1 vecka med strikt LCHF
Hej!
Ville dela med mig mina erfarenheter efter 1 veckas LCHF…
Bland de första dagarna kände jag enormt sug på just godis pga den nya omställningen. Dock inte alls lika jobbigt som tex sluta snusa.
Efter ngr dagar blev jag seg i kroppen. Allmänt tung precis som man bruka få innan man få utbrott av flunsa eller ngt.
Nu de sista dagarna har jag bara varit lite seg i huvudet, speciellt vid morgonen men det mest positiva är att man redan nu har stabilt vakenläge dvs jag som studerar blir inte trött fram till lunchtiden eller ngt. Sedan gillar jag äta fet mat även det tog i lite i början men nu är det enkelt. Har beställt en kokbok för just LCHF men annars är ju LCHF princip detsamma som husmankost förrutom alla de stärkelserika produkterna som potatis m.m.
Jag äter ganska strikt LCHF (tro jag)… 5% kommer från KH och äter en näve med brocolli på lunch och middag. Dricker en hel del automatisk nu för tiden vilket kan beror på omvanlingen? Jag har iaf inte kännt av ngt speciellt med kroppen mer än segheten och just huvudvärken ibland.
Dock kan jag skriva då jag träna ganska mycket dvs kampsport, löpning, simning och styrketräning att återhämtningen mellan passen är extremt snabbare än vanligt. Jag känner iaf inte av slöheten i slutet av veckan på styrketräningen med LCHF… Stabil och uthålligheten är utöver det normala. Slog min personbästa på 5 km med hela 18 sekunder efter 5 dagar med LCHF och DET trots jag jag egentligen skulle fasta 24 h den dagen… Alltså hade jag energi att springa 5 km på ca 16 h fastande innan jag var tvungen att avbryta fastande pga löpningen (åt efteråt). En dag sprang jag 5 km på morgonen innan skolan, sedan hade kampsport pass som alltid är intentivt och tyckte passet var lite för klent. Jag sprang ytterligare 5 km efter thaipasset med tempo under min vanliga 5 km tempo utan problem…
Nu till helgen skall jag köra ett långt pass och det är första gången med LCHF för att se hur uthålligheten egentligen är… Allt verkar ju vara åt rätt håll…
Måste dock köpa ketonsticka eller vad dem kallas. Vet ej när jag är inne i ketos men det tar väl mer tid än just 1 vecka trots intensiv träning?
Det är viktigt att notera att resultaten är mitt och upplevelsen är mina. Det kan inte översättas till dina kommande/nuvarande efarenheter/resultat. Men LCHF känns rätt för mig som tränar mycket och behöver mycket energi och slippa omställningen av KH förbränning och sedan fettförbränning vid längre distanser.
Även om jag tränar hårt är jag inte petig med maten med x antal fett, protein och KH…. Utan har på känn för de olika % och tar proteintillskott vid just styrketräning annars inte. Jag äter tills jag är mätt och sedan är man mätt väldigt länge. Träningsfria dagar klara jag mig på 2 måltider om dagen…
Ja det säger ju sig själv att LCHF passa mig utmärkt. Jag orkar inte gå tillbaka till det jag hade innan med att äta oftare och behöva kretsa livet kring maten. Utan är jag hungrig äter jag när jag vill och tills jag är mätt.. Så enkelt är LCHF… Så LCHF är inte svårt. Det är som husmankost -stärkelse iform av potatis, rotfrukter osv… Ganska enkelt egentligen men saknar faktisk att äta bröd… Ni vet den där goda smaken man får med nybakat bröd med massor av smör på… Mums :)
Kanske skall påpeka att jag är 1.8 m lång och vägde 75 kg innan…
Idag är jag lika lång men vikten har jag ej kollat, dock är magen rejällt mkt plattare :) Sväller ganska bra vid vanlig KH kost men med LCHF blir man inte svullen i magen. Magen blir ganska platt trots man äter ganska rejäll mängd med kött och fett…

Iomed att du redan var hyfsat tränad redan innan omläggningen så hade du anntagligen redan en hyfsad fettoxidtionsförmåga och då kan omställningsbesvären bli betydligt skonsammare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja jag vet faktisk inte. Jag måste ju iaf kontrollera det om jag är in ketos eller inte… Är ej 100% på hur omstälningen går till men läst ett och annat på forumet här att det tar iaf x antal månader innan kroppen helt återställer sig till fettdrift dvs mitokondrierna (hur det nu stavas?) skall programmeras om eller bytas ut till fettdrift… Men än så länge är det lovande. Mitt inlägg är tänkt att fungera som inspiration för hur det var för mig den första veckan med LCHF… Så folk kan läsa och kanske förstå att det kanske inte är så farligt… Själv blev jag bombad av att man dör av LCHF och det är ingen näring alls i det osv osv… Men jag brydde ju mig inte om det utan körde mitt eget race… Skall bli skoj och se kollegorna reaktion att man kör på fettdrift och ha en rippad kropp eller manligare kropp än tidigare… Hade gärnat velat ta blodprover för att se testo nivåerna samt övriga intressanta punkter att kolla igenom och jämnföra… Men det är dyrt och försent då jag redan påbörjat kosten så jag har ingen referens att börja med…
Men en sak läser jag rätt mycket här… Magnesium och d vitaminer… Varför är det lämpligt kosttilskott?
#3 Du behöver inte kontrollera någonting. Ketos är inte något unikt som bara händer lågkolhydratare som varit det tillräckligt länge.
Äter du tillräckligt få kolhydrater är du i ketos. Enkelt så. Vilken den gränsen är är individuell, någonstans mellan 60-100 gram kh/dag.
Ketostixen visar inte om du är i ketos, utan de visar överskott på ketonkroppar, vilket är något annat. Med andra ord kan de visa att du är i ketos, men behöver inte göra det. Skänk hellre pengarna till något vettigt.
D-vitamin för att vi generellt verkar ha brist på det som nordbor med för lite sol. D-vitamin verkar påverka väldigt mycket i kroppen och många upplever att allt från småkrämpor till kronsika värkproboem försvinner/minskar när d-vitaminförråden hamnar i bättre läge.
Magnesium nämns gärna för att omställningen kan leda till att mineraler lakas ur (omställningen är vätskedrivande), vadkramper eller myrkrypningar är klassiska tecken på att det blivit magnesiumbrist som kan behöva täckas upp.

Skit i ketosisen, den är på inget sätt avgörande, förutom kanske de första veckorna.. för att garantera maximal adaption!
Sen så beror allt på vad du vill uppnå och vilka grundförutsättningar du har.
Kan lägga in en brasklapp redan här.. det e inte säkert att det blir så stor skillnad för dig.. du har nog redan de mitocondrier du behöver och en effektiv fettoxidation.. vad som återstår är väl hjärnans adaption till ketonkroppar.
Det är de besvären du har känt av!
Hur som helst.. kanske det ger dig en ny syn på mat och träning/hälsa, lite släppa gamla paradigm om bådadera och komma ur tunneln för att alldrig vilja gå in i mörkret igen?
Vi här i norden ligger som regel redan lågt på magnesium och D-vitamin samt folsyra och selen.. det är vad det handlar om, inget annat.. pluss att vi kissar mer på en ketogen diet så mer salter sköljs ut.. vilket man som hälsomedveten skulle kunna tänkas vilja kompensera för.
Man väljer själv om man vill ta det genom olika livsmed eller tillskott.
Mimlan och Zepp tack för responsen!
Jo det ger verkligen en annan syn på kosten och framför allt kvaliteten på vardagen… Att vara jämn hela dagen är ngt otroligt trots man är hungrig..
Hmm jag käkar ju multivitamin/mineraler i tablettform och tycker det funkar bra fast det har jag gjort länge med tanke på att jag tränat.
Faktum är att jag kissar mycket mindre på denna kosten än andra höga KH kosten av ngn märklig anledning….. Dricker kopiös med vatten minst 3 liter om dagen (har inte räknat med maten) och endå kissar jag mindre än normalt… Börja undra vart allt vatten tar vägen :)

Det är mer vatten i kolhydratmaten.
Sen så när träning kommer på tapeten så brukar jag droppa några länkar!
Det finns ju ändå en del att tänka på vid en kostomläggning.. och om man kan lära av andra så slipper man göra egna misstag!
"Impaired physical performance is a common but not obligate result of a low carbohydrate diet. Lessons from traditional Inuit culture indicate that time for adaptation, optimized sodium and potassium nutriture, and constraint of protein to 15–25 % of daily energy expenditure allow unimpaired endurance performance despite nutritional ketosis."
Samt;
"Both observational and prospectively designed studies support the conclusion that submaximal endurance performance can be sustained despite the virtual exclusion of carbohydrate from the human diet. Clearly this result does not automatically follow the casual implementation of dietary carbohydrate restriction, however, as careful attention to time for keto-adaptation, mineral nutriture, and constraint of the daily protein dose is required. Contradictory results in the scientific literature can be explained by the lack of attention to these lessons learned (and for the most part now forgotten) by the cultures that traditionally lived by hunting. Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/
Så man inte tror att minsta möjliga kolhydratintag är det samma som det optimala!
Den här kan vara intressant oxå.. angående fördelarna!
"Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/
Samt den här;
"Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet."
Tack Zepp!
Det var väldigt intressanta läsningar ang om LCHF kontra träning.
Generellt kan man ju säga att oförändrad eller förbättrad uthållighet med viktförlust iform av fett som resultat…
Mycket intressanta studier som du länka fram till. Speciellt med hormonerna är ett intressant område.
Jag tycker iaf att min styrketräning har blivit mycket bättre. Återhämtar mig snabbare än normalt mellan passen och givetvis under tiden jag gymmar… Dock svettas jag enormt mycket mera än vanligt och börja funderar på om jag inte skall köra med ngn saltbaserad dricka ist eller mineraler för att inte tappa balasen i kroppen…
Något jag blev lite förvånad är ju att proteinintaget i% var inte så högre än vad jag trodde det skulle vara i dessa tester… 15-20% energifördelat. Det innebär ju rent praktisk att bacon har de perfekta fördelningarna om jag fattat det rätt med snabbräkning i skallen? =)
Återigen tack för länkarna! Perfekt :)

De ursprungliga sportdryckerna var saltbaserade och smakade bäver.. de som säljs nu är mest läsk útan kolsyra.
Och med salt menas alla salter.. dvs salter av olika mineraler.

Ehh.. var fick du 15-20 från?
15-25E% protein.. dvs av hela din energiförbrukning.. och för dig då aktiv och tränande 20-25E% protein!!
Finns en annan siffra oxå.. 1-2 gram protein per kilo och dag.. och du bör antagligen ligga uppemot 2 gram i snitt.. iomed att du omsätter en hel del protein.
Jag var lite otydlig där men klart jag menade %E protein dvs mellan 15-25% beroende på träning eller inte.
För det är ju en hel del proteiner som skall ned genom maten och tex köttfärs (ca innehåll/100 gram): 18.5g protein och 14.7 g fett…
Jag väger då 75 kg och behöver då äta 150 gram protein om dagen.
250 gram kött kan man smälla i sig utan problem det blir ju då 46.25 gram protein. Om jag äter då en 500 g köttfärs (praktiken väger det mindre vid matlagningen) får jag i mig ca 95 gram protein och det saknas ca 50 gram till… Blir en hel del ätande för att inte säga fett men det är ju så gott så :)

Se det som ett mått.. mellan tummen och pekfingret!
Så man vet inom vilken komun man rör sig i princip!
Tex så handlar det ju om hur fysiskt aktiv du är mellan träningarna.. har du då ett stillansittande liv så förbrukar du inte så himla mycket protein.
Det är ju en viss skillnad mellan elit och vardagsmotionärer.. tex Gunde sa att en av fördelarna med att sluta tävla/träna var att man slapp att äta långt över gränsen för mättnad!!

#8 Käka lite extra salt istället, godare än att dricka saltvatten. :-)
denkarl;
Nu vet jag inte om du fått (eller brukar få) tärningsvärk, känns den nå annorlunda isåfall? Att den går över snabbare, eller tvärtom?
Nej träningsvärken känns faktisk mer än normalt tycker jag. Men återhämtningen är otroligt snabbt… Jag kör ju tunga basövningar 2 gånger i veckan dvs marklyft, knäböjd, militärpress, framåtlutad rodd och bröst. Det är övningar som aktivera hela kroppen tungt. Jag kör bara 3 övningar 5*5 per gymtillfälle… Och som bekant är ju basövningar speciellt de tunga sådana perfekt för att öka teston och tillväxthormorner (eller bara ena av dem, minns ej) så bygger man snabbare muskler och bonus bibehållen massa som LCHF har som fördel… Så visst träningsvärk får man. Men det går över löjligt snabbt… Redan efter dag 2 är man laddad för nyss pass OM man nu kör tungt. Så den är likvärdig som KH dieten men LCHF har flera fördelar anser jag ur muskeluppbyggande avseende.
Dock märker jag att det är något lite… Jag menar LITE bara segare att köra explosivt med basövningarna. Men inget som påverka alls utvecklingen för min del.
Ngt jag märker är speciellt när man springer… Man får ingen mjölksyra utan mer en känsla (för att beskriva det vettigt) som bilen får soppatorsk… Man blir bara segare men mjölksyra känns ej av… Har redan förbättrat mina tider på 5 km löpningen där jag normalt hade tempo på 5:20 min/km till runt 5:00 min/km… Dock har jag märkt att pulsen sticker iväg ganska bra… Ligger på ca 180 i puls men det kanske är övergående… Vilopulsen har jag ej mätt men kan säga att den inte är högre än normalt (60 när jag vaknar på morgonen).
En annan bonus är att jag verkligen ser resultatet redan efter en vecka. Kanske en inbildning eller önsketänkande men benen får konturerna, midjan är redan märkbart smalare och magmusklerna syns mycket mer nu…
En sak som jag kan ta upp igen… En dag så sprang jag 5 km på morgonen ganska lagom takt, senare på kvällen thaiboxning och sprang sedan 5 km igen… Jag var inte ens trött när jag kom hem efter 5 km passen…. Uthålligheten är enormt… Hade inte orkat alls om jag varit i normal kost för då var jag tvungen att KH ladda mig och hade inte orkat samma tempo heller…
Med andra ord: bästa kosten någonsin… Släng in periodisk fasta också dvs 24 h en dag i veckan… Så får du kroppen du vill ha som blixt från klarblåhimmel… Fastan är enklare i LCHF diet då man har mindre hungerkänslor än normalt
Oki…
Har nu haft problem att sova både igår och idag. Igår trodde jag det hade med fastan att göra vilket är inte helt ovanligt när jag gick på normal kost…
Idag är det fan helt omöjligt att sova. Har druckit en redbull sockerfria varianten för att testa smaken… Allt smakar konstigt tycker jag nu för tiden förrutom kött och allt sådant… Provade att äta choklad 70% med salt i… Gillar salt eller chili på dessa 70% choklade…
En rutan och jag blev illamående på direkten. Och choklad smaka faktisk äckligt nu för tiden. Grotesk är beskrivningen konstigt nog. Har svårt att sova nu och kl är 02.40. Normalt att man kan få sömnproblem perioder vid början av LCHF? Eller beror det verkligen på sockret ifrån chokladen? Har inte haft sådant problem innan.
Har visserligen haft insomnia besvär vid tonåren och vid stress. Idag är jag inte stressad och har inte tränat idag heller… Usch hoppas det inte är långvarigt för jag har studier att tänka på…
Får väl sluta med redbull sugarfree och choklad i fortsättningen… För det smakar verkligen illa nu :(
Hur har det gått att sova de 2 senaste nätterna?
Kan ju ärligt säga att dessa två dagar var rent besvärliga… Sömnen har ju en psykologisk effekt men under dagen är jag inte så trött som jag normalt hade varit… Men att sova dåligt kan ju påverka psyket vilket som även om jag inte känner mig "så trött som jag borde ha varit"…
Men att vakna är ngt som varit något svårare än normalt… Det kanske blir bättre jag vet inte. Många beskriver ju att dem har fått bättre sömn och det kanske blir så efter omställningsperioden.
Har forskat lite på nätet själv och det beskrivs att kroppen behöver ca 2-4 veckor för kroppen att fatta att köra på fettdrift än just KH (speciellt hjärnan) så under tiden kan man känna av lite seghet speciellt i tankebanorna har man märkt :)
Efter det skall det gå över… Sedan är det den kroppsliga anpassningen dvs cellerna effekt byta/ersätta mitokondrierna för att verka för effektiv fettdrift…
Fick en härlig beskrivning på nätet om det:
Tänk dig ett stort företag tillverkat bilar i 25 år… Arbetarna vet precis hur dem skall göra och hur dem skall för att montera ihop bilarna… Det är vad dem syssla med hela tiden.
En natt vill företaget syssla med iPad. På morgonen kommer arbetarna till jobbet och undra vad detta är. Dem tittar lite undrade vad dessa verktyg är till för. Vad är det vi skall tillverka osv… Arbetarna = mitokondrierna…. Alltså dem behöver tid för att förstå och ändra om sig… Sedan krävs det yttterligare 3-6 månader för full anpassning om man sköter sin kost rätt. En grej som är viktigt att ta upp… Man kunde tydligen inte cykla sig dvs har en ätardag av typen big mac med plusmeny. Kroppen blixtsnabbt ändra tillbaka sig för KH drift och du kommer inte gilla det (man blir speedad vill jag lova då jag åt lite godis en dag). Så vill man köra på LCHF får man ge sig hän åt det om man skall ha ut effektivt som möjligt av det om man tränar… Men du kommer inse fördelarna som jag beskrivit på andra inlägget dvs äta mindre… Hur jävla gott är inte det att äta mindre och slippa magen som blir STOR efter varje måltid vid KH kost??? =)
Hoppas det blir bättre med sömnen….
Får man fråga vad du äter under en dag? :-)
Självklart får du det :)
En vanlig morgon kan ju innebära 2-4 ägg, x antal bacon (ca 100-150 gram), kanske en avokado till, 2 msk linfröolja och kanske vipsgrädde med lite blåbär/björnbär till. Eventuellt en proteinshake berorende på gårdagens hårda träning eller inte, en msk majo är ju gott det med ;). Jag måttar ju inte mängden utan bara ta så mkt jag känner för det…
Sedan kan jag gå hela dagen utan mat tills lunch, eller på eftermiddagen eller efter träningen. Äter alltid ngt efter träningen tsm med proteindrink! En typisk måltid kan vara 300-500 gram fisk, kött eller kyckling. med en näve brocolli eller ngn färgglad grönsak till.
Allt detta tsm med mycket fett till steket eller i formen osv…
Jag har aldrig och kommer aldrig mäta maten eller beräkna energiinnehållet i maten. Men försöker förhoppningsvis ligga på 2500 kcal om dagen eller mer berorende på träningen. Resultatet kommer ju på träningen. Är man dålig form, presterar dåligt skall man äta mera. En köttbit extra till maten kan man resonerar lite förenklat.
Ja vi får se hur sömnen är nu idag men den ständiga småhuvudenvärken har släppt sig helt nu. En sak också som kan vara praktisk att ta upp… Man kan äta energirik på mindre mängd än tidigare. Innan var kh kosten en rejäll utmaning att proppa i sig mat speciellt om det skulle vara "nyttigt" sådan. Hungern är ngn helt annat att beskriva nu… Man känner visserligen hungern men det påverkar inte en. Den gör sig hörd men inget mera… Vid kh kost kan ju magen börja knorra och skrika så fort kroppen vill ha energi och påverka humöret… Idag är man lika klar mentalt och fysisk även man är hungrig eller inte… Som tex sist jag testade mitt längsta distanspass på 19.06 km var jag inte ens hungrig efteråt men drack självklart en rejäll drink med grädde 5 dl, 2 skopor protein och 1.5 dl blåbär och vispade allt samman… Hade fyllt energi med ca 50-75% av det jag förbrukade på löpningen dvs ca 1500 kcal, klarade mig fint på det… Hade ork och kapacitet för MINST 25 km totalt men började frysa och ville ta det lugnt med knäet då jag ej sprungit så mycket innan eller så långt för den delen i mitt liv. Kan ärligt påstå att kh hade jag inte varit i närheten av dessa längder utan att vara rejällt utmattad!!!
Är du triggad men vela fortfarande MTR??? =)
Vad är det för proteinpulver du använder? Whey som alla andra?
Jag använder ett köttprotein som snart är slut, men jag ska nog inte köpa mer. Vet ej om det är bra som ''LCHF-kost'' eller inte… http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/carnivor
Jodå, jag är laddad!! Har köpt hem ägg, bacon, keso…. Får se vad magen tycker om det dock…. Imorn kör vi (jag)! 
I början kan jag tänka mig att du får problem med ätandet… Det känns kanske för mäktigt osv men det går över ganska snabbt…
Omställningsbesvär iform av huvudvärk, seg i knoppen osv i ngr dagar eller ngn vecka. Drick mycket vatten och mitt tips är att undvika godis, chips, stärkelse iform av ris, potatis, pasta till VARJE pris! Du skall äta dig mätt! Inte övermätt!
Min huvudvärk har släppt sig och har sovit mycket bättre nu inatt än sist de 2-3 nätterna innan. Det var ju positivt och kraften känns hundraprocentigt nu iaf… Har varit lite allmänt segt…
Men du kommer märka att du har kapacitet trots du har tränat hårt osv.
Jag kör triple protein ifrån gymgrossisten. Tycker det ger en bra supplement till mellanting av whey/kasein. Då kan man tar proteinet under natten och låta det verka under sömnen för det är DÅ man bygger muskler ;)
Berätta gärna hur det går/gick för dig… Vore skoj att veta. Jag har inte haft ngn skillnad alls på vågen. Faktum gått upp ngr hekto jämnfört med innan men det kan vara maten som spökar men midjan har iaf gått ned…
Jag har inte ätit godis, chips, osv, på flera år, så det är lugnt…
Det jag kommer sakna däremot är vildris - jag älskar det! Men men, får se hur detta med LCHF funkar för mig… 
Skönt att huvudet är bättre.. Under natten? Eller menar du innan du lägger dig? Jag vill ju gå upp i vikt (och muskler) så jag hoppas jag också går upp!