Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2467 ggr
AnneN
0

Jag är ny här.

Jepp blev tipsad om denna sida så jag kikade in och jag tror verkligen att detta kan vara nått för mej.

Jag är sockerberoende och har kraftig övervikt (mitt BMI är över 35). Jag har problem med hudutslag största delen av året och läkarna kan inte komma på varför för jag har inga allergier och alla tester dom gjort har inte visat nått alls.

Är inte så insatt i detta med LCHF eftersom jag aldrig hörttalas om det föräns nu idag, så jag vore väldigt tacksam för alla råd och tips så här i början.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

navarro
0

Valkommen! Jag ar med har sedan 7 manader och har blivit av med atopiskt eksem, astma och hosnuva, som jag dragits med hela livet. Ater tillskott av Omega3, 2 kapslar om dagen. Om du verkligen kanner for den har dieten, fungerar det sakert bra. Men det tar ett bra tag innan man far hjarnan att fatta allt som man laser och man gor lite misstag har och dar. Jag for min del ar sa kanslig for kolhydrater att jag inte kan ata nagot i frukt och gronsaksvag, ingen yoghur eller keso. Men daremot anvander jag massor av smor, agg, fisk, kott, bacon, gradde och allt som ar tillatet. Las garna Skarldemans bok, da ar det lattare att forsta vad som hander. Lycka till!

Marylojs
0

Hej och välkommen!!

Till att börja med får man väl säga att med den här kosten finns inga givna regler för hur man "ska" äta, det är individuellt och det som fungerar för mig fungerar inte för andra osv.

Min grundregel är att alla livsmedel som innehåller mer än 5 % kolhydrater är dåliga för mig, alltså undviker jag dem i mesta möjliga mån. Andra har satt 3% som gräns osv.

Surfa runt lite på forumet och tveka aldrig en sekund över att ställa frågor, det är det forumet är till för!

Återigen, välkommen, kul att du hittade hit!

AnneN
0

Har förstått av det jag hittills hunnit läsa att man ska undvika frukt och en hel del grönsaker men annars så får man ju höra vars man än går att man ska käka minst 500 gram frukt och grönt om dagen. Hur går det ihop eller gör det det?

_**/Mvh Anne

zeretki
0

Hej Biobio! :)

sussie
0

Hej och välkommen, jag tror okså du kommit rätt. Mitt bästa tips är att du kollar in Dr Annika Dahlqvists blogg, i marginalen finns hennes kostrekomendationer som är en jättebra grund att stå på. Recept finns det massor av här på kolhydrater i fokus.

Lycka till!!

AnneN
0

Hej på dej zeretki =)

_**/Mvh Anne

Ulf-S
0

Välkommen Biobio!

Att man "ska" äta 500 g frukt/grönsaker per dag beror naturligtvis på att de innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer som är bra för oss.

Sanningen är dock att man kan få i sig de vitaminer, mineraler och antioxidanter man behöver via animaliska produkter. Exempelvis ägg är en riktig hälsokälla! Dessutom sjunker behovet av t.ex. antioxidanter när man slutar äta spannmål och fleromättade oljor som majs- och solrosolja.

Det här med fibrers nyttighet är för övrigt omdiskuterat… Äter man en massa spannmål behövs de säkert. Man brukar skilja på olösliga och lösliga fibrer. I korthet kan man säga att olösliga fibrer (som finns i spannmål) retar tarmarna medan lösliga fibrer (som finns i frukt och grönsaker) är bra eftersom de bildar en gel.

Besika
0

Välkommen!

Jag kan starkt rekommendera dig att köpa Annika Dahlqvists blogg och Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ned i vikt" innan du börjar, du måste lära dig!

Gå till Dahlqvists blogg, klicka på hennes bok, och på lägsta pris, väljs Lycknis, och köp böckerna där. 207 kr, fraktfritt, mot faktura. Perfekt.

MarieO
0

Hej och välkommen!

Fettskrämd av Lars-Erik ?????? har jg lånat på biblioteket och  rekomenderas också.

Mervi
0

Välkommen hit! Läs  så mycket du någonsin orkar för på det viset får du kunskaper. Att utesluta kolhydraterna = sockerkedjorna försvinner suget efter det söta och det blir lättare att  stå emot.

Lycka till!

problembarn
0

Biobio Välkommen hit och hoppas att Du ska trivas!

Jag är själv ganska "färsk" och behöver fortfarande kunna fråga om saker och det finns många här som har enorma kunskapsmängder :-)

parsley
0

Alla kolhydrater oavsett om de är snabba eller långsamma beter sig som socker i kroppen. Genom att äta så lite kolhydrater som möjligt hålls blodsockret på en jämn och låg nivå och blodsockerdippar och sötsug undviks.

Det kan vara tufft i början att ta bort kolhydraterna. Kroppen protesterar eftersom den är van att få sitt socker. Efter en tid ställs kroppen om till fettdrift. Räkna med en övergångstid på 2-3 v.

Det är lättare att bli av med sötsug och sockerberoende med hjälp av LCHF än med andra dieter. Dels äter man sig ordentligt mätt på den mat man kan äta, dels finns det goda saker att äta om eller när man blir sugen, t ex ost eller goda korvar. Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten dämpar (söt)sug. För att öka fettinnehållet i maten kan man dricka kaffe eller te, gärna grönt, med smör eller (ekologiskt) kokosfett. En skiva citron i teet tar bort fettsmaken.

Något grönsaksförbud finns inte inom LCHF. Underjordiska, typ morot, brukar dock undvikas. Grönsaker som växer ovan jord brukar gå bra, så det är fritt fram att äta t ex blomkål, broccoli, gurka, grönsallad, vitkål  och paprika. En del äter tomater, andra inte. Frukt påstås vara nyttigt, men innehåller en hel del socker, fruktos, så är man känslig för socker och kolhydrater så ska man undvika frukt.

En del kan äta mejeriprodukter, andra inte. Man måste prova sig fram.  

Fiber behövs om man äter mjölmat. Tycker man att magen behöver lite hjälp när man äter LCHF så kan man äta linfrön. 

Lycka till! Läs på och fråga så mycket som du vill här på forumet, så försöker vi hjälpa till.