Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4105 ggr
[KarinOtt]
0

Är 20, 80, 80 ett måste?

Är det ett måste att äta 20, 80, 80 för att gå ner i vikt? Jag ligger på 20-30 när det gäller kolhydrater men över 100 på fett och protein. Kan detta vara anledningen till att min viktminskning stannade av efter drygt två veckor?

Hur har ni andra ätit som gått och går ner?

Lurtz
0

Jag äter ungefär 1 gram protein per kilo normalvikt, vilket innebär att jag landar på ungefär 80 gram protein, kolhydrater under 20 gram, sen fyller jag på med fett så att jag blir mätt, räknar inte kalorier, men när jag kollar i efterhand då och då brukar det spontant landa på runt 1700-2200. Jag går ner bra i vikt på det, så jag antar att min aptitreglering funkar som den ska. 80/80/20 blir bara 1120 kalorier, det är definitivt på gränsen till svält, och det bör man bara ta till som en sista utväg, om varken vanlig LCHF eller fakir skulle fungera, och man bör inte hålla på med det för länge heller.

[KarinOtt]
0

Men kan det isåfall vara proteinet som gör att jag inte går ner i vikt?

Lurtz
3

Nej, energibalansen är vad som är avgörande för om man går ner i vikt eller inte, men det finns så många faktorer där, har man en stressad kropp (kan komma genom mångårigt svältbantande, eller att andra saker i livet gör en stressad) kan man gå upp i vikt på 1200 kalorier, medans någon som har en frisk metabolism kan gå ner även om de äter tre gånger så mycket, bara de äter bra mat. Ett högt proteinintag har inga positiva egenskaper för förbränning i sig, protein är byggstenar för kroppen, det är till för musklerna, och överskottsprotein vill kroppen helst inte omvandla till energi, då den processen är krävande och svälter kroppen på vitaminer (läs om rabbit starvation t ex,) så ett högt proteinintag kommer inte hjälpa viktminskning, man ska äta lagom med protein, få kolhydrater och sen resten fett, hur mycket som "resten" är ska som sagt egentligen kroppen reglera av sig självt, genom hunger- och mättnadssignaler, men har man inte en frisk kropp så funkar det inte alltid så. Det är svårt att säga exakt vilket sätt som är bäst för att komma runt det, en del väljer att begränsa kalorierna efter någon sorts teoretisk modell av ens energibehov, andra äter på tills kroppen läkt och självmant vill börja släppa på överskottsfett, det sistnämnda kan dock ta tid och man får räkna med att man inte kommer gå ner i vikt under tiden, det mest extrema exemplet jag sett här var någon som hade 50+ kilos övervikt, första året gick personen inte ner ett enda kilo, kroppen hade efter mångårigt bantande blivit rädd för att snart skulle bli svält igen, och ville spara på all extraenergi, efter det året var kroppen trygg igen, och sen tappade personen hela sin övervikt på ett år. Kroppen är en invecklad mekanism, det är väldigt svårt att veta säkert hur man ska göra, men något alla är överens om är att svält aldrig funkar i längden.

MimLan
2

#2 Varför skulle det vara det för dig?

När du räknat bort att du inte ätit LCHF särskilt länge, varit sjuk med medicinering och inte kommit in i någon rutin och inte riktigt haft någon viktminskning att tala om då det vanligtvis är mestadels vattenkilon den första tiden? Så…vad är det som tyder på att proteinet, eller något annat, hindrar viktnedgång för dig?

(Problemet med att skapa nya trådar för varje ämne som berör din egen person, är att du behöver  då skriva in dina förutsättningar igen. Det går inte att förvänta sig att alla går tillbaka till alla dina trådar med alla ledtrådar så att det blir en relevant bakgrund.)

[KarinOtt]
0

#4 Jag förväntar mig ingenting och jag förstår inte vad antalet trådar jag skapat har med saken att göra. Det är precis det jag undrar; vad som hindrar viktnedgång för mig, och därför letar jag olika teorier på detta forum som är öppet för alla.

Zepp
3

80,80,20 är snarare ett misstag, en retorisk fråga till en dietist, av AD som sen förstorats upp till någon sorts mirakelmetod!!

Det finns inga mirakel.. speciellt inte vad gäller viktminskning och hälsa!

LCHF är heller inget mirakel, det är en hjälp till att få tillbaka hälsan så att man sen kanske kan tappa några kilon när väl allt är reparerat.

Det är lättare att följa dig och dina besvär om du håller dig till en grundtråd vad gäller dina viktminskningsförsök.

Gäller det helt andra ämnen är det helt okej att starta nya trådar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[KarinOtt]
0

Okej, jag är som sagt ny här så jag vet inte de "osagda koderna". Men då vet jag det nu.

Skrattande Inte min starka sida :)