Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7403 ggr
konichiwa
0

Nyttigheter i mandelskal?

När jag kollar priser på mandelmjöl så är mald mandel med skal lite billigare än mjöl gjort på skalad mandel.

Jag använder det i bakverk och tycker det blir finare med vitt mandelmjöl, alltså utan skal men funderar på om det finns anledning att välja mjölet med skal. Finns det nyttigheter i mandelskal som jag kanske missar?

gun92884
0

Högre fiberhalt kanske - jag har letat men hittar ingen uppgift. Själv mal jag dem, innerskal och allt. Tycker det blir fylligare smak.

JMW
0

Jag mal också hela mandeln, med skal. Tycker det är alldeles för tidskrävande att skålla och skala. Skäms

Wildrat
0

Äter du saker med mald mandel så ofta att det spelar roll?

[Månsten]
0

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1152&print=1

Här står det lite om mandelskal och probiotika. Det finns lite källhänvisningar som kanske kan ge mer info.

konichiwa
0

När jag bakar kakor efter Marianns recept t.ex. är det ofta mandelmjöl i. Jag köper mandelmjöl från iherb och de har både och. Tycker det ser finare ut med bara vitt mandelmjöl i t.ex. mandeltårtan (har jämn födelsedag snart och tänker bjuda på den). När jag jag jämförde priser kom jag bara att tänka på att det kanske är mer mineraler t.ex.i mandelskal.

Jag kollade din där länken Månsten, om att det är mer probiotika i mjölet med skal.

Nu är det ju inget jag äter varje dag så det spelar väl ingen roll men OM det varit så att skalet varit jättenyttigt och tillfört något viktigt så hade det varit värt att tänka på.

Tack för input!