Spagettipumpa
För några år sedan köpte jag en spagettipumpa. Innanmätet är trådigt och ser ut som spagetti. Är det någon som vet något om näringsinnehållet? Kan det vara som vanlig pumpa tro, det borde det vara. Den innehåller 4,4 kolhydrater.Så här kokar man den har jag saxat från nätet:
Tillagning: Dela frukten i 2 delar, ta bort kärnorna, koka halvorna i saltat vatten tills det går lätt att sticka en provsticka igenom. Ta upp halvorna, låt rinna av och krafsa ur det trådiga innehållet med en gaffel. Servera med någon pastasås eller gratinera med svampsås och ost ovanpå spagettipumpgrejset och liknande det är bara att använda fantasin.

Brukar odla den själv på komposten, Jättegott! Toppen nykokt med en rejäl klick smör! Mmmm…
Har varit tveksam i år om man ska våga sig på det ifall det är massor av kolhydrater i. Men 4,4 lät ju perfekt:)

var kan man köpa det? Låter som något jag vill prova på. Jag har inte ätit vanlig pumpa men är väldigt nyfiken på smaken. har du något namn, typ latinskt, på den om man ska söka efter den? Att odla den själv som Lotte gjort vore ju kanon 

Jag har faktiskt bara själv sett den en gång i affär,och det är många år sen, i Sundsvall, på Viktväktar-tiden:)) Då fick man ju mersmak på den så därför blev det att odla den själv. Men det borde ju gå att få beställa tycker jag, finns det bara efterfrågan lär ju affären kunna ta hem det när det är säsong. Hoppas du får tag på det, för det är sååå gott!
Hm… vad hungrig jag blev nu, måste åtgärdas kvickt!:)
Men så lustigt! Precis i går kväll skrev jag om sådan i pastatrecept-någon?-tråden!
#1 Oj det låter ju kanon. Jag trodde den var svårodlad. Det vore ju något att testa. Här hittade jag odlingstips:
http://odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t29813.html
Här finns en länk: http://www.fruktogront.se/modules/produkter/produkt.php?pageId=471
#2 Cucurbita pepo skall den heta men om man googlar på det så får man även upp en del squashsidor.
Men, det låter ju supert! Jag älskar vanlig pumpa och butternut squash, om det dessutom har en rolig konsistens så är det ju kalas. Det måste jag leta rätt på.
Tack för tipset!
Spagettipumpa är sjukt gott!
#6, butternut har jag varit nyfiken på länge! Hur är den?

Hittade spagettipumpa på coop i Gränby i Uppsala förra veckan. Så nu ska här kokas "spagetti" och köttfärssås. Sååååå god men är det någon som vet kolhydratinnehållet? Vanlig pumpa och buttersquash har ju ca 4,5 /100g. Låter inte mycket kanske men 100g pumpa på tallriken är inte stor hög, väger mycket. Lätt att överäta. Ligger spagettipumpa på samma nivå tro?

Ungefär 3kh per 100gr.
Här är en bra länk med all information om spaghetti squashens kalorier, kolhydrater och näringsämnen …
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2655/2

Åhh tack. Men vad konstigt för när jag ändrade till näringsvärde /100g blev det 6g kh/100g. Har det med att man räknar ej påverkbara kolhydrater osv?
Har satt spgettipumpa som frö i år. Har redan tre fina plantor som blommar för fullt - innomhus. Så jag springer runt här med en pensel och leker "humla". Ska bli spännade att se hur det blir.