Findus fisk
Frågade Findus i Bjuv om deras fisk, speciellt den norska odlade laxen.
Fick svar idag:
Findus har ingen paketering i Norge eller Sverige. Förut hade man en fabrik i Hammerfest men den har Findus inte kvar.
Den odlade laxen transporteras därför med båt från Norge till Polen för paketering. Arbetskraften i östeuropa är billigare än i Norge.
Torsken transporteras till Kina och Thailand.
Laxen är inte fryst när den transporteras med båt till Polen utan det är en kyltransport. Hur lång tid resan tar framgick inte.
Man får uppgift om omega-3 värden från leverantören i Norge och från fabriken i Polen. Man testar dessutom färdig produkt i Bjuv. Dessutom använder man SLV:s tabellvärden. Det värde man skriver på förpackningen påstod man är ett medelvärde av dessa fyra värden!!!!
Någon information om hur mycket omega-3 värdet sjunker från slakt till matbord ville man inte berätta och har inte publicerat.
Läs vad Jenny Reimers skrev om omega-3 och oxidering och fisktransporter redan 2006.
Färsk fisk bäst! Vårmakrillen har kommit!
Bra info!
Jag har svårt att äta fisk och hade en period när jag försökte äta mer portionslax, men efter jag såg ett program på tv om odlad fisk/lax så la jag det på hyllan. Människan är så penga-galen ibland att det gör mig galen…
Min pappa är ute o fiskar ibland och om han får makrill eller spätta så får jag några filéer så jag kan tillaga o äta..helt ok 
Det där med transportsträckor gäller även räkor, har jag läst. Där de transporteras världen runt för att skalas, packeteras och skeppas tbx till sverige.. suck

så odlad fisk/räkor borde vara på varje lchfh'ares no-no- list!!
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Efter att ha läst vad Jenny skrivit kan man ju lika gärna ge upp och börja med kolhydrater igen…
(såvida man inte fiskar själv, skjuter egen älg och har en släkting som har fäbod)