Mivitotal
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att ni som försöker undvika alla E-ämnen och övriga gifter ändå rekommenderar Mivitotal!
OK, det är kanske inte "alla", men ändå.
Mivitotal är en helt kemisk produkt.

Jag är också tveksam..
Är det inte nåt slags "humushaltigt sumpvatten" som ligger i grunden för produkten också
Tror inte att man behöver så mycket tillskott när man äter LCHF heller..

oops--- säg inte "ni" (vem är "ni"?)- det var jag. och mivototal köpte jag på hälsokostaffären när jag var låg och det hjälpte. och jag har inte kollat vad det är gjort av, kort o gott. men nåt allvitamintillskott av nåt slag är bra enligt vad jag själv känner, det var väl bara det jag ville säge
Gunbritt, ingen "fara"!!!! :D
Jag tror också att man behöver något brett kosttillskott.
Själv föredrar jag naturligt sådant….
Men det är ju bra om du mår bra av det!!!

Oj, jag trodde det var bra…
har aldrig tidigare i livet ätit tillskott… utom mivitotal, då det hållit både mig och familjen oerhört friska… tur att det var ett antal år sedan då
!
Det är fler här som har tagit Mivitotal. Jag tar magnesium och omega 3 samt C-vitamin.

Nu så vet jag vad Mivitotal är gjort av - skubbade iväg till hälsokostaffären på lunchen. Och det är inget kemiskt alls i den, och inget sunkigt vatten heller - det är katalyserat vatten som läggs i humushaltigt skiffer och som drar mineralerna ur skiffern, och där kommer också spårämnena, vitaminerna tillsätts utöver detta. Och bara vitaminer av naturliga slag, alltså. Så jag slurkar vidare och vill nog gärna säga till den som vill höra på att jag tycker att jag känner skillnad i positiv riktning av detta.
Jag hajar inte klyket alls med E-ämnen!
Får inte in det i pallet vad det är och vad det gör för något!
// Shintaida
Efter att ha ätit rent och naturligt i ett par år orkar man inte undvika ALLT.

Gunbritt
Tja, vad förväntar du dig att dom ska säga på hälsokosten. Dom lever ju på att kränga produkter till oss för ett par hundra spänn per liter
Man kanske skulle promenera ner till närmaste myrkant där det sannerligen är humusrikt och hinka upp lite vatten, kanske pressa i en apelsin eller två och sedan buteljera och sälja
..
dufva: Det vore väl naturligt om något?
I min Mivitotal Plus-flaska är det emulgeringsmedel E415 och E422 det enda E jag hittar (förutom E-vtamin f'ståss)
Jag är inne på min tredje flaska nu och ärligt talat vet jag inte om det har hjälp eller inte eftersom jag glömmer att ta det i flera dar ibland och jag rasar inte ihop i en hög på golvet direkt.
Nån som har nåt annat tips på multivitaminer?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

maxiq
Lever, broccoli och ägg!
Hej,
nu har jag kollat "min källa"… ;)
Hennes svägereska jobbade i hälsokostaffär och trodde också att den var helt naturlig. När tillverkarna kom på besök frågade hon och fick veta att den är syntetisk.
Läste på hemsidan, http://www.helapharma.se/ och där står som du fick veta, Gunbritt, om mineralerna.
Övriga ingredienser står det inget om vad det är för något.
Jag menar inte att den är farlig, jag bara reagerade när jag såg att den rekommenderas ofta här, bland människor som i vanliga fall vill ha så naturliga produkter som möjligt.
Dufva, vad gäller brocooli så kan de odlas i glasull, så ska den innehålla näringsämnen bör den nog vara odlad på annat sätt… ;)

ja du milde…
syntetiska vitaminer, tomaterna får näringslösning, broccolin blir till i glasull. och så vidare i all oändlighet….
är det nå konstigt att vi blir lite konstiga av å till….

Jaaa och frågan är väl hur man ska ha tid att jobba/plugga, ta hand om sina barn, umgås, städa, tvätta och tillaga maten om man ska ägna så mycket tid som skulle behövas åt att söka ursprungskällor till allt man stoppar i sig ;-)
Jag kom på en till sak om varför jag sa att den är kemisk.
För flera år sedan fick jag kontakt med en väldigt duktig naturläkare.
Hon letade alltid efter de bästa och mest naturliga kosttillskotten, och jag har lärt mig en del av henne.
Hon sa att mivitotal är en helt kemisk produkt.
Något annat jag fick lära mig är att alla tillskott som slutar på -oxid försurar kroppen. Dessa är billiga att framställa, men svåra för kroppen att ta upp. Tyvärr är det så med det flesta kosttillskott, är de billiga, så är de svåra för kroppen att ta upp och vise versa.
För 7 år sedan kom jag i kontakt med Forever, världens största aloe vera producent. Jag var skeptisk, det verkade funka mot allt. Men där har vi en (ovanjord)grönsak, som, om den odlas rätt, innehåller massa näringsämnen. Forevers aloe odlas ekologiskt, och skördas först efter minst fyra år. Alltså har de stått i solen i fyra år, och sugit åt sig näring från jorden. Lite skillnad på de frukt och grönsaker som plockas innan de är mogna (och då utvecklas inga fler näringsämnen) och mognar på väg till affären för att där se fina och fräsha ut. Att de sedan inte smakar mycket mer än vatten är kanske inte så konstigt…
Och inte konstigt att det förbättrar mycket, kroppen behöver ju näring!! Och kan förbättra sig själv när den får det den behöver, det har ju vi LCHF-are verkligen märkt!
Jag trodde Donsbachs produkter var bra, och vissa är säkert det också, men de sjönk i mitt anseende när jag fick veta att den aloe vera juice de säljer endast innehåller 60 volymprocent. Ändå står det att den innehåller 99,9% på flaskan. Antagligen 99,9% av själva växten… :-/
Så lurigt kan det vara!
Besika: Hur hänger det där med oxiden ihop?
Naturläkaren sa att det försurar kroppen.
Det är tyvärr allt jag vet…
Billigt ämne, inte så bra för kroppen dock.

Alltså så intressant! Forever, Aloe Vera alltså. Hittar jag på nätet alltså, inte i hälsokostbutikerna? ska kolla! tack för infon!

Jag är så tacksam för min phytonom som är utbildad just på sådant… så det jag handlar hos henne vet jag säkert dels är sådant som kroppen allra bäst kan ta upp samt garanterat är framställt på så bra sätt som möjligt!
Besika: Jag tror inte det alltid är dåligt att försura kroppen. Många delar av kroppen ska ju vara sura (som magsaft). Det finns ju massor av ämnen vars namn slutar på oxid, det enda de har gemensamt är att de innehåller syre. Som diväteoxid, till exempel
, som jag inte skulle vilja vara utan. Eller magnesiumperoxid, som är det verksamma ämnet i OxyMax. Och förbränning är en oxidationsprocess. Det är kanske det som gör att oxider är billiga att framställa, många ämnen oxiderar spontant (som min bil
).
Fråga gärna om du träffar naturläkaren igen!

och aloe veran om den är äkta 
Gronstedt: Ja, vem vet, sen jag förstått att mättat fett inte är farligt vågar man ju knappt lita på nåt… ;)
Slutade gå till naturläkaren när jag började med aloe vera.
Lite kul, för hon gör blodanalyser på vitaminer och mineraler, och hon trodde inte det var sant att jag BARA tagit aloe vera under flera år när jag kollade efter några år. Jag hade inga brister alls!!!! :)