Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7587 ggr
Sindri
0

Knäcke utan linfrö

Jag gör kex enligt recept på ljust knäckebröd i inlägg 12 i denna tråd. De blir väldigt goda med mycket fänkål i.

Nu tänkte jag prova att göra med kanelkrydda och den är ju lite mildare. Jag är inte så förtjust i linfröna. Kan man ersätta dem med något annat? Har de någon baknings-teknisk funktion?  Jag har redan ersatt hälften av sesamfröna med krossade solroskärnor.

[Pennylane1]
0

eftersom det finns husk med som binder så gissar jag att det kan funka ändå.

evion
0

prova psylliumfrön :)

[Pennylane1]
0

psylliumfrön kanske funkar här  ja, (men inte i mjukt bröd, de sjunker bara ner och lägger sig på botten… )

[Sias]
0

Sindri Fick inte fram tråden…. vet därför inte vilket recept det är.

LINFRÖN. I ett "frökexrecept" står det: "Linfröna bidrar till att det blir #kletigt".

Men det gör också Finax psyllium,

Jag har provat mig fram till ett, som jag tycker, gott "knäckebröd", bl a med hjälp av olika recept.

Bakade först med linfrön  Men inte förtjust i smaken, så jag skippade linfröna helt och använde Finax psyllium (1 msk) och Pofiber (2 msk) för att binda ihop. Tror att Pofibern bidrar till att det blir mer knäckebrödskänsla - än frökex trots att det är både hela solroskärnor, pumpakärnor, skalade sesamfrön i degen.

evion
0

#3 Brukar ha i psylliumfrön i mina "ostfrallor". Brukar gå fint och de hamnar jämt i smeten/degen. :)

Sindri
0

Jag testar psylliumfrön! Tack för råd och dåd!