Vem är bakom detta?
Jag har just fått ett meddelande om ett aktiebolag som kallar sig LCHF Sweden AB och undrar vem som står bakom detta?
Bolaget som har sidan lchf.se
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

… och Annika Dahlquist har ingen plats i detta?

Någon här som är aktiemedlem?
det är inget publikt bolag och är ett fåmansbolag av vad jag kan se. Ingen fara med dom.

Jag har också fått erbjudande idag att satsa pengar i LCHF.se
Har dock inte pengar över att leka riskkapitalist med :-)
Agneta
Hur fick ni det erbjudandet?
Jag har också fått ett erbjudande. De skriver att de kontaktat 200 personer och erbjuder oss att få investera 10-15 000 kr.
Jag har meddelat att jag inte är intresserad. Jag har ingen uppfattning om det är ett bra projekt eller inte.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Har heller ingen uppfattning om det är ett bra projekt eller inte men jag vill ha vidare information och har meddelat detta.
Om man kan hjälpa att sprida LCHF-budskapet vidare i världen är jag med. Bara det går sunt och snyggt till och det inte kostar skjortan för oss "småfolket".
Hur fick de era emailadresser då? Har ni varit medlemmar där eller?
#11 Vet inte. Är i varje fall inte betalande medlem i LCHF.se men har varit där och läst för länge sedan. Tror inte att jag kommenterat i deras Forum.
det är ju väldigt mystiskt 
för mig är då åtminstone 10-15 000 bra myceket mer än "skjortan" 

Jag fick erbjudandet till min företagsadress som finns i länken under mina meddelanden här. Troligt att de läser LCHFsiter och 'fiskar'.
Agneta
Inget seriöst finansföretag kontaktar möjligen framtida kunder genom email som inte begärts utav personen.
En hälsning från Lars-Erik Litsfeldt, en av grundarna kommer här:
Mejlet har gått ut till de som är registrerade för LCHF.se:s nyhetsbrev. Paul Wiséns bolag Interwave är största ägare idag sedan är det jag och dessutom Erik Edlund med en mindre post. Ralf Sundberg har redan option på att vara med.
Så ni slipper tro att de nätfiskar eller gör andra saker.
Ett helt normalt förfarande att skicka erbjudande via de som registrerats sig för nyhetsbrev
Att skicka ut erbjudande om investerings möjlighet genom ett nyhetsbrev…

Jag kommer inte ihåg att jag reggat mig där men i så fall säger jag inget om det.
Det är privatpersoner som inte är inne i finansvärlden men som ser en möjlighet. Entrepenörer. Jag tycker det är OK i det läget.
Agneta
Det har gått ut till över 10 000 personer erbjudandet men vad de behöver är ca 200 som satsar 10-15 000 kr. Att sätta ut aktier till småsummor ger ingen fördel till bolaget. De söker seriösa finansiärer som vill vara med och stötta företaget. Jag ser de som mycket seriösa och ärliga. Men som alla investeringar i företag så är det alltid en risk. Det kan gå bra, tom jättebra och det kan helt åt pipsvängen. Är man aktieägare har man även rösträtt på bolagsstämmor.
Det finns en förklarande text på deras blogg
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9414/Nu-ska-vi-bli-fler-och-starkare.aspx
Bara att jänkarna har börjat anamma benämningen "LCHF" gör att jag tror att det här är intressant.
Men som sagts i #20 är det en fråga om vad man har råd att förlora, inte vad man har råd att vinna.
"Eftersom LCHF Sweden AB än så länge är ett privat, icke publikt företag kan vi endast rikta ett erbjudande om delägarskap till en sluten grupp som uttryckligen sagt att de, såsom icke-kvalificerad investerare är intresserad av att motta sådan information."
Det var det jag refererade till angàende användandet av en email databas för ett nyhetsbrev.
Men nog om detta, trevlig söndag och önskar dem lycka till!
#22 Eftersom den som mottagit mejlet har inskrivit sig i företagets databas så har den godkänt att få information från företaget och då även erbjudanden. Det är nya tider nu och mycket av konversationer är nätvägen. Pappersbrev är föråldrat och dessutom mycket kostsamt. 10 000 nyhetsbrev bara om det här erbjudandet skulle gå på minst 55 000 kr. En onödig kostnad.
Det var ju några år sedan det här företaget bildades och många valde att skriva sig för nyhetsbrev då. Inte alltid man minns att man gjort det.
#24 Det sade jag inget om, däremot har jag inte sett till det i USA-media förrän på sistone. En del av dessa har direkt nämnt Sverige som inspiration för att använda begreppet. Så…jag står fast vid vad jag skrev.
Det är inte intressant att det funnits förut, det är ju vilka som driver det och hur det uppfattas när vi pratar marknadsföring.
(Vill du ha en diskussion om vem som sade begreppet först föreslår jag en annan tråd.)
Borde hàlla tyst men… ok, nu bor jag inte i Sverige men jag tror att det gäller även hos er, fràga vem som helst innom finans vad de anser om ett investerings erbjudande skickat fràn en "nyhets" email databas.
Email erbjudanden inom Finans, …möjligtvis om man redan har en affärs kontakt och regelbunden sàdan, sàsom att banker skickar ut information om nya produkter till sina kunder.
Nu màr det nog vara att detta företaget kanska är seriösa men reaktionerna fràn de som erhàllt dessa mail talar sitt eget tydliga spràk.
Det som drar min uppmärksamhet är:
Själv kommer jag högst troligt att överlämna VD-skapet i samband med att finansieringen är klar och då till en VD som på heltid kan fokusera på uppgiften. All kompetens från mig och övriga finns givetvis kvar och verkar i företaget framöver.
samt
LCHF Finland, Norge, USA, England
I Sverige har vi stor konkurrens bland gratis information om LCHF på svenska. I andra länder är de kommersiella möjligheterna större för att använda LCHF begreppet. Självklart ska vi ha högt på agendan att konvertera vår site och tjänster till fler språk.
LCHF är inte ett registrerat trademark, konkurrensen finns även utomlands.
Som sagt, och igen, lycka till.
För tydlighetens skull: Detta utskick är bara för en intresseanmälan för att få information. I steg två kommer det att gå ut ett memorandum där alla detaljer finns med och där man kan ta slutgiltig ställning till om man vill vara med eller inte.
Har man frågor går det utmärkt att ställa dem som kommentar i nyheten här:
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9414/Nu-ska-vi-bli-fler-och-starkare.aspx
så kan vd:n Paul Wisén svara i den tråden.
Mvh
//Lars-Erik
Sänker i mina ögon ännu mer ett företag som jag inte kännt något seriöst förtroende för.
Bara att skicka ut något sådant på ett sätt väldigt nära att misstänkas för typiska nätfiske-metoder tyder på antingen rejäl okunskap eller brist på professionellt hanterande.
Hade jag fått ett sådant, hade jag agerat på antingen två olika sätt. I fall ifrån ett företag jag vet gett min email - då hade jag kontaktat dem på annat sätt för att se om de verkligen stod bakom detta, vore det fallet skulle jag inte längre ha något med företaget att göra. I fall med ett företag jag inte medvetet gett min email hade jag troligare förutsatt det kom från någon annan som ville nätfiska.
Någonstans får man tänka ett steg längre, även om man inte är ett stort företag med stora resurser gäller det att inte ta till sådana oövertänkta metoder. Oavsett goda intentioner kan metoden skjuta det hela i sank, förlorat förtroende kaptital är även det mycket dyrt. Allt som kan ens delvis riskera att tolkas som spam, nätfiskeri eller rent tiggeri bör man vara väldigt försiktig med.
Det var lite samma uppe när LCHF-magasinet skulle starta och man inte ville inse att det varit på plats med professionell hjälp med layouten.
#29 Det blev lite bättre efter första nummret tror jag - första var förskräckligt och amatörmässigt ur läslighetssynvinkel och påpekande av det försvarades med "ja, men då är du inte rätt målgrupp för jag tycker det är jättefint" när det påpekades saker som har med läsbarhet ur layout synpunkt och inte med tycke och smak. Med en sådan blunder förlorar man massor av potentiella läsare oavsett hur innehållet skulle vara.
jag tror de börjar stiga en del lchf förespråkare åt huvudet när det gäller att göra sin ekonomiska lycka på att lära folk som det kan läsa sig till på en massa forum… må det gå som det går för dem men allt skall man inte kunna spekulera med kosing i enligt min åsikt..nån jävla idealism borde det väl finnas kvar här i landet…
ja nu blir det profitering på LCHF, på just samma sätt som Paulun brukar skällas för …