Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1200 ggr
gun92884
0

Laura Ds lowcarbkurs ...

Laura D äter lowcarb sedan 14 år, och har en website som är en av de mest tillförlitliga - och lätttillgängliga - när det gäller updates om vad som händer och sker inom lowcarb i Staterna. Laura lägger upp e-kurser om 'how to lowcarb' med jämna mellanrum. Här är hennes 'allt om lowcarb'kurs som går att klicka igenom och läsa i one go … eller också kan man skriva in sig och få en mail om dagen … vissa saker som ingredienser och mått, är kanske speciellt för folk som bor här, men baskunskaperna gäller för hela världen …

http://lowcarbdiets.about.com/od/lowcarb101/ss/How-To-Cut-Carbs-Web-Version-of-Ecourse.htm?nl=1

dufva
0

Massor med information men här ser man en tydlig skillnad mot LCHF

Laura är nog ganska fettskrämd liksom hela lc-rörelsen overthere verkar vara fortfarande

Har tex inte med smör eller mättat fett öht i sin "foodpyramid"

En förskrämd flaska olivolja bara nånstans i mitten Tungan ute

Deras variant är definitivt heller inte lika medveten angående tillsatser och det är mycket snack om färdigtillverkade godisgrejer med aspartham som Atkinsbar och liknande

gun92884
0

#1skrivet av dufva

Visst är det stor skillnad och det är det jag varnar för när det sägs alltför optimistiskt pá KiF att LCHF gör framsteg i Staterna. Lowcarb är lättare att förstå och många kommer ihåg - och en del använder fortfarande även om det är urvattnat nu - Atkinskonceptet.

Jag tycker inte att Laura är särskilt fettskrämd … titta på Day 12 och läs länkarna som hon har satt in. Detta ämne måste plockas fram litet åt gången just för att folk inte vet vad LCHF innebär.

Det används en massa saker här som det rynkas på näsan åt i Sverige … Men, det var lika när jag bodde i Frankrike … fransmännen rynkade på näsan när det gällde mycket av svensk matkultur. Vi får ju inte glömma den kulturella aspekten som också skiljer sig enormt mellan Sverige och Staterna.

Jag använder själv sötningsmedel och mår inte illa av det. Men, dessa saker får man ju prova sig fram om man tål eller inte. Det är inget värre med framställning av erythritol än framställning av socker så jag ser inte vitsen med förbuden. Och tittar man på vad som presenteras som mat, vare sig det ska vara färskt eller preparerat, så hittar man nästan ingenting längre som man inte kan hitta något fel på. Vad jag däremot inte ser här är insändare om att folk sitter med 1/2 kgspåsar med lösgodis som svenskar tycks göra …