Bär och grädde
Hur ofta kan man äta det? Har hört människor som säger att de ätit det som efterrätt varje dag och trots det gått ner i vikt, men tycker det låter märkligt…?
Det beror nog mycket på.. Dels på mängden - äter man ett par hallon och en klick grädde så har det nog inte betydelse alls, men äter man större mängd, så..
Sen är det säkert individuellt också, hur känslig man är.
Jag tror det är bra att lägga fokus på riktig mat och tänka på efterrätter och 'godsaker' som undantag. D v s definitivt inte varje dag.
Ska man fokusera på att gå ner i vikt, så tycker jag man ska försöka att undvika efterrätter till det ögonblick man absolut inte kan låta bli.
Det är individuellt, men väldigt få kan äta sånt sött och gott varje dag och ändå gå ner i vikt.
Jag kan det inte…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
jag tillhör dom som går upp i vikt av mejerivaror - tyvärr. Jag har fått ta bort nästan allt. Steker i smör, använder lite hårdost och fetaost. grädde o creme fraiche har jag bara 1-2 gånger/ månad.
Prova dig fram. Du märker snart vad som triggar sötsug och överätning och vad som inte triggar , man får nästan göra sin egen trigg-lista för att veta vad som är bra/dåligt för just dig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Äter det inte längre.

Jag håller mig viktstabil trots ett par liter grädde och en liter cf i veckan 
Vill jag gå ner lite så måste jag skärpa till grädden som mest går åt i efterrätter på helgerna.
Jag är dock rätt stor med hyfsad muskelmassa och tränar en hel del.
Tack för alla svar! Jag har bara tänkt ta till det när sötsuget tar överhanden. :)

Det är som så mycket annat väldigt individuellt och inte ett dugg rättvist 
Var och en måste hitta sin nivå på mejerierna
Klarar man av det utan viktuppgång så är det ju onekligen en bonus i matlagningen