Min matdag, tips? Nybörjare
Jag är en nybörjare (men läst på massor), endast ätit LCHF i några dagar. Står stilla i vikt och tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra kosten. Kanske äter för lite av något eller för mycket, vilket jag förmodligen gör. Mätt blir jag i alla fall!
Äter endast fisk och kyckling.
Jag är 167.5 cm och väger just nu 57 kilo. Helt normalviktig alltså, äter i första hand LCHF för att jag märker vilken skillnad det är på måendet m.m.
Såhär blev mitt intag igår
Frukost: 3 ägg, 4 msk grädde (rörde ihop ägg med grädde), paprika, broccoli, gurka, 3 ostrullar med smör i
Middag: 2 sprödbakade fiskar (tog bort paneringen förstås och åt bara fisken!), drygt ½ dl dressing, sockerärtor, mycket blomkål
och idag
Frukost: 1 ägg, 150 gram keso, 1 msk valnötter
Middag: 200 quornbitar, stekte i 15 gram smör, ½ dl vispgrädde, curry, sambal oelek, ½ dl fet vitlöksdressing, broccoli
Ungefär såhär mycket äter jag fast olika varje gång då. Mycket tonfisk, makrill, keso, creme fraiche, ägg, vispgrädde, ostrullar, smör, bregott, quorn, grönsakssoppa, grönsaker t.ex. Lite nötter ibland, bär då och då. Frukt som äpple och grönsak som morot äter jag.
Har fått återfall ibland men fortsatt som vanligt efter. Kanske är det där problemet ligger?? Det är ju svårt ibörjan att avstå allt man tycker så mycket om, och som finns hemma till resten av familjen!
Jag mår mycket bättre av denna kost men skulle ändå vilja gå ner några kg till. Är det kaloriräkning som gäller?.. så trött på det efter flera år av kaloriräkning och svält som leder till överätning för mig plus Depression och ångest. Med LCHF får jag bli mätt utan att oroa mig över fler kg plus på vågen.
Du äter alltså bara frukost och middag? Det är hel ok att äta så men äter man få gånger så behöver man äta mer varje gång så man får i sig tillräckligt med kalorier. För lite kalorier är absolut inte nyttigt, det innebär svält som ju alla vet vad det leder till.
Kaloriräkning är jättebra när man äter så lite som du gör. Då får du ett kvitto på att du äter för lite…
Äter du mer kanske du har lättare att slippa "återfallen".
#1 Så det är för lite alltså? Jag vill absolut inte svälta mig eller få återfall.
Då är frågan om jag ska lägga till mer fett eller protein.. eller båda? Tycker jag äter rätt mycket fett så kanske öka mängden protein varje dag och äta något mellan målen. Jag har ätit endast frukost och middag eftersom att jag blev mätt. Det hade aldrig gått med högkolhydratkost, då måste jag äta varannan timme!
Konstigt om jag äter lite och ändå står stilla i vikt, går bara ner något hg. Fast det är bättre än att gå upp massa från dag till dag iaf. :)
Jag skriver matdagbok och de enda gångerna jag äter mycket/överäter är då jag tar något kolhydratrikt, bröd, godis, pasta, paj, potatismos osv. Då går det överstyr direkt. Håller jag mig till protein, grönsaker och naturligt fett så försvinner mitt sug och jag äter bara tills jag blir mätt… vilket jag trodde man skulle med LCHF? Inte sådär proppmätt?
Det är olika för olika personer. Jag går ned om jag äter två mål om dagen - cirka 1700 kcal per dag.
Tänk bara på att dra ned på kolhydraterna ordentligt och låt fettet göra dig mätt.
Jag tror inte det är jättelätt att gå ner i vikt med lågkolhydratkost om du, som du själv säger, redan är normalviktig.
Varför är de där kilona så viktiga för dig?
#4 Okej! Ska tänka på det :)
#5 Nä, trodde det också. Men idag visade vågen faktiskt minus! Å andra sidan kan det vara vätska osv, men ändå. Man blir ju peppad!
#6 Jag trivs bäst då helt enkelt. Känner mig bekväm i min kropp vid en speciell vikt, och den vill jag vara på. Men visst, får jag mer muskler så är det skitsamma om vikten står stilla eller går lite upp!
Idag började jag dagen med en omelett gjord på 3 ägg, ½ dl grädde, riven ost och 3 ostrullar med mycket smör plus vitkål och broccoli. Mätt och kommer nog stå mig på frukosten i många timmar!
Tja, som vissa redan påpekat så kan det vara svårt för någon som redan är normalviktig att nå sin idealvikt med LCHF, eftersom vad man har för idealvikt i huvudet och vad kroppen tycker är hälsosamt sällan överensstämmer. Vill man forma om kroppen och se slankare ut så brukar motion och styrketräning funka bättre.