Hejsan!
Hej! Jag är helt ny här och jag är en tjej på 17 år, 166 cm lång och väger 60 kg. Jag vill gå ner till 54-55 kg som jag brukade väga för 1½ årsedan och tänkte testa en speciell typ av LCHF, jag kommer inte köra hela vägen ut om man kan säga så. Till middag idag så åt jag en biff med bearnaisesås och en god sallad med avokado, isbergssallad, gurka och fetaost. Jag tänkte bara köra med att skippa riset, potatisen, pastan och allt annat tillbehör.. Sen även skippa bröd, frukt, flingor, godis och läsk helt.
Tror ni att detta kan fungera? Räcker det till att gå ner de kilona? JAg promenerar även varje dag med mina hundar samt riden en gång i veckan. Ska även börja jogga 3 gånger i veckan.
Har ni även tips på vad man kan äta till frukost och kvällsmat mer än yoghurt och kräm? Nu på kvällen åt jag två kokta ägg samt några ost och kalvkorv skivor och drack mjölk. Tycker ni att det låter bra?

Det låter bra.. fast du tror inte du ökar i vikt för att du växer??
Men som du redan skrivit det där som du tar bort är bara energi.. inte speciellt mycket näring iallafall.
Testa ett tag.. men det är ingen quick fix!
Men med rätt kost så kan det hända en del med kroppen.
"Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12077732
Vem vet du kanske får någon extra muskel.. så vågen säger inte allt!
Hur som helst.. byta fett mot muskler brukar ge en snyggare kropp!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svaret! Jag tror inte att de är pga av att jag växer. Jag vet att jag ökat i maten efter att min mormor dog.. Jag började tröstäta. Jag testar detta ett tag då, samt tränar! Tack :)
Du kanske inte får den vikt på vågen du vill - men din kropp kommer att må bra.
Mät dig hellre än att väga dig.
Du kommer att må mycket bättre när du tar bort socker och gluten.
Men stirra inte på vågen. Kanske den kommer att visa något kilo upp men du kan ändå ha slimmat till kroppen.
Läs på så mycket du orkar. Här och på andra sajter. Kostdoktorn är väldigt bra.
Lycka till!

Det låter som en väldigt sund kost du kommer att äta.
Du är dock inte överviktig så något viktras ska du inte förvänta
Däremot kommer du att må superbra på kosten 
Till frukost kan du äta …mat dvs vad som helst som du gillar.
Kanske nåt som blev över vid förra middan för att göra det enkelt
Föreställningen att man måste äta nåt speciellt vid frukost ställer till det "i skallen" för en del 
#3 Jaha okej! Nej det är inte just vikten som jag går efter, utan jag ser på min kropp att jag väger för mycket. Har alltid haft en ganska slimmad kropp (när jag vägde runt 54-55), men så är det inte alls längre och jag känner mig väldgt obekväm som det är nu… Tack för tipset om Kostdoktorn! Ska kolla upp det :)
#4 Tack för svaret! Jag hoppas också att jag kommer må bättre på kosten, inte vara lika trött som jag brukar vara osv. Okej så man kan äta vanlig middag till frukost, det trodde jag inte 
Min bästa frukost är omelett (på 3 ägg) med strimlad bacon. Steker i kokosfett och har också kokosfett i kaffet.( Passar också att ha i the´). Någon grönsak till är gott. Är mätt i flera timmar på den.
Ja det låter ju jätte smart! Ska testa den omeletten :)

LCHF för nybörjare
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack så mycket! Ska kolla det direkt! :)