ser jag många andra fördelar med lågkalorikosten. Min mage svarar omedelbart när jag minskar kolhydraterna. Spannmål är för mig den stora boven. De tar två-tre dagar sedan är jag helt besvärsfri.
Lycka till! Det kommer säkert att gå jättebra. Här på forumet finns massor av goda råd och inte minst goda recept 
Jag menade att skriva till TS, men det gäller förstås precis alla. Om man presenterar relevanta fakta redan i första inlägget så får läsaren infot direkt och kan börja kommentera på matvanorna. Tror jag efter flera år på forumet, men det gör du förstås som du vill. Denna kategori passar utmärkt eftersom det handlar om nybörjare, tycker jag.
Okej då förstår jag lite bättre, tack :)
Tack för alla bra tips, känner mig genast mer motiverad :) Men en liten fråga om periodisk fasta. Har kört det tidigare i en kort period men läste sedan i någon tråd eller på någon blogg att det inte är bra att inleda lchf med periodisk fasta eftersom att det är viktigt att kroppen blir trygg med lchf:en innan man börjar med detta. Stämmer det här eller går det bra även för nybörjare att köra periodisk fasta?

Börja inte med allt på en gång.. omställningsperioden för ketogen diet är 2-3, veckor, innan du vet hur du reagerar.
Sen så.. det viktiga för alla är att äta riktig mat, sen kan man minska på kolhydraterna och öka på fettet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vilket som passar bäst; att lägga om kosten helt eller att smyga igång, är nog individuellt.
Jag menar varken att man bör starta om, som jag gjort eller att det på något vis ska vara bättre, Bara att det kan var ett sätt att komma ur gamla vanor och öka motivationen.
Ett lite snabbare resultat på vikten (för det var väl vikten TS främst ville minska?) tror jag kan vara en motivationshöjare för somliga.
Om periodisk fasta påverkar viktminskningen positivt eller inte är det delade meningar om, men om man inte mår dåligt av det så tror jag iaf inte att det är skadligt.
De flesta allätande eller köttätande djur äter väl inte så många gånger per dygn? Då kan jag inte tänka mig att människan skulle vara sämre rustad för en liknande ordning.
För mig funkar det oftast bäst enligt principen "allt eller inget" oavsett vad det gäller
Eftersom jag tidigare ätit LCHF hyfsat länge så oroade jag mig inte för några omställningbesvär och vågade köra igång med en rivstart, men jag kan tänka mig att man vill vara lite försktig om man aldrig provat innan eller om man tidigare haft stora omställningsbesvär.
Vad som kan vara bra att tänka på är att ta ett tillskott av magnesium, ffa om man får besvär med vadkramper.
Håller med om att det är viktigt att ät riktig mat och att lägga sig vinn om att maten är god och varierad. Då blir det lättare att undvika fällorna och att göra kostförändringen till ett bra alternativ i längden.