Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11530 ggr
[KarinOtt]
0

Dricka lightläsk?

Jag VET att man inte rekommenderas att dricka lightläsk för att det kan trigga sötsuget och innehåller massa skräp. Men det innehåller ju iallafall inte några kolhydrater.

Finns det något annat argument för att inte dricka en lightläsk en fredagskväll eller kan man chansa på att man lyckas stå emot det eventuella sötsug som kommer uppstå? Lightläsken i sig kan väl inte förstöra ketos eller viktnedgång?

Lurtz
0

De flesta lightläsker innehåller aspartam, och det är kemiskt konstgjort och kan ha andra skadliga egenskaper, men även om man inte bryr sig om det så är det ändå så att en del sötningsmedel höjer blodsockret fastän det står att de inte ska göra det. Ett alternativ kan vara Fun Light Green som är sötade med stevia, ett naturligt sötningsmedel.

http://www.funlight.se/smaker/fun-light-green/

Fiana
0

#0 Jodå det kan den. Men det är individuellt.

Dels finns det vissa indikationer på att den söta smaken i sig kan trigga insulinpåslag (vilket mycket är det man försöker undvika med lågkolhydratskost).

Sedan minns jag för några år sedan det var någon som med blodketonmätning visade att citronsyran (troligen den iaf) kickade helt ur ketos (nu är inte ketosen något absolut måste för viktnedgång osv. dock, men ofta för välbefinnandet och aptitregleringen på lågkolhydratkost hjälper den, utan tillräckligt med ketoner får du ju energibrist om du inte får tillräckligt med kolhydrater och det är ju inte så konstigt om man blir trött och/eller hungrig då?)

Väljer du dessutom en lightläsk av cola-variant kan koffeinet bråka lite det med.

Finns alltså en hel del anledningar varför det kan ge problem, men det finns gott om folk som det funkar för ändå. Kanske skulle de för en del av dem gå bättre utan, men så länge det går tillräckligt bra? Vilken du hör till får du helt enkelt prova.

Generellt tror jag inte en liten mängd relativt sällan är något större problem, problemet brukar bli att för många skapar det ett sug efter mer av samma. Själv hör jag definitivt till den kategorin.

Zepp
11

Finns egentligen bara en bra anledning till att dricka lightläsk.. och det är om den är kraftigt utblandad med sprit! Förvånad Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

johanx
2

Klart du kan dricka en cola light en fredagkväll, överdriv inte saker och ting då blir det bara svårare att lyckas.

[RipleyKatten]
0

Jag håller vikten lättare på cola zero än om man jämför med mejeriprodukter. Vilket är förbannat synd. För Mejerier är godare.

[KarinOtt]
0

Okej. Blandade svar. Hrm. Gäller att hitta balansen mellan att inte vara onödigt strikt och överdriven och att inte släppa helt. #5 Hur ofta dricker du cola zero och hur mycket dricker du?

evion
0

Jag drack ca 1,5 liter colazero i veckan när jag gick ned i vikt (är nu i mål). Tror inte det påverkades så mycket, hade iaf inte velat gå ned fortare då huden redan hade lite problem med att tajta till sig.

Numer dricker jag det ytterst sällan, mest för att spara på min tunna emalj som tänderna fått utav coladrickandet.

[KarinOtt]
0

Jättebra gjort! Grattis!

Jag tvivlar att jag kommer klara av att gå ner i vikt med lchf. Jag mår så fruktansvärt dåligt fysiskt. Och jag går inte ner i vikt :(

evion
0

#8 Hur mycket väger du och hur lång är du? Vad äter du ungefär på en dag?

Själv smög jag igång och vägde mig inte alls förrän jag började känna att kläderna satt löst. Då hade jag gått ned ca 5 kg, tog ett par månader. Sen satte det fart ordentligt.

[KarinOtt]
0

Jag tror du svarade på min andra tråd om mitt nuvarande "misslyckande" :) Den som handlar om att detta nog inte funkar för mig… :)