Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3625 ggr
denkal
0

Svårt att sova ett övergående problem?

Hej!

Jag har tidigare postat ang om LCHF kombination med tärning och det var givit raketskjut både för fettminskning + orken att hålla igång mycket längre med mindre överträningsrisk. Nu har jag haft svårt att sova på sistone (sista veckan av 2 pågående veckor med strikt LCHF) och har redan tappat 1.5 kg vilket var klart ett bonus på allt men det är givetsvis inte fett än så länge även om midjan och magens rutor har kommit fram ganska tydligt. För att inte säga definitionen på benen också…

Men sömnen blir bara värre och värre… Det påfresta rätt psykisk då jag har studier att tänka på… Vakna rejällt segt på morgonen ist för pigg som jag gjorde innan. Typ som en liten bakfylla… Visst jag har ätit kh iform av choklad, en lite godis men inte i väldiga mängder och träna så pass mkt så det borde ha förbrännt bort sedan länge och påverkat insulinet mindre omfattning än normalt. Eller antar jag fel?

Är det omställningsbesväret eller vad??? Hjälp mig =)

Zepp
1

Näe det är inget typiskt övergångsproblem.. snarare tvärtom ett varningstecken!!

Jag har funderat lite ibland på hur du beskriver hur det går för dig och hur du mår!

De andra varningssignalerna är att du mår toppen, träningen går jättebra, du miskar i fettvikt, och verkar aningen euforisk??

Du borde egentligen må skit under omställningen i varierande grad, kanske inte så mycket iomed att du redan är rätt bra tränad.

Grejen är för de allra flesta tar omställningen tre veckor där det mesta käns skit.

Risken är helt enekelt att du tränar för mycket/alternativt gör övergången för snabbt, utan att låta kroppen anpassa sig!

Vad är det då som händer.. jo iomed att kroppen inte riktigt är förbered på kostomläggningen, och du lider egentligen av energibrist, då du inte tillför tillräckligt med kolhydrater som kroppen är van vid.. så aktiveras nödsystemen, främst då kortison och adrenalin.. och man kan må rätt bra på dessa men bara en kort stund.. och sömnen kan bli lidande tex, lite svårt att koppla av dessutom.. full rulle hela tiden och det kryper i en om man är inaktiv för länge!!

Vad tror du.. kan det vara något åt det hållet?

Jag tror hur som helst att du får ta och testa detta.. för din hälsas skull, det normala är att de flesta faktist sover bättre efter omläggningen.

Antingen ökar du kolhydratintaget en stund.. gå gärna uppemot 100 gram om dagen och/eller dra ner på träningen!!

Och vi känner till flera fall som råkat för liknande.

Först har de raporterat hur bra det gått, sen så har de ökat träningen för det går ju så bra.. sen har de uteslutit kolhydrater helt då de menar att sådana är helt onödiga. och det går bara bättre och bättre tills de en dag bara kolappsat.. utbrända!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

denkal
1

Fettvikt vet jag faktisk inte eller om det bara är glykogenet/vatten som försvinner. Har inget att mäta mer än att se fysiska förändringar. Det finns ju impedans men jag litar inte på dessa.

Första veckan var "jobbigt"… Jag kunde visserligen sova som normalt men hade huvudvärk och var allmänt lite seg i knoppen… Men andra veckan funkade allt perfekt. Har druckit kopiösa mängder med vatten, har inga problem med kramper eller dylik. Mitt vilopuls ligger på normala nivåer nu, första veckan hade jag vilopuls på ca 70 jämnfört med normala under 60. (överträning = högre vilopuls!).

Jag har inte tränat mera än före/efter LCHF utan har konstant detsamma schema som jag kört. Visst jag märkt att mkt har förbättrat enormt speciellt långdistansen är otroligt idag jämnfört med innan.

Jag har nog gjort klassiska misstaget som du beskriver! Att öka på enormt mkt mer än vad kroppen egentligen pallar och inte riktigt förstått signalerna än, trots att träningsåtgången är detsamma i princip… Det får bli lugn vecka eller 2 för att anpassa mig mera måttligt. Så får vi se hur kroppen reagera på det. Får återkomma med rapport om hur läget förbättrat efter ngr veckor men energibrist är lite tveksamt. Äter runt 2000-2800 om dagen och det har jag alltid gjort. Annars äter jag mig MÄTT på alla dagarna till och med lediga dagarna!
Skall skippa fastan också för att få i mig energi för LCHF är lätt att misstolkas! Bör nog påpeka det till de andra som följer min veckotråd så dem inte hamna i samma sits som jag…

Skall gå igenom mitt schema och se hur jag faktisk tränat om det varit för progressivt eller om det varit inom normalen… Men mindre träning och fortsatt LCHF blir det för jag trivs annars med det… Skallen är skärp om dagarna och visar ingen trötthet förrutom morgonen som kicka igång med lite kaffe och mycket grädde i :)

Återkommer som sagt efter ngn vecka eller två för att se om symptomen ger sig och vila nu ist ifrån all träning…

Tack Zepp för ditt utförliga redogörelse! Guld värld!

Zepp
0

Ja altså även om du får i dig tillräckligt med kalorier så är det inte säkert att kroppen låter sig nöjas med det.. då den vill ha glukos!

Och då sätter den igång och gör glukos.. och räcker inte de normala vägarna till så kastar den ytterligare mekanismer, typ kortisol och adrenalin och en del katekolaminer!

Den aktiverar flight och fight mekanismerna, och då mår man som regel toppen.. i början känns det som en positiv stress, men det varar inte så länge.

Sömnproblemen kan givetvis vara något annat oxå, tex så har jag dragits med en efterhängsen förkylning som inte riktigt bryter ut men som visar sig som svag huvudvärk och orolig sömn.

Hur som helst man skall inte träna för mycket på sådana indikationer heller.. och din kropp ger en del varningssignaler.. som vi inte riktigt vet vad de beror på så ta det lite varligt ett tag.

Vem vet.. du kanske är en av de få som inte riktigt skall köra en strikt variant, det kan vara så enkelt.. dessutom förefaller du frisk så det är knappast nödvändigt heller.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.