Fördelning fett, prot och kolh?
Jag har räknat ihop min dag idag för att se hur jag äter och då blev det såhär: Kolh 21 g Fett 104 g Prot 65 g Hur ser detta ut, ni som kan om LCHF? För mycket fett?
Fördelningen i energiprocent är bra. Proteinet beror på hur mycket du väger, är du kraftigt överviktig är det i minsta laget. Dock blir det där bara ungefär 1300 kcal, vilket i regel är rätt lite, om du inte är väldigt stillasittande och inte har någon jätteövervikt. Känner du dig mätt på den matmängden? I så fall så är det okej, annars bör du äta mer, och då främst fett.
Jag väger 95 kg och är 1,68 m lång. Jag vill få bort ca 25 kg. Just idag har det gått rätt bra för jag är sjuk och vilar mest. Men jag kan tänka mig att en vanlig dag, som kanske dessutom innehåller en rask långpromenad, kommer jag inte stå mig på detta.
Om jag då ska lägga till fett, är det då typ smör och ost jag ska lägga till? Alltså rent fett?
I och med att du väger 95 skulle jag säga att du borde ligga på iaf 80-90 gram protein, så i tillägg till vad du ätit idag skulle kanske ett halvt hekto ost med smör/bregott vara ett bra tillskott för att få i dig både fett och protein en vanlig dag.
1300 kcal låter lite.
Och till din vikt låter 6g protein lite.
I övrigt är det ganska bra men du får nog äta mera.
Det låter ju bra att jag får äta MERA :) Jag trodde tvärtom. Att jag åt för mycket. Så då skulle jag kunna ta mig en bit ost nu på kvällen då?
Det kan du absolut göra.
Nu var det gjort :) Var inte så svårt :)