Min matdag, tips? Nybörjare
Jag är en nybörjare (men läst på massor), endast ätit LCHF i några dagar. Står stilla i vikt och tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra kosten. Kanske äter för lite av något eller för mycket, vilket jag förmodligen gör. Mätt blir jag i alla fall!
Äter endast fisk och kyckling.
Jag är 167.5 cm och väger just nu 57 kilo. Helt normalviktig alltså, äter i första hand LCHF för att jag märker vilken skillnad det är på måendet m.m.
Såhär blev mitt intag igår
Frukost: 3 ägg, 4 msk grädde (rörde ihop ägg med grädde), paprika, broccoli, gurka, 3 ostrullar med smör i
Middag: 2 sprödbakade fiskar (tog bort paneringen förstås och åt bara fisken!), drygt ½ dl dressing, sockerärtor, mycket blomkål
och idag
Frukost: 1 ägg, 150 gram keso, 1 msk valnötter
Middag: 200 quornbitar, stekte i 15 gram smör, ½ dl vispgrädde, curry, sambal oelek, ½ dl fet vitlöksdressing, broccoli
Ungefär såhär mycket äter jag fast olika varje gång då. Mycket tonfisk, makrill, keso, creme fraiche, ägg, vispgrädde, ostrullar, smör, bregott, quorn, grönsakssoppa, grönsaker t.ex. Lite nötter ibland, bär då och då. Frukt som äpple och grönsak som morot äter jag.
Har fått återfall ibland men fortsatt som vanligt efter. Kanske är det där problemet ligger?? Det är ju svårt ibörjan att avstå allt man tycker så mycket om, och som finns hemma till resten av familjen!
Jag mår mycket bättre av denna kost men skulle ändå vilja gå ner några kg till. Är det kaloriräkning som gäller?.. så trött på det efter flera år av kaloriräkning och svält som leder till överätning för mig plus Depression och ångest. Med LCHF får jag bli mätt utan att oroa mig över fler kg plus på vågen.
Du äter alltså bara frukost och middag? Det är hel ok att äta så men äter man få gånger så behöver man äta mer varje gång så man får i sig tillräckligt med kalorier. För lite kalorier är absolut inte nyttigt, det innebär svält som ju alla vet vad det leder till.