Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2585 ggr
[KarinOtt]
0

Tips på rolig dryck?

Hej!

Jag går på LCHF och börjar bli så trött på att bara dricka vatten, kolsyrat vatten och te. Finns det någon som har något bra tips på kall dryck som är lchf-vänlig och lite roligare?

Antar att lightläsk är förbjudet, även om det inte har några kolhydrater?

/Karin

Zepp
1

Vin?? Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Iste gjort på formosa oolong och spetsat med citron vid servering.

hemul
0

Pressad citron (mycket), rätt mycket stevia, vatten, is. Kan med fördel spetsas.

MimLan
0

Använd för all del gärna sökfunktionen, det finns mängder med trådar om precis samma ämne.

[Månsten]
0

Här är en tråd om Fun light med stevia. Verkar vara ett bättre alternativ är den gamla Fun lighten.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f6de061d4ebea4c2100241a-fun-light-med-stevia?discussions-2

[KarinOtt]
0

Okej :) ska försökta hitta sökfunktionen. Är helt ny här Glad

Vin, Ja gärna. Men hur mycket? Det står på många faktasidor att man kan dricka 1-2 glas så länge man håller sig till torrt vin. Men hur ofta? En gång i veckan?

Vad är stevia? Sötningsmedel?

Och vad är formosa oolong? :)

Som sagt, jag är både ny på lchf och denna sida :)

JMW
0

Jag kolsyrar mitt vatten och blandar med den nya Fun Light Green. Tycker det är riktigt gott.

Jag visste inte att det fanns något som är förbjudet….Flört

[Pennylane1]
0

sökfunktionen finns uppe till vänster:" sök på sajten"

[KarinOtt]
1

Nej inget är väl förbjudet Flört

Men om man vill går ner i vikt så kanske man t ex inte ska dricka mjölk och oboy, coca cola och saft och sånt :)

gun92884
0

#1skrivet av Zepp

Ja, det gör dagen roligare … om än kanske inte så produktiv Skrattande

När jag bodde i Frankrike så var vin till lunchen fortfarande ett val i arbetscafeterier … kommer ihåg en av de första franska tv'soaps'. Den var i sjukhusmiljö och personalen, kirurg inräknad, satt och åt lunch … och vinflaskan mitt på bordet Skrattande

MimLan
0

#6 Formosa oolong är te. Halvfermenterat (mellantinget mellan svart te och grönt te).

savonit
0

om du inte hittar sökfunktionen kan de söka såhar på google.
stevia site:kolhydrater.ifokus.se

det gör samma sak.

[Månsten]
0

Iste är jättegott och kan varieras i det oändliga…..finns hur många teblandningar som helst att välja på.

Min favorit är vanligt mintte, som jag serverar i highballglas. Med is, citronskiva och några myntablad.

[KarinOtt]
0

Men när det gäller iste. Gör ni vanligt te som får svalna då? Eller gör ni det kallt på en gång?

gun92884
0

#14skrivet av KarinOtt

En del säger att teet blir beskt om man använder hett vatten men de flesta recept jag har sett värmer vattnet och sedan låter det kallna. Det görs antingen genom att hälla i resterande kallt vatten, eller motsvarande mängd i isbitar, eller om de värmde allt vattnet, låta det svalna i kylskåpet … och så får man utelämna sockret förstås …

Här talas det om hur man gör äkta southern ice tea … men där blandar man gärna litet bourbon i det efteråt …

http://amanda-hodges-weir.suite101.com/learn-how-to-make-authentic-southern-sweet-tea-a235343

[Månsten]
0

Jag brygger teet som vanligt, dvs med hett vatten (ca 80 grader). Sen låter jag det svalna. Därefter får det stå i kylen tills det är slut.

MimLan
0

#15 Det problemet finns inte om man använder just formosa oolong.

[KarinOtt]
0

Okej. Allt låter intressant. Jag har aldrig gjort eget iste. Bör testa!

[Månsten]
0

Jag har hört att ju mer fermenterat ett te är, desto varmare vatten ska man använda vid tillagningen. Grönt te ska bryggas i ca 80 grader och kort tid, annars blir det beskt. Svart te (100% fermenterat) kan bryggas med kokhett vatten. Oolong, som är ett mellanting vad gäller fermentering, blir tydligen bäst om det bryggs med 95 gradigt vatten.