Det var som f-n
ICA verkar ha dragit sitt strå till stacken nu, bra utveckling åt rätt håll!
Kors i taket 
MVH Sandra
nämen! :)
Åh, va bra!
På "min" ICA såg jag att de hade tagin in 2 olika sorters mandelmjöl.
Det börjar hända saker.
Jag fick fråga efter mandelmjöl på min ICA, kunde inte hitta den själv.
Dom letade på datan så dom fann ut att den fanns - men i någon sorts dubbelpack som vardera innehöll 62,5 gram, alltså 125 gram som kostade 28 kr. blir ca 224 kr/kg om jag räknat rätt. Ska kolla på iHerb.
Mandelmjöl på iHerb kostar ca 115 kr/kg men det var med det bruna skal/skinn som man kan välja att ta bort för syns skull om man maler mandeln själv. Men det blir ju skillnad på fiberinnehållet så prisjämförelsen är ju inte helt OK. dock har jag köpt av det tidigare och det är helt OK kvalitet.
Om ni vill använda min kod LOF542 så får ni 5usd i rabatt vid första köpet.
Här finns den jättedyra dubbelpacken, men även en sort som kostar 32.90 för 300 gr. Alltså 123 kr/kg. Om du frågar på din ICA, så kanske dom kan in den billigare. De är ju en kedja och bör ha samma grundsortiment och handla hos samma grossister.
Hmmmm - blir lite tveksam när jag ser den stora påsen med stevia. Det som ryms där lär räcka en livstid. Man kan ju undra vad de blandat ut det med. Maltodextrin som Canderel försöker sälja på folk som nyttigt?
Läs innehållsförteckningen noga!
Förra Buffé var helt späckat med kolhydrater - nästan så jag mådde illa.
Däremot har Coops tidning Medmera ibland recept som är direkt LCHF utan att det står något om det. Är kanske någon i deras provkök som testar.
Alltså: förmodligen fullt av tillsatser. samma dosering som vanligt socker. Det gäller nog att kolla innehållsförteckning noga.
Det är bra att ni håller ögonen öppna och att ni meddelar er så vi alla får veta vad som är bra och eller dåligt.
Jag köpte madelmjöl på City Gross. Var 500 gr och jag betalade ca 40-50 kr. Vet inte exakt eftersom jaginte hittar kvittot nu, men det var iaf bra mycket billigare än 224kr/kg,detta blir ju inte ens en hundring per kilo.
är väl ungefär samma pris som lidls malda mandel de brukar ta ca 20 för 200 gram, den är inte riktigt så finmald dock…

Såg också sukrinreklamen idag, skall undersökas! Försökte hitta info om varan på icas hemsida men där fanns inte ett ord om sukrin. Konstigt.

Det måste ju stå innehållsförteckning på påsen … men den sidan visar de inte på sin site och likaså talar de inte om vad de har blandat ut med … får man använda aspartam i Sverige? Jag såg nå'nstans att de hade blandat Stevia med aspartam, men kommer inte ihåg var.
Eftersom det sägs att det är 'skonsamt mot tänderna' så är det nog maltodextrin och erythritol eller xylitol som det är utblandat med … maltodextrin är väldigt vanligt inom bransche eftersom det fyller bra och är billigt 
Så himla bra att du bryr dig om att skriva och fråga om innehåll, jag gör det också ibland, men som du, så får jag mest "goddag yxskaft" till svar. Tror ändå att det är bra att jaga på dom lite.
@gun92884
Jag är diabetiker och får hela tiden höra att "Aspartam ger cancer" eller "Aspartam ger nervskador" osv, och blir alltid lika trött eftersom folk alltid baserar det på att de hört det från nån som hört det från nån.. det är en sån där sak som folk antar är sann för att alla säger det.
Mitt förslag till alla som är rädda för aspartam är att googla lite. De allra flesta medicinska studier som gjorts på ämnet går att hitta på internet och de förkastar alla de teorier som finns om aspartams giftiga egenskaper. Om ni läser på svenska wiki-sidan om aspartam ser ni några rader som pratar om risker, och precis ovanför ser ni varningar att dessa rader behöver källreferenser och vidare bekräftning. Om ni istället läser på den engelska wiki-sidan (som som vanligt är mer utförlig) får ni en bättre bild av det hela: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy.
Kortfattat kan man säga att aspartam är farligt om man har Fenylketonuri, men i det fallet så är mjölk, kött och frukt ännu farligare så jag vill påstå att det är ett specialfall.
Som sagt, när det gäller hälsorisker, kolla upp info själv och lita inte bara på vad alla andra säger. Många rykten och ogrundade farhågor startas av ekonomiska intressen (och socker är en STOR industri).
Förlåt om jag låter som en surgubbe.
Jag fortsätter att köpa på iHerb, jag vet iallafall vad jag får. Bättre priser ingen skt.

Ingen fara, jag ser till att få mina uppgifter från bättre källor än 'en som min kompis mosters kusins känner'
Jag har inga problem med aspartam … det används utav de stora food corporations och om det nu skulle komma fram att det hade oväntade konskvenser för hälsan för en majoritet så skulle det inte finnas kvar på marknaden.
Det finns en avigsida på allt … titta på läkemedel som folk stoppar i sig … eller det som folk kan vara allergiska mot … det beror helt på vad individen är känslig för och det varierar ju så i högsta grad att man kanske får vara litet uppmärksam på hur ens egen kropp reagerar innan man lyssnar på den där avlägsna 'källan' 
Det stora attacken mot Aspartam började egentligen när Atkins rekommenderade på slutet av 60 talet och början av 70 talet, Amerikanerna att sluta drycka coca-cola och drycka Tab som var sötad med Aspartam.
Då startade både Coca-cola som på den tiden inte hade cola-light tillsammans med sockerbolagen att skrämma folk med rapporter, beställda till förskare och betalda av sockerbolagen, där de gav mösen aspartam i doser till en elefant. Då fick de fram att mös fick cancer av aspartam.
Detta har hängt med av rent propaganda från sockerbolagen.
På den tiden blev Atkins om jag inte minns fel t o med hotad till livet om han inte slutade att rekommendera folk att sluta äta socker.
The question is: VEM VAN?
Fortarande idag säger folk att man får cancer av Aspartam.
Fortfarande folk äter socker i mänger.
Buffé har nått Skåne också! "ICA Stevia Strö & ICA Stevia tabletter är två nya produkter som kommer att dyka upp i butikerna under våren." Meddela här i tråden om någon får tag på innehållsförteckningen!
Ang. lågkolhydratsprodukts tillgänglighet:
Buffé nr.1 2012 innehöll en del lågkolhydratsrecept om jag inte minns helt fel? I alla fall uträknade kolhydrater/100g i recepten. Dock kan det inte varit så intressant för mig i alla fall, när inte recepten hamnade i min receptpärm.
För övrigt har ICA Helsingborg lärt sig att placera alla lågkolhydratsbasvaror tillsammans med glutenfrisortimentet. Pofiber, Fiberhusk och dyrt mandelmjöl går det att köpa här. Tror också att Sukrin Mellis (om det nu är så bra) finns bland sockerprodukter.
Jag arbetar själv som inköpsansvarig på ICA. Imorgon kommer jag att få in ICAs egna Stevia. Idag träffade jag dock en säljare från Hermesetas. De har också nu några Stevia produkter. Då frågade jag hur doseringen var och de sa att 1 dl av deras Stevia motsvarar 1 dl av vanligt socker. Detta tycker jag är väldigt märkligt för jag har tagit in en extern leverantör som säljer Stevia, Arbolito AB heter företaget. Där är doseringen helt annan, där ska man använda ytterst lite för att så samma söta smak. Jag tittade då på varuprovet som säljaren från Hermesetas hade med sig och då var första ingrediensen på deras Stevia, Maltodextrin. Detta förstår jag inte alls hur Maltodextrin som är druvsocker kan vara den största ingrediensen i Stevia, när det står på förpackningen 0 kcal? Är det någon som kan förklara detta för mig?
Jag fattar ingenting. Maltodextrin finns inte på Fineli, men om man googlar på det får man upp samma svar ideligen;
"100% kolhydrater", "rena kolhydrater", "ren stärkelse". Jag fattar verkligen inte alls. Om ICAs stevia står det också 1dl sötning mot 1 dl socker. Det måste ju bli läskigt sött. Och jag tror absolut vanligt socker i såfall är bättre än denna mix.
Så här står det på deras hemsida: Hermesetas SteviaSweet Lättströ
Glasburk med lättöppnat lock innehållandes 75 g strö.
Sötningsmedel som baseras på steviaextrakt.
1 sked sötar som 1 sked socker (à ca 4 g)
90 procent färre kalorier än socker
40 procent naturliga näringsfibrer (Fructofibres)
Lämpligt för diabetiker
Skonsamt för tänderna
Perfekt för matlagning och bakning samt för sötning av te och kaffe.
Jag har läst på förpackningen och där är första ingrediensen maltodextrin.
På den Stevia som jag har tagit in externt ser ut så här:
Form: Kristall.
Nettovikt: 334g
Söthetsgrad: ca 5x jämfört med vanligt socker (Sackaros).
Smak: Söt sockerlik smak som varar länge.
Näringsvärde per 100g
Kcal: 0
Kolhydrater: 100% men räknas som 0%
Anm. påverkar inte blodsocker/vikt.
Glykemiskt Index (GI): 0
Innehåll: Stevia (Rebaudiosid A), Erytritol (E968)
Totalt glycosidinnehåll: >95%
Förvaras: Torrt och svalt
Blandning: 1 tesked (5 ml) = ca 5 teskedar socker. 1 gram = ca 5 gram socker
Källsorteras som: Mjukplast eller hårdplast (se lokal föreskrift)
Övrigt: Finns även som bulkförpackning för livsmedelsindustri m fl. Kontakta oss för mer information.
Det gäller alltså att läsa ordentligt på paketen.
Kan alla ICA ta in andra varor än de ICA centralt tillhandahåller?
Det du beskriver låter som stevia och sukrin. Stevia är dock mer än 5 gånger så sött som socker, så jag fattar inte riktigt att det kan stå först i innehållsförteckningen?
Varför kan dom inte bara sälja stevia för sig och sukrin för sig och så kan folk få välja och blanda lite hur de vill själva. Varför skall denna industri ständigt och jämt hitta på nya kombinationer och ihopblandningar? Man blir trött….. 
#Radera inlägg! Likvärdig fråga som #25
Ja alla ICA-butiker kan ta in varor från externa leverantören. Det är helt upp till butiken själva att bestämma.
Innehållsförteckningen ovan är inte ICAs egna märke utan den externa leverantören Arbolito AB som jag har tagit in. Jag får in ICAs egna Stevia imorgon och ska då läsa på förpackningen. Men eftersom doseringen är densamma som Hermestas produkt så är den säkerligen utblandad.
#27 Doseringen brukar vara ett tecken på om det är riktig Stevia eller det som producenterna kallar för Stevia(utblandad).
Ser fram emot innehållsförteckningen på ICA Stevia Strö.
Tack på förhand!
Maltodextrin anges som 100% kolhydrater och rekommenderas för muskelbyggare och ingår i flera energidrycker/pulver.
ang maltodextrin; inte är det druvsocker inte (det heter dextros) …som Fiana skriver i annan tråd: maltodextrin används som bulkmedel det är oerhört lätt så man blandar ut det med stevia (i detta fall) så att en dl motsvarar 1 dl socker, för att det ska bli mer lättdoserat eftersom man får ta så ytterst lite stevia för att det inte ska bli för sött. Många VILL ha en produkt med naturligt sötningmedel (alltså den syntetiska delen som annars kan bestå av aspartam eller andra liknande) för att kunna dosera som socker och då är bulkmedlet svårt att komma ifrån, trots allt blir det inte mycket kolhydrater på grund av att det nästan inte väger något… men ett BRA LCHF:val är det kanske inte, men för dem som annars skulle använda canderel eller hermesetas kanske?
Kopierar in det jag skrev på kostdoktorn
En ”ögonöppnare”, eller???
Har för mig att jag sett någon tråd där sötningsmedel generellt diskuterats men hittar den inte nu, kan varit i något annat forum, postar därför här. Läser just nu ”Stoppa Alzheimer nu” av Bruce Fife. MYCKET givande även utan ”behov” (t.ex. sjuk anhörig) av boken.
På sidan 337 skriver Fife ”Lisa hade i flera veckor tillämpat dietalternativet som medger högst 25 gram kolhydrater dagligen, men hennes ketonnivå, som hon mätte med ketonstickor, visade bara att hon hade mycket låg ketonnivå. Hennes man åt precis samma mat men hade hög ketonnivå. Den enda skillnaden mellan vad de åt och drack var att Lisa regelbundet drack vatten som var sötat med stevia. Innan hon började den nya dieten var hon sockerberoende och trodde nu att hon hade löst problemet samtidigt som hon kunde tillfredställa sitt sötsug. Hon anade emellertid att det kunde bero på sötningsmedlet så hon slutade använda det, varpå ketonnivåerna omedelbart ökade.”
Jag förstår att tråden dog efter inlägg #31. Helt förståligt! Jag kan bara tala för mig själv om att Stevia är för min del tänkt att användas vid speciella tillfällen inte som en vardagsprodukt. Då tillhör jag inte de som ligger på 25g kolhydrater per dag eller har sockerberoende.
Jag är fortfarande intresserad av innehållsförteckningen i ICA Stevia Strö?
jo men det står ju att det är erytrithol som man fyllt ut med. läs här
aha det var visst inte i denna tråd det stod, finns en tråd som heter Ica Stevia strö också och det var där infon finns.
#33 Tack så mycket!
Det står att 1 dl Stevia strö motsvarar 1 dl strösocker, men det står inte hur mycket stevia/sukrin som ingår.
nej men det brukar det kanske inte stå i innehållsförteckningar, de flesta kör väl med hemliga recept…
Jag trodde att man var tvungen att ange både vad som ingår och hur mycket i %.
nej det är nog högst ovanligt att det sker, för att det blir lätt att plagiera förmodar jag.

#17, 20:
Angående aspartam och dess farlighet/ofarlighet: Hur ska man veta vem man ska lita på? Är det verkligen så enkelt att vi kan lita på att aspartam blivit nedsvärtat av ekonomiska intressen och att det är helt ofarligt? Tänk om det är tvärtom?
Jag läste om aspartam på Mercola och undrar om all den infon verkligen är påhittad? Av erfarenhet vet vi ju att det går att bli lurad åt vilket håll som helst och hur vet jag att det inte är hedning85 och Sweli som är lurade. Vad får er att vara så säkra på den infon ni har?
"Every point of view is a view from a point."
Vem skulle ha ekonomiska intressen av att svärta ned en livsmedelstillsats? Jag tycker tvärtom att de höjs till skyarna av ekonomiska intressen.
Så länge det finns minsta tveksamhet om något vi stoppar i oss väljer i alla fall jag att fälla hellre än fria. Nu finns det ju dessutom alternativ.

#40:
Ja, så känner jag också.
"Every point of view is a view from a point."