Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1256 ggr
[KarinOtt]
0

För mycket salt?

Jag äter oftast en bit dessertost som mellanmål. Det står att man kan göra det. Men de är ju rätt salta. Någon mer som äter brie nästan varje dag? Har ni hört något om t ex njursten i saltsammanhang och LCHF?

gun92884
0

KarinOtt

Men … fick du inte svar på detta i en annan tråd? Jag trodde att det klarade upp begreppet om vad och när man behövde se upp …Förvånad

Fiana
0

Många får i sig för lite salt. Dock kan ost i allmänhet bli problem, inte för det vanliga saltet, men för mineralbalanserna. De flesta får i sig för lite av framförallt magnesium som det är, får du i dig mycket kalcium (mycket av i ost) behöver du än mer magnesium för att upprätthålla balansen - det ökar alltså risken/chansen att du behöver magnesiumtillskott.

[KarinOtt]
0

#1 Jo fast vem hade skrivit det där? En läkare? Och dessutom var det rätt svårt att förstå alla medicinska termer på engelska.

#2 Jag äter magnesiumtillskott redan sedan ca en vecka tillbaka, för att jag har känningar i benen (omställningsbesvär?) Men då kanske jag ska dra ner på osten ändå. Jag vet bara inte vad jag ska äta som mellanmål/på kvällen. Nötter är inte så bra för mycket, yoghurt är mycket kolhydrater i, frukt är sött, bär är sött. Vill inte äta ägg hela tiden…

MimLan
0

#3 Ät större mål så att du står dig.

[KarinOtt]
0

Fast jag orkar inte äta mer än vad jag gör vid målet innan. Och man ska ju bara äta tills man är mätt.

MimLan
0

Chris Kresser, som är rent fenomenal, är mer seriös än de flesta läkare och framför allt, långt mer seriös och vetenskaplig än alla myter och "råd" som sjukvården prånglat ut, är läsvärd. Om inte annat kan kostdoktorns mindre blogginlägg passa? Eller kolla på DN:s vetenskapssidor. Det står lite överallt, faktiskt.

[KarinOtt]
0

Okej.

Men det här med mellanmål då? Vad kan man äta som är lite kolhydrater, bra och mättande förutom ägg?

Fiana
0

Du ska helst inte behöva mellanmål, dock i omställningen kan man vara väldigt hungrig - bäst är då att äta mer, mer mat snarare än mellanmål.

Men är man i ett läge ändå där man inte kan lösa det så, beror det helt enkelt på vad man äter resten av dagen.

T ex är ost utmärkt mellanmål om man kanske inte äter ost annars på dagen.

Ligger man lite snålt på mineralintagen och har utrymme för mer kolhydrater (och kalorier om man äter lite för lite) kan blandande nötter fungera (ska helst varieras dock då det finns saker i också som inte är bra) om man klarar att äta bara en liten mängd. Lagar man egna bra köttbullar (eller råkar få tag på några bra färdgiga) är ju de utmärkta osv. Grönsaker med en fet dipp om man inte fått i sig så mycket sådant osv.

Men bäst är nog att laga mer till lunch eller middag och ta åt sidan kanske en tredje del och äta det som "mellanmål".