Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3009 ggr
Bookjones
0

Komplimang med diskussion.

Min då och då jobbarkompis Sayeed anmärkte igår att jag tappat vikt och jag berättade om LCHF och att välja naturliga matvaror, laga mat hemma o.s.v. och som vanligt dök det upp fler jobbarkompisar och innan jag visste ordet av var det en fullblåst diskussion om kolhydrater, huruvida de behövs, hur mycket man behöver… ja du vet.

Jag stod på mig att kroppen faktiskt inte behöver några kolhydrater och att jag försöker hålla de så få som möjligt för jag vill äta gott därav lite grönsaker bara. Fick då höra att jag skulle få en hjärtattack och dö snart för det hade en kompis till en kompis till någon gjort när hon var på Atkins.

Pasi! Någon! Var är ni? Jag behöver beväpna mig med lite intelligenta argument för någon skulle ringa sin nutritionist idag och skaffa mig hjälp och information! HJÄLP!

Ulf-S
0

Kolla in Weston A Price "Know your fats" så får du en hel del information om traditionella dieter och fetter! Det finns hur mycket annat som helst att läsa om fetter och om allt möjligt kostrelaterat på siten.

Inuiterna levde i årtusende efter årtusende på nästan totalt kolhydratfri kost. De åt helt enkelt fisk och/eller kött och det naturliga fett som de innehåller och var fenomenalt friska och spänstiga, med en livslängd på uppåt 90 år. Nu när de äter mer västerländsk kost har de blivit tjocka och sjuka.

"Franska paradoxen" har du säkert hört talas om? I Frankrike har de en lägre förekomst av hjärtsjukdomar än i övriga Europa, samtidigt som de äter mest mättat fett.

Det som skadar hjärta och kärl är nämligen inte fett utan insulin.

Dr. Rosedale har skrivit en lång artikel om insulin och dess skadeverkningar, visa den för dina kollegor…

Bookjones
0

Tack tack… Ska skriva ut lite blandade citat.

Ulf-S
0

Lycka till, bookie!

Jag erkänner gärna att jag tycker det blir jobbigt att försvara sig mot skeptiker. Det finns ju lite olika teorier och tankar om vad som egentligen är skadligt och hur vi skadas. Tack och lov har folk i alla fall insett att transfetter inte är bra!

Folk brukar bara vifta bort "anektodiska" bevis som att t.ex. eskimåerna eller massajerna mådde jättebra. De påstår att de måste ha anpassat sig till sin kost och att vi inte kan klara det, som om de är muterade folkslag som helt enkelt inte fungerar som "vi andra". Rent skitsnack!

Kolhydrater är helt enkelt inte ett essentiellt näringsämne, hur många det än är som upprepar det. Skrämmande nog får dietister (i USA, Sverige och antagligen resten av västvärlden) lära sig att hjärnan behöver glukos och att man måste äta kolhydrater just därför. Att man kan bli tillfälligt matt och svag, tänka "dimmigt" osv. när man tar bort kolhydraterna ses som ett bevis på att de är nödvändiga. Det är så tröttsamt!

Att kroppen själv ser till att hålla blodsockret jämt (även om man inte äter socker) vet de kanske, men de får samtidigt lära sig att kroppen blir försurad av ketoner och att en högproteindiet skadar njurarna. Det spelar ingen roll hur många gånger man påpekar att det inte är en diet med mycket protein utan med mycket fett och att kroppen reglerar sin pH-balans alldeles utmärkt på egen hand. Man blir fortfarande försurad, hjärnskadad och kommer att dö av en hjärtattack eller av att njurarna kollapsar, beroende på vad som kommer först.

Ville bara spy lite galla, jag är så trött på idiotiska dietister… Visst finns det bra och kunniga dietister som tänker själva, men de flesta verkar bara upprepa vad som står i deras undermåliga läroböcker.

Pasi
0

T o m SLV skriver att kolhydrater inte är essentiella.
Och jag har faktiskt aldrig hört om någon som dött av masaj-/inuit-/indian-/samekost eller Atkins…inte heller våra förfäder verkade drabbas av några komplikationer pga av den fettrika och kolhydratfattiga kosten. Däremot verkar det som om metabola syndromet (Syndrom X i USA, tror jag) är ansvarigt för typ 100% av alla hjärtattacker…och orsaken till det vet vi väl alla!?

Ulf-S
0

Ja.

Även om man nu inte utesluter alla kolhydrater så får man säkerligen en hel del hälsovinster om man börjar äta mer naturliga fetter istället för margariner och moderna oljor. Fett är faktiskt ett essentiellt näringsämne, det glöms lätt bort…

Kroppen lagrar visserligen kolhydratöverskott som fett så man dör ju inte om man undviker fett, men man får inte heller i sig de naturliga fettlösliga vitaminerna och nyttigheterna som finns i t.ex. smör.

Dessutom går man miste om den långvariga, sköna mättnadskänslan som fett ger. Äter man hclf känner man sig sällan mätt och nöjd några längre stunder utan blir snabbt hungrig och sugen eftersom kroppen inte får det den vill ha. Den behöver och vill ha fett!

För 100 år sedan var folk friskare och spänstigare än idag, fast de åt bröd och potatis, eftersom de åt bra fetter… Visserligen var medellivslängden kortare, men det beror inte på att de åt sämre.

Nu lever vi längre trots att vi äter som vi gör, och drabbas av alla möjliga vällevnadssjukdomar, men det beror på att medicinen har gjort framsteg och kan hålla folk vid liv längre…

zeretki
0

Nejdå, vi är på väg att dö allihop! Det märks bara inte på oss som äter fett. ;)

Bookjones
0

Jo det gick ju bra! Fick bara tiga ihjäl dem till slut.

Vet inte varför jag öppnade käften alls till att börja med. Jag brukar vara ganska "hemlig" med allt privat för det mesta men ämnet kom ju upp och man tycker ju att man vet vad man vet numera.

Fick ett informationsblad från jobbarkompisens dietist! De kör nån variant av GI med mycket frukt och smoothies med pulver på morgonen och en gång i veckan bryter de av med en bakad potatis?! För kolhydrater behöver hjärnan…. Jaha du.

Jag använde Inuiterna som bevis och då fick jag en outgrundlig blick och som vanligt visste de inte vad en Inuit är… Geografiskt intresse är inte stort häromkring tyvärr.

Sååå… Jag lever som jag vill och har bestämt mig att återgå till att knipa käft till nån frågar på allvar.

dufva
0

GRRRRRRRRRRRR!

Jag låter aldrig en kolhydratförespråkare vinna en diskussion.

Dom har ju inga hållbara argument och vet ju egentligen inte vad dom tror dom vet, så det brukar inte vara så svårt Räcka ut tungan..

Rena veganer brukar man få jobba lite mer med, men dom har väl svårt att ta till sig argument mitt i all sin brist på omega-3, b12 och hem-järn Flört..

Pasi
0

……samt protein, a- och d-vitamin….fast det stora problemet kan vara oxiderad/härsken hjärna pga allt fleromättat fett.Räcka ut tungan