Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 7895 ggr
gun92884
2

Spenat i kokosmjölk

Satt och tittade på recept och hittade detta som går fint med både fisk och kött …

500 gr fryst (eller motsvarande färsk) spenat

medelstor lök, skivad

3 (eller mer) vitlöksklyftor, krossade

några cm färsk ingefära, riven

1/2 tesked allspice - kryddpeppar?

salt och peppar

1/2 scotch bonnet, ta bort frön … eller valfri pepparfrukt

1 burk kokosmjölk eller kokosgrädde

Olja eller kokosfett

Smält lök och vitlök i olja eller kokosfett, lägg i ingefära, och scotch bonnet

och fräs runt i några minuter

Lägg i spenat, ha på kryddpeppar, salta och peppra, fräs runt någon minut

Häll på mjölken, koka upp, låt puttra på sparlåga ungefär 15 mn

Smaka av, lägg till mer kryddning om det behövs

[Pennylane1]
0

ja spenat och kokosmjälk är bara såå gott! Brukar göra med lax i!

gun92884
0

Ja visst är det det! Jag åt en spenaträtt - den hade litet mer grönsaker i men spenaten var liksom 'the star ' - på en Sri Lanka restaurant i Minneapolis när vi hade just flyttat hit och den gjorde mig frälst Skrattande Jag kommer ihåg denna måltid som om det var igår Tungan ute

konichiwa
0

Den här rätten lagade jag igår med ugnsstekt lax. Oj vad det var gott! Som bästa restaurangmaten!

Jag använde en halv chillifrukt och kokosgrädde . Nästa gång ska jag ta lite mer chilli. Supergott var det, tack för receptet!

gun92884
1

#3skrivet av konichiwa

Vad roligt att du tyckte om den Glad Det är jättetacksamt när det skrivs positiva kommentarer till recept för då törs fler prova.

Jag är medlem på en lista där man bara skickar in recept som har provats och godkänts … alltså inga 'jag såg den här men har inte provat … '

Inte för att det garanterar att alla recept faller alla på läppen, men det är mycket lättare för folk att styra rätt och inte lägga ner pengar på saker som inte fungerar.

[Månsten]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev min lunch idag, tack gun92884.

Dock, hade jag inte så mycket spenat i frysen, så jag gick ut och plockade nässlor. Det blev 50/50 av spenat och nässlor. Mycket gott!!

gun92884
0

#5skrivet av Månsten

MUMS!Skrattande Har inte sett några nässlor här ännu … vi ett sista (förhoppningsvist) snöfall över veckändan men det blev bara minusgrader …

Michigan är annars körbärs, blåbär och äpplestat men prognosen ser inte bra ut  för skörden för vi hade ju den varmaste vintern i levande minne … massor blommade redan i mars Rynkar på näsan

[Månsten]
0

gun92884, nu när jag har ätit mina första nässlor så känns det som att våren är här på riktigt.

Men det får inte bli varmt för tidigt på året, då kan det bli ett riktigt bakslag i naturen Rynkar på näsan. Allt har sin tid……

Kom på att ditt recept är perfekt för de som äter vegetarisk lchf. Vegansk t.o.m………eftersom man använder kokosolja och kokosgrädde.