Kryddor som revvar ...
Att tänka på i matlagningen …
revvar?

… när man driver upp farten … man säger inte så på svenska också?
nä inte har då jag hört det! Men kanske di yngre känner till det?
helt i min linje, tack Gun!
Revvar är inget jag hört talas om att man säger, inte ens de som talar mycket svengelska, haha. Men det betyder som sagt att sätta fart på, vanligen talar man om det i bilsammanhang, revving the engine = rusa motorn.
vad är det förkortat från? Eller är det ett eget ord sas? Finns iaf inte i Oxfords advanced dictionary, amerikanska eller slang? Eller som sagt en förkortning?
Det kommer väl från revolution?
Som i rpm (revolutions (revs) per minute) när man talar om t.ex. motorer.
"Rev up" betyder varva upp, eller snabba upp.
Halvdan översä'ttning
Här är 10 av de mest potenta superfood örter och kryddor man kan äta:
1. Basilika - Basilika är en mycket effektiv anti-inflammatorisk ört med extraordinära helande fördelar som arbetar för artrit, allergier och inflammatoriska tillstånd tarm, för att nämna några. Dessutom hjälper basilika döda skadliga bakterier som orsakar matförgiftning inklusive: Listeria, Staph, och E. coli O: 157: H7.
Basilika är också en utmärkt källa till betakaroten, en kraftfull antioxidant som förhindrar fria radikaler. Fria radikaler är den främsta orsaken till hjärtsjukdomar, cancer och många andra allvarliga hälsotillstånd, samt åldrande. På grund av sin mörkgrön färg, är det en utmärkt källa för vitamin K-, kalcium och magnesium, vilket är bra för benen. Det är också en stor källa av järn, mangan, C-vitamin och kalium. Använd både färsk basilika och torkad basilika generöst i dina livsmedel för att maximera IT: s fördelar.
2. Cinnamon - Denna uråldriga krydda har en av de högsta antioxidant nivåer av något krydda.
Kanel är mycket effektivt på att hjälpa till att stabilisera blodsockernivån, vilket gör det mycket effektivt för dem med diabetes (typ 1 och typ 2). I en studie av personer med typ 2-diabetes, bara två teskedar om dagen minskar blodsocker så mycket som 20-30%, samt sänka LDL-kolesterol och triglyceridnivåer.
Kanel har även kraftfulla anti-inflammatoriska egenskaper, och hjälper lindra smärta och stelhet i muskler och leder, inklusive artrit. Kanel har en positiv effekt på hjärnans funktion och lukta kanel, eller tuggar kanel tuggummi, kan möjligen bidra till att förbättra minne och uppmärksamhet. Kanel minskar också inflammation i blodkärlen som leder till åderförkalkning och hjärtsjukdomar, samt ha svampdödande och antibakteriella egenskaper.
Du kan läsa en annan artikel har vi här om hur kanel kan även hjälpa feta kontrollen magen på ett indirekt sätt.
Prova kanel i dina smoothies, yoghurt, friska bakning recept, havremjöl, blandat med bär, eller som en frisk tillskott i ditt kaffe eller te.
3. Cayenne - Denna heta kryddor inte bara värmer upp disken, det värms upp din kropp och höjer din ämnesomsättning, hjälper dig att bränna fett snabbare. Och en intressant studie visade att när en person konsumeras en förrätt med röd paprika flingor, åt de 15% mindre mat. Och för dem av er som undviker cayenne för att du tycker att det stör din mage, cayennepeppar faktiskt healing till magen vävnader, stimulerar matsmältningsenzymer, och hjälper till att förhindra magsår.
Cayenne sänker LDL i blodet, triglyceridnivåer, och minskar bildandet av skadliga blodproppar, som alla som hindrar hjärtinfarkt och stroke. Och är Cayenne en mycket effektiv anti-inflammatoriska och smärta botemedel mot allt från huvudvärk till artrit och ömma muskler, samt clearing nästäppa och öka immunitet.
Prova Cayenne i dina morgon ägg, i soppor, stuvningar, chili eller köttfärslimpa för lite metabolism öka spice!
4. Kryddnejlika - kryddnejlika har en unik söt och kryddig smak, men innehåller också kraftfulla naturmedicin. Kryddnejlika har starka antiseptiska och bakteriedödande ingredienser som hjälper att bekämpa infektioner, lindra matsmältningsproblem, och artrit smärta. En av kryddnejlika mest kända användningsområdena är dess förmåga att lindra tand och tandkött smärta. Kryddnejlika har mätt som har den högsta antioxidant nivå (ORAC-värde) av alla kryddor och örter.
Oljan i kryddnejlika dödar bakterier och är mycket effektiv när den appliceras på skrapar, skärsår, svampinfektioner, kliande utslag, bett, brännskador, eller blåmärken. Kryddnejlika hjälper också matsmältningsproblem som gas, matsmältningsbesvär, illamående och kräkningar, och eliminera skadliga parasiter, bakterier och svamp i matsmältningssystemet. Och doften av nejlikor hjälper till att stimulera mental kreativitet också.
Kryddnejlikor kan vara ett bra hälsosamt tillägg till heta teer.
5. Kummin - Kummin är en annan krydda som är särskilt höga i antioxidanter, men spiskummin är känd för att vara särskilt bra för matsmältningen. Det stimulerar gallblåsan och bukspottkörteln att utsöndra enzymer och galla som bryter ner maten till användbara näringsämnen kroppen kan använda. Kummin hjälper också avgifta kroppen, och är mycket effektivt för respiratoriska sjukdomar som astma och bronkit.
Kummin, liksom kanel, hjälper till att hålla blodsockret stabilt, vilket betyder kummin är bra för diabetiker eller pre-diabetiker, och det innebär mindre risk för viktökning och överviktig. Kummin har visat sig fungera lika bra som några vanliga diabetiker droger på att reglera insulin och glykogen. Kummin är också en mycket bra källa till järn, vitamin C och vitamin A, vilket gynnar immunsystemet.
Kummin går bra i Chili!
6. Gurkmeja - Gurkmeja gula-orange pigment, curcumin, är den viktigaste aktiva ingrediensen i den här super krydda. Curcumin anti-inflammatoriska fördelarna är faktiskt jämförbara med läkemedel som hydrokortison och over-the-counter anti-inflammatoriska läkemedel som Alvedon och Motrin. Men, till skillnad från de läkemedel, är curcumin inte toxisk alls.
Curcumin är effektivare bromsar utvecklingen av Alzheimers sjukdom än många läkemedel, eftersom det minskar inflammation och oxidation i hjärnan. Denna krydda snabbar även upp återhämtningen tiden från stroke också. Gurkmeja och dess aktiva ingrediens, curcumin, är också mycket effektiva mot sjukdomar som irritabel tarmsjukdom, ulcerös kolit, Crohns och artrit. Gurkmeja förbättrar också leverfunktion, sänker homocystein och förhindrar hjärtsjukdomar.
Viktigast är gurkmeja en av de mest potenta anti-cancer kryddor som skyddar dig. Gurkmeja och det är derivat för närvarande studeras i alternativa cancerbehandlingar.
Prova detta trick: Använda svartpeppar tillsammans med gurkmeja (jag använder den här combo i mina ägg varje morgon) hjälper till att öka absorptionen av gurkmeja s curcumin i kroppen. Vi har också en hel artikel om super hälsoeffekterna av gurkmeja här.
7. Rosmarin - rosmarin innehåller aktiva ingredienser som är potenta antioxidanter såväl som anti-inflammatoriska medel. Rosemary har länge varit känt för att förbättra koncentration, öka minne, och lyft Depression. Rosemary stärker även immunförsvaret, förbättrar cirkulationen, stimulerar matsmältningen och bekämpar cancer också.
Rosmarin är mycket effektivt för andningsproblem, inklusive astma, bröstet trafikstockningar och luftvägsinfektioner. Medan rosmarin ger en utsökt välsmakande smak till kötträtter, bidrar den också matsmältningen genom att stimulera gallblåsan att släppa galla också. Rosemary skyddar kroppen mot skadliga cancerframkallande gifter och förhindrar cancer i tjocktarmen, mage, bröst och lungcancer.
Kul fakta: Om du ska grilla kött, marinering kött i timmar i förväg flytande blandningar som innehåller rosmarin och andra örter / kryddor dramatiskt kan bidra till att minska HCA: s (heterocykliska aminer), som är cancerframkallande föreningar som kan bildas när kött grillas . Så använder rosmarin, timjan, vitlök, oregano och andra kryddor i en kött marinad innan grillning kött kan drastiskt minska eventuella cancerframkallande som normalt skulle bildas på grillat kött.
Antioxidanter i rosmarin och timjan från en marinad var specifikt nämns i studier på att vara starka hämmare av HCA bildas när du grillar kött. Men det också noteras att andra kryddor som vitlök, oregano, och andra kan hjälpa till att förebygga HCA bildas också, så jag föreslår att du använder en sort som smakar bra ändå!
Ytterligare en viktig punkt om grillar kött: Kom ihåg att ju mer välgjord ett kött tillagas, kan den högre koncentrationen av cancerframkallande HCA: s form, så sällsynta, medium-sällsynt, eller medium är hälsosammare val än bra gjort-. Jag har aldrig förstått varför någon skulle vilja förstöra en bra biff genom att bränna den till glömskan i alla fall. Men hey, om du är en av de folk som gillar din biffar välgjord, kom bara ihåg att du äter mycket mer cancerframkallande ämnen än en biff som är tillagad mindre, så se till att ladda upp på dina antioxidanter (kryddor, teer , bär, etc) för att hjälpa bekämpa dem extra cancerframkallande ämnen.
Tvätt ner din grillad måltid med ett glas osötad iste (rikt på antioxidanter) och även en god sallad med massor av råa grönsaker kan ge antioxidanter som behövs för att motverka effekten av HCA i kroppen från grillat kött.
Förresten, även förkolning grönsaker på grillen skapar olika cancerframkallande ämnen såsom akrylamider, så tro inte att den negativa effekten av kolning gäller endast kött.
8. Ginger - ingefära är mycket kraftfull för din hälsa! Ginger innehåller över 25 olika antioxidanter, vilket gör det mycket effektivt för att bekämpa fria radikaler i många olika kroppsfunktioner. Ginger är mest känd för sin förmåga att minska illamående och kräkningar, samt åksjuka. I själva verket kan ingefära vara ännu mer effektiva än Dramamine, en av de vanligaste läkemedlen som används för rörelseillamående. Och eftersom ingefära inte har skadliga biverkningar som många läkemedel, är det mycket bra för illamående mot graviditet. Studier visar faktiskt att bara 1 gram ingefära innan operationen är effektivare än standard anti-illamående medicin ges för postoperativt illamående och kräkningar.
Ingefära är också en lugnande botemedel mot halsont från förkylningar och influensa på grund av dess antivirala egenskaper. Ginger hjälper också hosta och är ett effektivt slemlösande. Prova en te gjort med varmt vatten sjuda med några skivor av ingefära och en liten mängd honung och citron för en lugnande stärkande när du är sjuk.
Eftersom ingefära är en så stark anti-inflammatorisk, hjälper det att minska smärta och svullnad av artrit, och muskelvärk. Ginger kämpar också cancer, minskar kolesterol och förhindrar blodproppar som leder till stroke eller hjärtsjukdom. Jag gillar att använda en bit ingefära i mina varma teer ibland, i våra partier av iced te, och naturligtvis, jag älskar stapla ingefära på toppen av sushi! Jag tar ett par kapslar av ingefära dagligen eftersom det inte är så ofta används i rätter som vissa andra kryddor.
9. Oregano - Denna ört innehåller en olja som är en mycket potent anti-bakteriell, anti-svamp och anti-virala medel, rosmarinic syra (som också finns i rosmarin). Oregano olja har använts för att behandla ett brett spektrum av villkor från bakteriella och virala infektioner, parasiter och envis svampinfektioner. Även om oljan av oregano används oftast för medicinska ändamål, kan örten i sig ger många av de fördelar när de konsumeras regelbundet.
Oregano lindrar också inflammation, internt eller externt, och kan erbjuda lindring av allergier, värk och smärta, utan biverkningar. Oregano är mycket högt på ORAC skalan av uppmätt antioxidant värde.
10. Timjan - Timjan aktiva substansen är känt för att behandla bronkit, halsont, tryck över bröstet, laryngit och astma. Timjan är så effektiv är det ofta en ingrediens i halstabletter och munvatten för att behandla inflammation och infektioner. Timjan är också effektiv som en lugnande magen stödet för att lindra magkatarr, matsmältningsbesvär och kolik.
Timjan hjälper till att förebygga cancer, förbättra minnet, behandla Alzheimers, lugna nerverna, och lindra Depression, mardrömmar och sömnlöshet. En intressant ny upptäckt om timjan visar att det faktiskt ökar mängden DHA (en viktig ingrediens i omega 3-fettsyror) i hjärnan, hjärtat och njurarna celler.
Här är några andra hälsofördelar av några av de mest populära örter och kryddor:
• Rosemary, gurkmeja, ingefära och basilika är kraftfulla antiinflammatoriska medel.
• spiskummin, gurkmeja, och salvia hjälper till att bekämpa demens.
• Cayenne, spiskummin, koriander och kanel bidrar till att reglera insulin och blodsocker, medhjälp fettförbränning.
• Citrongräs, muskot, lagerblad och saffran har en lugnande effekt.
• Vitlök, senapsfrö, Hawthorne, och cikoria är utmärkta för hjärtat.
• basilika och timjan hjälper huden att bli mjukare och smidigare.
• gurkmeja, vitlök, basilika, kanel, timjan, saffran, vitlök och ingefära stärka immunförsvaret.
• Koriander, rosmarin, cayenne, kryddpeppar och svartpeppar kan hjälpa förvisa Depression.
Det finns 3 specifika kryddor som jag personligen tycker är så stark att jag försöker ta dem i daglig kapselform också, eftersom de inte alltid kan användas i mina dagliga måltider … och de är:
Gurkmeja, kanel och ingefära. De är mycket billigt i kapselform också. Jag brukar ta 2 kapslar per dag var och en av dessa kryddor om jag inte använder stora mängder i vissa rätter som en curry rätt till exempel.
Krydda ditt liv lite, och njuta av alla dessa super hälsofördelar!
Obs: Kontrollera alltid med din läkare för att vara säker vissa örter och kryddor som inte stör mediciner du tar, och kontrollera med din läkare innan du avslutar alla aktuella läkemedel.

Visst, det blev svengelska
… ibland pratar jag frengeska också även om jag försöker att hålla mig i skinnet så mycket som möjligt
#6skrivet av Pennylane1
Det kommer från 'revolutions' … förkortning är to 'rev' something …
#8 Tack Savonit för att du tog dej tid att skriva ett intressant inlägg!!!
Jag fick en
associationstanke på SPEEDY GONSALEZ!
#10 iofs bara en översättning ifrån googla men men :D
Tack.
# 9 Tack , jag fick svaret i # 7, tack till dig med! Inte hört RPM heller! Men så är jag ingen fordonstekniker heller 

Om jag inte misstar mig när jag tittar på texten så har Savonit inte skrivit något, bara lagt in en Google översättning
#13skrivet av Pennylane1
Ja, rpm är ju typiskt engelskt uttryck så det är väl inte kanske använt i vanligt tal … vilket jag trodde rev var 
# Ahaa!, men det var intressant i alla fulla fall!