Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1590 ggr
Hundloppa
0

Stärkelse i kapslarna?

Jag överväger att köpa ett magnesiumtillskott, men tvivlar pgr av kapslarna.
Äter redan två tabletter med kapslar av stärkelse varje dag.
Har inte en aning om hur stor mängd stärkelse det gäller, så efter en tids funderande så känner jag att jag måste fråga om någon vet.
Hur mycket kolhydrater gäller det när kapseln består av stärkelse?
Hittat ett tillskott som jag tycker verkar okej, men kapseln består av "vegetable glycerin" och är tveksam till vad det är också.

gun92884
0

I denna artikel står det att vegetable glycerin har litet mer kolhydrater per tesked än vanlig socker …

http://www.livestrong.com/article/461245-carbohydrate-content-of-vegetable-glycerin/

Fiana
0

Jag tror du kan helt strunta i det :) (om du inte äter 10 kapslar om dagen? i så fall kunde du ju väga/räkna ut hur mycket det blir)

Så länge kapslar/bindemedel i tillskott inte är något man är allergisk mot kan man nog säkerligen helt strunta i det.

Ska det vara någon mening med att vara så petig kan man ju t ex inte äta några grönsaker då kolhydrathalt varierar där helt naturligt helt utan att du kan veta om några exakta värden, börja räkna kolhydraterna i ägg, och varför inte fundera på om köttet man äter är tillräckligt gammalt efter slakt för att inte ha några glykogenreser osv…. För att inte nämna att man då naturligtvis aldrig någonsin äter någon form av processad charkprodukt eller liknande? Blir lätt ganska absurt eller hur?

Är man allergisk/intolerant ska man naturligtvis undvika vad man inte tål till 100% och se till att det t ex inte är gluten i kapslarna om man är glutenintolerant eller nötrester om man är kraftig nötallergiker osv.

edit: glömde att påpeka att man då "naturligtvis" inte skulle glömma att räkna kolhydraterna i t ex svartpeppar (riktigt hög % kolhydrater i det) och örtkryddor också :P

Wildrat
0

Men ta inte kapslar utan tabletter då så slipper du den stärkelsen…