Vaniljalternativ
Hej! Jag köpte vaniljpulver (eko) på MAXI. Verkligt billigt iofs, 37 kr eller så (kostar 43 eler 35 på bodystore.se).
Upptäckte sedan hur ODRYGT äkta vanilj är ^_^ Det blir ju totalt svindyrt.
Nu kan jag hitta motsvarande vanillinsocker/vaniljsocker gjort på sötningsmedel, men min fråga är:
Var hittar jag, och vad heter det, om jag vill ha fuskvanilj, typ vanillin, fast som pulver utan socker. Alltså fuskmotsvarighet till vaniljpulver. Kanske det duger med någon essens eller så, men oftast ska man ju ha det som torrvara.
Ge mig gärna några exempel ihop med vad de heter så jag vet vad jag ska söka efter. Vaniljextrakt och vaniljessens förstod jag genom googlande att det kan avse både äkta och fuskig vanilj.
Jag vill gärna kunna baka helt osötat, eller åtminstone kunna styra själv över hur lite jag ska ta. Eventuellt vill jag ta agavesirap eller bara lite av äkta oprocessat socker.
Och som tillägg: går det att få tag på vaniljpulver billigare än 35-45 kr för 10 gram? Alltså mycket billigare?
Jag brukar använda Dansukkers vaniljsocker. Det är äkta vanilj i florsocker. Finns i bakhyllan. Lite sånt plus vaniljpulver brukar funka bra.
Har funderat på att skaffa äkta vanilj i sprit men det har inte blivit av ännu. Det finns små påsar i affären (Dr Oetker, tror jag) med flytande vanilj men jag tyckte det smakade äckligt. Det är både vanilj och vanillin. Smakade väldigt syntetiskt och vidrigt.
nej tror inte det men det är åndå väldigt mycket billigare än i princip all annan vanilj. I vaniljsocker är det inte så mycket och vaniljstänger kostar väl ungefär så mycket för ett par stycken. Pulvret är många fler torkade hela pulveriserade stänger. Jag vet att somliga härinne inte tycker att det duger något till men för mig räcker nån halv tesked gott och väl att smaksätta t.ex. en stor mugg äggmjölk. Det står på denna sida att burken ska innehålla fem teskedar men pulvret är hårt packat och nog får jag MYCKET mer än fem teskedar!!
#0 Agavesirap är rejält onyttigt (i princip ren fruktos vilket är den hälsomässigt mer problematiska halvan av vanligt socker) välj gärna något annat!
Odrygt känns det lite då det är hela stänger malda snarare än bara kornen inuti, men oavsett brukar en sån där burk räcka länge för mig…. Men delvis tror jag det har att göra med bristen på sötma, när du kombinerar med sötning framträder vaniljsmaken mer (kan ha att göra med varför vaniljsocker ger ofta mer vaniljsmak trots det är ganska lite vanilj i - dock är det där fröna inifrån stången snarare än hela stången mald)

Jag har beställt en flytande stevia med vaniljsmak från iherb.com. Smakar mycket vanilj och sötar på en och samma gång. Man doserar med en pipett som följer med i korken. Smidigt och billig var den också.
#1 jag är alltså ute efter billigt "fuskvanilj" helt utan sött/socker/sötningsmedel.
#2 Ja, jag tog hälften av vad jag skulle till ett recept med vaniljpulver, och det blev rejält med smak. Men 35 kr ca är det billigaste jag kommer undan då verkar det som. Kanske vissa märken är "hårdare packade" än andra, så kanske prova sig fram med det. Det händer ju att vissa märken har uppåt dubbla vikten mot angivna.
#3 Visste inte att det var ren fruktos i agavesirap. Då går det fetbort så att säga. Jag äter ju mest enligt paleodiet, samt inget sött, så jag behöver inte massor av sött, i princip inget. Har dock tänkt göra undantag när jag fyller år, och ska då baka LCHF-kakor. Eftersom jag mår dåligt av äkta socker som höjer blodsockret, så blir det att hitta ersättare. Kanske jag lika gärna kan äta agavesirap denna enda gång, som annat sötningsmedel. Har ju inte tänkt äta det dagligdags alltså, bara till födelsedagar där jag tröttnat på att sitta och glo med en apelsin med vispgrädde…
#4 tack för tipset. Hur doserar du om det står t.ex. 1 dl sukrin? Jag har flytande stevia från Hermesetas hemma (impulsköp) som jag inte vet hur jag översätter till "1 dl sukrin" eller liknande. Dock så är jag ute efter rent vanillinpulver eller liknande, helt UTAN sött, så att jag kan tillsätta bara lite sött till mycket vanillinsmak.
Om du kan tänka dig att använda sukrin, så varför inte köpa en vaniljstång och sedan söta med sukrin.
När du skrapat ur vaniljstången så låter du den att torka, och lägger den sedan i en glasburk där du också lägger ner lite sukrin. Snart har du sukrin med mild vaniljsmak.
Vill du absolut ha syntetiskt vanillin så finns det säkert att få tag på någonstans - här står om en stor tillverkare.
#0 Men tycker du verkligen att det är jättedyrt? jag köpte en likadan burk i januari och jag har kvar mer än hälften i den. Använder den till pannacotta och när jag vill ha vaniljsmak på hemmagjord glass eller liknande. Det är ju superdrygt då det är så koncentrerat att endast små mängder behövs. På burken står väl att ½ tsk motsvarar 1 tsk vanligt vaniljsocker och få bakverk ska ha mer än 2 tsk vaniljsocker = 1 tsk vaniljpulver.
Fast du kanske använder vanilj oftare än vad jag gör?
~God loves you, and I´m trying! ~
Ja, jag tycker ju det är billigt, jag , som jag skrev, mycket drygt!
Varför inte göra eget vaniljextrakt?
30 g vaniljstång
250 ml vodka (40%)
Dela vaniljstången, skrapa ur fröna. Hacka stången i mindre bitar.
Lägg allt i glasburk med tätslutande lock, häll på vodkan. Skaka om då och då (ca 1 gång om dagen första veckan, sedan 1 räcker gång/vecka).
Efter 5 veckor har du gott vaniljextrakt. 
#9 skrivet av mooonlight
Också en bra idé! Jag förstår inte riktigt varför TS absolut vill ha syntetiskt vanilj?
Jag brukar köpa vaniljstänger på ÖB för 11 kr st. vilket är väldigt billigt
Annars kör jag med vaniljpulver som är väldigt dryg
Det står i ett flertal recept jag läst, att en burk om 10 gram vaniljpulver innehåller 3 tsk vanilj, och om en tsk motsvarar 2 tsk vaniljsocker, så är det ju snabbt slut (tog en tsk till 20 småkakor igår, enligt recept).
Kan ju vara ok med småkakor, men inte om en burk räcker en vecka om man vill ha en halv tsk på yoghurten (3,5 dl yoghurt) varje dag. Då tycker jag det är dyrt, och tror att syntetiskt vanillin (d.v.s. rötad granved ^_^) kan vara bättre för detta ändamål.
Mala egna stänger som har högre kilopris verkar ännu dyrare än pulvret.
jo men som jag och flera skrivit så stämmer det inte riktigt, det är väldigt hårt packat och en halv tesked märks knappt att man tagit! Mina burkar räcker flera månader. Och vissa perioder tar jag ändå i äggmjölken flera dagar i veckan.
Ja, jag har ju en burk nu, och får väl se hur det blir. Det kanske räcker för mig. Godare än vanillin är det ju faktiskt med råge, så hellre äkta såklart. Men annars: hellre lite sämre (plattare smak) än inget alls så att säga.
enda gången pulvret går åt med en rasande fart är när jag har lite för brått och inte ids ta en sked (eller skedskaft) utan ska hälla … say no more…..