Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8209 ggr
Dossan
4

Stevia

såg att ICa hade Stevia på hyllan och köpte den på ströform och tabletterna. Hemma läser jag på näringsvärdet på påsen och ser att det står 100g kolhydrater av 100g. Så nu fattar jag inte mycket. Var det inte stevia som var så bra om man behövde något att söta med istället för socker och andra konstgjorda ämnen? Kan någon förklara vad skillnaden är på dessa kolh. I detta forum är väl kolhydrater oavsett var ifrån de kommer inget annat än kolhydrater.

Mooniq
0

stevia och olika sockeralkoholer är redovisade som kolhydrater men de höjer inte blodsockret.

sen finns det olika sockeralkoholer, några höjer och andra höjer inte blodsockret men den sorten som har blandats med Ica's stevia strö höjer inte blodsockret

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
1

man kan söka lite här på sajten när man undrar något, det har varit en hel del trådar just omkring detta de senaste dagarna!

savonit
0

Och det är inte stevia du köppt det är sukrin blandat med stevia.
Vilket även det är bra.

LaRose
0

En kompis skulle till storstan och en välsorterad hälsokost och köpte stevia åt mig, närmare bestämt "Stevita supreme", en burk på 150 g där ingredienserna är xylitol och stevita, i den ordningen. Hur glad ska jag vara över burken?Obestämd

gun92884
0

#4skrivet av LaRose

Xylitol är liksom Erythritol (sukrin) en sockeralkohol. Xylitol används i sockerfritt tuggummi och i tandkräm för det är bra för tänderna. Hur bra Xylitol är för dig beror på din mage … är du känslig kanske det är risk för diarrhea om du äter för mycket. Är du inte känslig så skulle jag säga att det går på ett ut ifall din stevia är utblandad med xylitol eller sukrin.

[Pennylane1]
0

xylitol är nog ok, men INTE för hundar, passa noga om du har hund, det är dödligt giftigt för dem.

gun92884
0

Här har du en sida där det står litet informtion … nu vet jag inte vad resten av sajten handlar om så kan inte säga vare sig yay eller nay om vad hon säger där Oskyldig

http://www.barbro-bronsberg.com/bjorksocker.html

Fiana
1

Xylitol är inte lika illa som maltitol ur "kolhydratssynpunkt", men knappas inte i närheten av erythriol (sukrin etc.). Väldigt bra för tänderna dock….

Om det funkar eller inte i den blandningen beror nog lite på doseringen, att det bara är 150 gram i burken tyder nog på att det är ganska liten dosering? dvs att det är ganska mycket stevia i, då blir mängden xylitol ganska liten och är nog inget större problem om du "tål" den.

#7 Den länken kändes nog tyvärr ganska "bullshit", vilket brukar vara fallet när de vill kalla det för "björksocker" för att få det att låta så naturligt och bra val….. xylitol har de flesta hört talas om från tuggumin och så, men när de vill promota det som "åh så naturligt och bra" tycker de det låter för "kemiskt" och vill mycket hellre kalla det björksocker.

(den andra som brukar behandlas så är när de vill göra reklam för agavesirap (i princip ren fruktos och ett riktigt dåligt val oavsett hur "naturligt" man vill framställa det))

Det har verkligen blivit en jungel nu när stevian släppts fri (om jag inte missminner mig är det bara de här blandningarna som har godkänts, men löjligt nog inte ren stevia vilket bidrar till det hela), tycker nog personligen inte de borde får kalla t ex ica's strö för "Stevia" utan att den andra sötande ingrediensen borde vara med i namnet (även om just den blandningen är bra, finns det ju andra som inte alls är det tyvärr).

[Pennylane1]
0

nu är faktiskt björksocker det svenska namnet så det används även "seriöst".

Fiana
1

#9 Men det är inte det som använts i allmänna produkter i Sverige. Sen sa jag inte att det inte förekom, utan att det "brukar" vara fallet, får erkänna jag personligen aldrig stött på det i ett seriöst sammanhang, men naturligtvis kan inte det uteslutas. Xylitol är det etablerade namnet i produktsammanhang (provar man att fråga en stor andel svenskar om det hört ordet "xylitol" och om de hört "björksocker" så är jag rätt säker på att det är mycket större andel som hört det första. Frågar du samma vilket som låter mest naturligt och nyttigt att äta, är jag i princip lika säker de kommer svara det andra).

Men just den sidan ifråga med "auratransformation" osv…. njä….. och just beskrivet på det sättet för att föreställa det som såååå naturligt (vilket även förekommer för andra saker också, erythriols förekomst i päron etc. har inte så väldigt mycket relevans för den högprocessade produktern du köper i stor mängd i affären)

gun92884
0

#10skrivet av Fiana … som sagt så har jag ingen aning om vad resten av sajten är om … såg bara att den var på svenska.

#6skrivet av Pennylane1 .

.. yes, my bad … brukar inte glömma bort att påpeka hur farligt det är för djur …Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

jag skrev det innan jag läste ditt!

[Pennylane1]
0

#10 nu vet jag inte om de nämner björksocker just i studien men…

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/15/telegram/inrikes13.html

LaRose
0

Tack för alla bidrag till intressant diskussion! Nu behöver jag i alla fall inte tro att xylitol är så "ont" som jag hade en känsla av att det var.

Men… en för mig ny fråga dök upp idag, då jag hade bakat med Sukrin och lite ur den där Stevita-burken för första gången. Jag gjorde "Chocolate chip cookies", som jag alldeles nyligen hittade recept på här i nån tråd (det skulle vara 1 dl sukrin, men jag tog lite mindre och fyllde upp med Stevita, eftersom jag nu hade det också). Allting verkade så bra, men förstördes av en mycket märklig känsla i mun och hals direkt när jag tog första tuggan. Som om en kall gas spred sig i svalget! Har aldrig känt nåt liknande. Själva smaken var det absolut inget fel på, inte heller konsistensen, men… jag är så förundrad! Är det bara jag som upplever detta? Jag lovar, det är inte inbillning!

gun92884
0

#14skrivet av LaRose

Jodå, det kan hända om du är känslig för sötningsmedel Rynkar på näsan Det är väl det vanligaste klagomålet på just erythritol (sukrin). En del vänjer sig … och oftast gör blandningen av sockeralkohol och stevia att just denna effekt försvinner … eller åtminstone dras ner ordentligt. Jag läste någonstans också att låta bakverken vila 24 timmar för det skulle också inverka … har inte haft tid att prova ännu …

LaRose
0

Oj, intressant! Så du tror att det var sukrinet alltså och inte stevian? Kanske jag ska minska på sukrinet och öka på stevitan och pröva igen… eller också är det lika illa med xylitolet i stevitan då… nån skrev att det var samma som erythritol, eller hur? Puh, att det ska va så omöjligt att få till en kaka man kan äta en endaste gång! Men jag väntar med att slänga dom tills 24-timmarstestet i alla fall. Kanske nån annan kan äta dom, som inte är "känslig"? Det är verkligen en vedervärdig känsla, som fortfarande inte har gått över efter 8 timmar.

gun92884
0

#16skrivet av LaRose

Ja, jag skrev att Xylitol är detsamma som Erythritol (sukrin) i framställning, i och med att de båda är sockeralkoholer. Den kemiska delen av fabrikeringen oroar mig inte särskilt mycket … socker måste också framställas med olika medel och där görs ju reklam för socker för att det är det enda 'naturliga' sötningsmedlet.

Den skillnaden som man MÅSTE se upp när det gäller Xylitol är att om man har husdjur så är Xylitol LIVSFARLIGT för djur. Hundar kan få livshotande epileptiska anfall och det inverkar också på hjärtrythmen … jag har Xylitol men det står på högsta hyllan, långt inne i skåpet över kylskåpet så det kan inte på något sätt komma i närheten av mina hundar eller katt.

Nu är det ju helt individuellt hur man reagerar mot sockeralkoholer - jag har inga problem med dem, utom med Maltitol … om jag äter för mycket får jag magknip. Här är nästan all sockerfri choklad sötad med Maltitol.

Det är ingen ide att öka på stevian för då blir det oftast dennas bismak som tar över … smakar besk lakrits Rynkar på näsan Det är inte lätt det där med sötningsmedel … man får prova sig fram. Det blir intressant att se om 24-timmarsperioden gör någon skillnad.

[Pennylane1]
0

La Rose läs på burken, står det SteviTa? Den varianten har jag isf aldrig sett.

Miyu
0

Mmm sitter och tuggar på en ruta sockerfri mörk chocklad nu (sötad med Stevia)

:)

LaRose
0

Nu har det gått 24 timmar och mer… kylgasen är tyvärr lika stark. Nåväl, jag ska mata några vänner med kakorna idag. Om nån av dom inte känner kylan, så får dom ta kakorna med sig hem.

Pennylane, då har du missat nåt!Flört

[Pennylane1]
0

vilket märke är det? Du skriver: "Stevita supreme", en burk på 150 g där ingredienserna är xylitol och stevita, Då handlar det inte om stevia alltså?

gun92884
0

… vad jag förstår, så, jodå, det är Stevia men ett under ett annat namn … som erythritol som säljs under sukrin och sötin … och antagligen mer namn vid det här laget … här har du stevita …

http://www.vitacost.com/stevita-stevia-supreme

[Pennylane1]
0

Okej! Märkligt då att det står att det innehåller stevita och xylitol! Måste vara feltryck för  om Stevita bara är märket borde det ju stå rätt ingredienser iallafall!

LaRose
0

Din länk verkar gälla det här märket Gun, men etiketten på min burk överensstämmer inte med någon av dem jag hittar där.

Ja Pennylane, kanske är det feltryck och den etikett jag har numera har utgått, vad vet jag?

gun92884
0

#23skrivet av Pennylane1

Stevita lär vara bättre … a 'high-end'
produkt … fortfarande stevia under ett annat namn … för den framställs med
VATTEN medan 'garden-variety' stevia framställs med hjälp av alkohol.

Här är en länk med förklaring mot slutet av
bloginlägget …

http://www.fatgirl911.com/nutrition/what-is-steviastevita/

[Pennylane1]
0

det säger jag inget om jag bara undrade över att det inte står att det är stevia… stevita är ju bara ett påhittenamn

och sen xylitol… det får jag diarré av…

Athenasmatte
0

Jag har aldrig använt Stevia eftersom jag hört att den smakar lakrits, vilket jag inte alls tycker om. Men ICA's stevia strö, som är utblandad, smakar den lakrits? Någon som provat?

[Pennylane1]
0

nej den smakar inte lakrits då det är så ytterst lite stevia i den.

Athenasmatte
0

Perfekt! Tack!