LCHF-Dejt
Till helgen tänkte jag bjuda min dejt på middag, hemmagjord sådan. Håller vädret i sig blir det nog lite grillat.
Jag tror och hoppas att det kommer uppskattas om jag gjorde maten lite mer åt LCHF hållet då han äter efter den metoden. Jag gör det däremot inte.
Så vad gör jag för tillbehör till grillat? Köttbiten bör ju kunna vara den samma. En sallad till honom kanske? En bit halloumi, är det ok?
Lite rostade potatis blir det nog till mig.
Brukar ha lite gräddfilssås till, den är ju fet och bra. Brukar smaksätta med färdig dip-mix, är den ok?
Blir det något över av såsen/dippen så kan det bli lite grönsaker att dippa framåt kvällen. Vilka är ok enligt LCHF? Jag brukar dippa gurka, paprika och minimajs.
Jag tror inte han äter så jättestrikt LCHF, men lite vill jag ju anstränga mig :)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jodå, kött och sallad blir jättebra. Färdig dippmix bör du dock undvika, dom innehåller oftast socker så kolla på förpackningen först. Creme fraich är bättre än gräddfil men om han inte är så jättestrikt så går det säkert bra. Det finns massor av recept här på sidan som du kan kolla på för tips.
det bästa är nog att fråga dejten vad han äter och inte äter, kanske har han bra förslag.
Att grilla kött, fågel eller fisk är mättande och om man känner att man måste bjuda på något mer så kanske det räcker med en blandad sallad med fetaost-tärningar i , det brukar jag göra. Olika gräddfil eller cremefraiche såser är gott men oftast upplever jag att de blir kvar- så jag tror det räcker med bara grillat och sallad
Halloumi är ju ost så det är nog helt ok -själv har jag inte provat det än.
Om man använder tacosås så är tacosås och gräddfil en supergod dressing/kallsås!!
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack för era kommentarer.
Den kalla såsen är mest för mig, jag tycker det är väldigt gott och det brukar inte vara nått problem att de blir kvar. Ev rester äter jag som sagt som dipp.
Men kanske ska jag ta och göra en från scratch, är det bättre att jag väljer CF då, eller kanske turkisk yoghurt? Hittade en avocadokräm som lät god. Är avocado ok?
Och grönsaker till dippen behöver jag förslag på också.
Mvh Emelie & Jack
avocado är helt ok
turkisk yoghurt har nog ganska många kolhydrater - kolla i affären. Rysk yoghurt använder jag den har 4 % kolhydrater och 17% fett. Smakar neutralt - ungefär som creme fraiche. Äter man lchf så vill man oftast ha mer fett i maten eftersom fettet mättar längre.

grönsaker till dippen
gurka, paprika, blomkålsbuketter, lite morot ( gränsfall) men snygg färg på grönsaksfatet. Några äter minimajs - andra äter ingen majs alls - majs har ganska mycket kolhydrater i sig. kolla på livsmedelsverkets sida -vad innehåller vår mat - där kan du se vad olika grönsaker innehåller . Ha lite olika grönsaker så ser du vad som går åt - då vet du till nästa gång.

ok. då håller jag mig nog till CF. Har fått för mig att det var populärt med turkisk yoghurt till frukost i LCHF-kretsar, men det kanske var någon annanstans.
Kanon, då blir det bra med gurka, paprika och minimajs, så får han välja själv om han vill äta majsen eller inte. Så länge det finns alternativ för honom också.
Mvh Emelie & Jack
Jag kollade snabbt o turksik yoghurt har 5.1% kolhydrater så använd vilken du vill.
färsk broccoli och blomkål är också jättegott att dippa :)
till grillat tycker jag att kryddsmör är himmelskt gott, blanda mjukt smör (riktigt smör, inte margarin) med nån vitlöksklyfta, salt och peppar. klart! mums :) till dig kan du även göra vitlöksbröd om du vill, bara smeta på av smöret på en skiva bröd och grilla.
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
bara en kommentar, tur för honom med en så omtänksam dejt som gör sig sånt besvär att hitta det som passar honom! Lycka till!!
#8 Bra idé med kryddsmöret!
#9 Tack för den snälla kommentaren!
Mvh Emelie & Jack
#5 Just minimajs ligger faktiskt jättelågt i kolhydrater (ca 1.4g/100 gram om jag minns rätt) , till skillnad från "vanlig" majs.
Däremot kan man ju ha betänkigheter då det fortfarande är ett spannmål och majsens fördelning osv, osv, fast det känns nog som lite överkurs för de flesta i just det fallet. Minimajs innehåller väldigt lite näring överhuvudtaget, mest vatten. Gott är det dock! :)
Du kan ju alltid göra grillade grönsaksspett som tillbehör, går attmgrilla aubergine, zucchini, rödlök, paprika, färska champinjoner. Eller så kan du slänga ner samma grönsaker med lite soltorkade tomater och feta ost i en långpanna och grilla dem i ugnen som potatisklyftor ungefär. Väldigt gott till grillat, grönisarna som blir kvar går ju alltid att dippa även om de är kalla, hemmagjord guacamole, tzatsiki eller aioli är bra dippar till grillat. Detta är så gott till grillat att du själv inte kommer vilja äta potatis, gjorde detta till min svärfar i helgen och han är potatis fan, men han sade att han inte alls saknade potatis. Caj p:s nötkött i skivor är väldigt gott och snabbt och lätt att grilla.