Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1685 ggr
Alex92
0

LCHF rätt för mig?

Jag funderar på att börja med LCHF. Jag försöker gå ner lite i vikt, men framförallt få bort sötsug och att sluta hetsäta/överäta varje dag.
Så fort jag äter godis, kaka, paj, bröd eller liknande så äter jag ALLT som kommer i min väg. Rensar hela skafferiet och plötsligt så har jag fått i mig 3500-5000 kalorier av bara snabba kolhydrater! Plus 1 kg tyngre dagen efter. Sen lyckas jag äta bättre och lite mindre 2-3 dagar och sen är det samma visa igen.

Tröttsamt och jag mår jättedåligt. Får ångest, huvudvärk, blir trött, problem med magen, humörsvängningar, finnar, dålig hy, tunt hår, fula naglar.

Kan LCHF hjälpa mig tro? Jag är "fusk" vegetarian så jag äter i alla fall fisk och annars quorn och soyaprodukter.

Främsta problemet är ju att resten av familjen äter kolhydrater och mycket snabba såna, vitt bröd, snabbmakaroner och liknande. Hur ska man motstå när ens familj köper hem massa gott??

Har ju funderat på GI också men vet inte om det kan få bort mitt sötsug och sug efter snabba kolhydrater..

Några tips?

Robb
1

Du får väl testa? När du hållit dig undan från snabba kolhydrater i ett tag så kanske du inte har något sug efter sötsaker längre. Gäller dock att vara stark första veckorna!

savonit
0

Du skulle troligen funka bättre på LCHF.
Får man fråga varför du är vegeterian?

Alex92
0

#1 Ja, jag får väl göra det.. så jag ska vara strikt i ett par veckor innan jag kanske märker en förändring?

#2 Okej :) Kanske värt att testa då. Frågan är bara om jag kommer lyckas. Idag ska mamma köpa korv med bröd (soyakorv för mig i så fall), det som är såå gott, det blir ett problem för mig! Hade jag bott själv och köpt allt hade jag inte ens haft sånt hemma liksom.

Jag har varit veg sen jag var 13 år, så det känns mest naturligt för mig. :-) Det kändes fel att äta kött och därför slutade jag med det tidigt.

Wildrat
0

#3 Ett boktips: Vegomyten av Lierre Keith.

LCHF är perfekt för dig för då slipper du mycket av ångesten kring maten och ätande. Men då ska du nog skippa sojaprodukterna, de är inte alls bra för din hälsa. I värsta fall kan de bidra till dina problem.

Ät ägg och mjölkprodukter om du inte vill äta kött. Men läser du Vegomyten kommer du kanske ändra dig på den punkten också…

Recept med vegetarisk LCHF kan du hitta här: http://veglchf.wordpress.com/

Alex92
0

#4 Jag menar inte naturligt för människan/jorden, lite fel ordval av mig. Det handlar mer om att jag finner det mesta kött osmakligt och att jag ogillar djurhållningen och därför känns det naturligt att avstå. Men tack för boktipset, den kan ju vara värd att läsa ändå! Glad

Varför ska man skippa sojaprodukter? Sojakorv t.ex? Vad är det för dåligt med det? Vore ju lite krångligt, men i och för sig så finns ju det mesta i quorn. Så det är väl bara att byta ut det som går.

Ägg äter jag ganska mycket av, men om jag går över helt till LCHF lär det väl bli en hel del ägg i vardagen :)

Wildrat
0

#5 Mer om soja: http://www.westonaprice.org/soy-alert

Om du inte gillar djurhållningen så bör du äta etiskt kött istället för att inte äta kött alls. DÅ har du tagit ställning. Etiskt kött är vilt eller gräsbeteskött.

Alex92
0

#6 Okej, ska gå in på sidan och läsa! 

Kyckling tycker jag är gott, och kan tänka mig att äta om jag hittar sånt kött, men det har jag inte gjort där jag handlar. Eller så är jag ouppmärksam.  Tips på var man kan köpa etiskt kyckling?

savonit
0

#ts alla har ju egna skäl till varför man äter eller inte äter kött.
Det går att leva goda hälsosamma liv utan om man vet vad man äter.

Det enda jag vill är att man skall veta vad man gör och vad man ger sig in i.

Att äta soja istället för kött är en dum ide detta för att ett högt intag av soja produkter kan skapa soja intolerans vilket skulle vara väldigt jobbigt då det är en av de enda vegetariska produkterna som inehåller alla aminosyror vi behöver.

Av miljöskäl kan man äta naturbeteskött av den anledningen att ett kilo naturbeteskött ger mindre utsläpp än ett kilo ärtor.

Om man inte tycker om djurhållningen kan man välja etisktkött eller får/lam lamen får gå ute i stora hagar merparten av året och får komma in när de börjar frysa och räven börjar härja.

Nu menar inte jag att du skall börja äta kött, men har man tagit det beslutet tycker jag att man bör i alla fall själv veta varför.

Alex92
0

#8 Jag äter inte speciellt mycket soja, endast 2-3 gånger per månad i t,ex korv eller färs. Äter mest quorn och det äter jag säkert 3-4 gånger i veckan.  Men jag ska absolut tänka på det där angående soja och läsa på mer om det.

Jag tänker inte börja äta annat kött än i så fall ekologisk kyckling om jag hittar sådant, men annars tänker jag uppmuntra familjen att köpa det. Jag tycker quorn funkar lika bra egentligen. Glad

Wildrat
0

#9 Ekologisk kyckling finns men bara från en uppfödare och det kan vara svårt att hitta i butik. Men fråga så kan de säkert ta hem. Bosarpskyckling heter den iaf.

savonit
0

#10 Detta kan omöjligt stämma.
Det vägrar jag tro på.

MimLan
0

#11 Varför då? Det står lite överallt till och med.

Poängen är att du kan hitta lite vad som helst, men de har inte någon erkänd cerifiering.

Wildrat
0

#11 Vad är det du vägrar tro på? Att det bara finns en producent eller att den är ekologisk? Du får gärna leta reda på nån mer, det kan behövas.

savonit
0

Att dom skulle vara de enda.
Får ta och starta upp ekologisk produktion själv.

Magica1970
0

Jord på trynet är en bra sida för att hitta kött från djur som har haft ett bra liv.

gun92884
0

#12skrivet av MimLan

Är det för att det är dyrt med cert? Jag vet att i Frankrike finns det många bioodlare och ekologiska uppfödare som säljer varor med får inte sätta ekolo i namnet eftersom de inte har betalat för rättigheten … det kostar för mycket.

MimLan
0

#16 Det var ohyggigt länge sedan jag satte mig in i det. Några lösryckta argument jag minns var kostnaden, men även att det inte gick att följa någon/några regler fullt ut.