Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8823 ggr
MTR-82
0

LCHF-kost och IBS?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på!

Jag har troligtvis IBS C (C= förstoppningsvarianten, kommer eventuellt få min diagnos imorgon) och tänker då dra ner mer och mer på kolhydrater så jag är helt ''fri'' 1:a Maj.

Nu är det så att jag är överkänslig mot en massa saker;

Mjölk, ägg, havre, råg, exotiska frukter, vanilj, majs, tomat.

Inget av dessa visar på allergi, alltså över 100% på skalan, utan det är över 0,35% som är gränsen till överkänslighet, att man kan reagera på det. Det högsta %:en är mjölk, på 0,59% och havre strax därefter.

Jag har gjort 2 gastroskopier och 1 koloskopi - allt ser bra ut, de hittar inget fel. Jag har varit till Kvinnokliniken för att kolla om jag har endometrios (har mensvärk ca 2 dagar/månad men det värsta är ägglossningen! Den gör FRUKTANSVÄRT ONT!!) - men allt såg bra ut även där.

Han som gjorde skopierna tror jag har IBS - samma sak med hon som skickade remiss dit (Öron-Näsa-Hals) och han på KK.

Nu har jag tänkt börja med LCHF, ta bort alla kolhydrater för att se om min svällda mage blir bättre. Men är det dumt att börja äta mjölk och sånt igen? Just nu äter jag sojaprodukter, men det innehåller socker som man ska undivika vid LCHF. Det är dock det enda socker jag äter, jag äter inte godis, fikar aldrig.. På kalas äter jag frukt (vilket jag måste sluta med som LCHF:are) men får byta ut det mot bär helt enkelt! Glad

Ta bort ris, potatis, pasta och sånt vill jag göra (visst är det gott, men jag klarar mig!) men det är just mjölken jag är nojjig över.

Försöker även gå upp i vikt! Så jag behöver tips om vad jag ska göra?

Måste även fråga om det är fler än jag som brukar svälla upp i ovandelen av magen? Jag sväller extremt under revbenen, det känns som att de ska spricka!! Gråter Jag kan vara glad om svullnaden är borta efter 1,5 dygn… Äter alvedon och värmer vetekudde dygnet runt, men det gör S K I T O N T iallafall! Ibland kan jag börja skaka, kallsvettas, svartnar framför ögonen, känns som jag ska skita på mig och spy samtidigt - men inget händer. Det är bara att vänta ut skiten!

Bifogar en bild på magen, hoppas den funkar!

_Lo_
0

Anna Hallén har skrivit mycket i sin blogg om IBS och LCHF.Jag svullnar också upp i övre delen av magen om jag äter fel och det kan ta flera dagar innan smärtan försvinner. Men jag är mer känslig för mjöl och spannmålsprodukter än för mejeri.

Om du inte tål mjölk, ägg, havre, råg, exotiska frukter, vanilj, majs, tomat. så borde det gå fint ändå med LCHF. Det tråkiga är väl att du inte tål ägg. Mjölk är ju lättare att utesluta upplever iaf jag. Mjölken kanske du kan byta mot kokosmjölk i matlagning och i smoothis.

http://www.annahallen.se/

MimLan
0

Du skall iaf inte introducera mjölk i nuläget. Mage och tarmar behöver ju få läka ett tag innan något testas.Det är dock inte ovanligt att många tål mejerier eller annat som de inte tålt förtu, när magen får en chans att funka.

Skippa soja helt, det handlar inte om kolhydraterna utan att det är inte föda för människor om det inte kommer i fermenterad form.

MTR-82
0

Men jag är lite osäker på om jag verkligen är överkänslig mot alla dessa saker (tomat och exotiska frukter vet jag, eftersom det kliar i halsen! Majs blir jag gasig i magen av Tungan ute) eller om det är för att jag ätit någon kolhydrat samtidigt - t.ex stekt ägg & stekt potatis…

Ägg visar 0,37% och det ska ligga på 0,35…. så det är ju ingenting egentligen.

Elfdance
0

Du kan ju börja med att äta ganska strikt, utesluta mjölk, grädde o.s.v. och efter ett tag prova att införa det (eller ägg) och se hur du reagerar. Om man redan är irriterad kan det ju hända att man reagerar på saker man annars skulle klara av att äta.

Alltså själv experimentera lite så som man gör när man ska undersöka matallergier. Man tar bort "allt" och inför en sak i taget sedan.

MTR-82
0

Jag har tänkt göra så faktiskt! Jag ska minska mer och mer med kolhydrater, så att jag är helt ''fri'' 1 Maj… Skrattande Sen efter några veckor tänkte jag börja äta ägg, för det saknar jag mest! Tungan ute

Men frågan är vad jag ska äta till frukost däremellan 1 Maj och dagen innan jag börjar med ägg. Det jag äter nu innehåller socker, och det ''får'' jag ju inte äta som LCHF:are.

Elfdance
0

Du får kanske äta mat till frukost också…

MTR-82
0

Mm.. typ rester eller nåt? Jag älskar ju frukt, men det ''får'' jag ju inte äta sen… Det är så lätt att bara ta en frukt eller så, när man känner att blodsockret är på väg ner… Obestämd

MimLan
0

#7 Äter du mat har du inget blodsocker som åker upp och ner..

Det är enkelt att ta rester också. Eller några skinkskivor.Det är ofta ens eget tänkande om vad smo är enkelt och inte som är hindret i vardagen.

Eller inte äta frukost alls om man inte är hungrig. Jag inleder vardagligt äatndet vid lunch istället.

MTR-82
0

Äta frukost måste jag göra! Har ett fysisikt jobb och mår  väldigt illa om jag inte är direkt då jag vaknar.

Tips på något enkelt som man kan ta med som mellanmål?

_Lo_
0

Kanske en smoothie på kokosmjölk, avocado och hallon till frukost? Du vill ju ändå äta LCHF för att gå upp i vikt och inte ner och då gör det ju inget om det är lite kolhydrater i hallonen och avocadon.

Eller så äter du mat till frukost, eller en god varm soppa.

_Lo_
0

Nötter, ölkorv, avocado, makrill i tomatsås, kaffe med kokosfett

MTR-82
0

Jag vill ändra matvanorna både för att jag troligtvis har IBS-C och vill gå upp i vikt. Vill testa om LCHF kan hjälpa mig.. Skrattande

Favoritsoppan är potatis och purjolök….. Cool

_Lo_
0

Om du vill gå upp i vikt så kan du ju faktiskt äta lite potatis och då funkar ju potatis och purjolöksoppan bra som frukost om du spetsar den med mycket grädde och äter något proteinrikt tillbehör. Men du får själv känna hur din mage tål potatis.

MTR-82
0

# 14

Det är just det… jag tror inte min mage tycker om potatis lika mycket som jag… Flört Ris mår magen bäst av, pasta blir jag illamående av (även om fullkorn känns aningen bättre) så det har jag inte ätit på ett bra tag (några månader).

patriknn1
1

Hej!

Prova att under 3-4 dagar, ungefär, äta enbart kött, fisk, kyckling och smör, samt 2-3 koppar, dagligen, av hemmagjord kött-/ben-buljong och vatten. Minimalt med kaffe och the`. Minimalt med sötningsmedel/tuggummi. Drick och ät när du är törstig/hungrig.

Lägg sedan till, med ca 2-3 dagars mellanrum, 2-3 äggulor dagligen, 1 morot, 1 hel kopp kaffe, majonäs, 1 port salladsgrönsaker, hela ägg, 2 koppar kaffe, broccoli-kokt, grädde, osv.

Fortsätt att dricka hemgjord buljong hela tiden. Med tiden så kan du minska det till en kopp om dagen. Introducera ev också probiotika och-/el prova att dricka ett glas yoghurt varje dag, samt tillföra lite syrade grönsaker.

Du kan räkna med att det här är en process som tar någon månad, men efter det så har dels tarmarna fått möjlighet att läka, och dels så ser du ganska tydligt vilka livsmedel du har svårt att tolerera.

Undvik för all framtid (tycker jag) produkter som innehåller gluten, mycket stärkelse, mycket socker, och mycket mjölk.

Var lite återhållsam med nötter/frön, grova grönsaker, frukt, sötningsmedel, kaffe, tuggumi, osv. Du behöver troligen inte undvika det helt, men, som sagt, en viss återhållsamhet rekomenderas.

Till slut (efter några månader, upp till kanske ett år..) så bör du veta ungefär hur du bör lägga upp ditt matintag. Lite en kombination av typisk LCHF-kost, GAPS-diet/SCD-diet. Man får plocka russinen ur kakan, så att säga.

/ Patrik

starhawk
0

Jag har sedan åtskilliga år IBS C. LCHF innebar för mig att magen lugnade ner sig betydligt. Det viktigaste att tänka på beträffande kosten är att minska fiberintaget till ett minimum, IBS patienter är oftast överkänsliga mot fibrer. Den där magsmärtan känner jag igen den var hemsk, inga värktabletter hjälpte det enda som hjälpte var ryggläge, då försvann smärtan, men så fort man reste sig komm den tillbaka, men man kan ju inte leva på rygg. I desperation började jag käka Dimetikon, och dom funkar faktiskt! numera har jag ytterst sällan ont i magen och då bara "normal" värk. Vad tar du mot förstoppningen? i början blev jag ordinerad fibrer! det tog en ände med förskräckelse, jag spräckte ändtarmsöppningen! Numera går jag på Movicol eller en av dess oändliga rad kopior och då sköter sig magen. Frukosten är ju ett problem utan ägg själv äter jag Ägg, Bacon, Svamp och Tomat till frukost varje dag.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

crikarlshamn
0

Tack för alla inlägg, jag lyssnar och lär jag ocksà.

MTR-82
0

Fast jag är överkänslig mot ägg och mjölkprodukter… funderar på om jag ska våga mig på det eller ej. Kaffe dricker jag inte alls.

Det enda med socker som jag faktiskt ''äter'' är just tuggummi, äter det efter lunch och middag. Vad är grova grönsaker….? Obestämd

Dimetikon och Movicol, är det bra mot uppblåsthet i magen? Är det på recept, och måste man ha diagnosen IBS? Jag brukar äta päron, blåbär och russin, dricker mycket vatten och har denna vecka börjat med Probimage, mot förstoppningen. Har även pumpakärnor, vetekli och linfrön i min sojghurt varje morgon till frukost.

INNAN jag började emd Probimage kunde jag gå på toa inom 40 minuter efter jag ätit min frukost - men inte denna vecka… Nu gör det ont igen ''därbak'' när jag väl får ur mig nåt. Annars flög det typ ut (fast det var bra konsistens…) ha ha.. Skäms

crikarlshamn
0

Liten fràga:

Läst:  http://www.annahallen.se/lchf-och-magen

"Lägg till mjuka fibrer, t ex fiberhusk, hela linfrön eller psylliumfrön" är inte fiberhusk och spylliumfrön samma?

Hur ser detta ut i Sverige, det ni bakar med?  Krossat, som mjöl eller hela frön?  Har bara hittat helafrön..

gun92884
1

#20skrivet av crikarlshamn

Husk ('husk' är 'skal' på engelska) är skalet på psylliumfröet … här hittar man sällan frön utan det är malet eller helt skal som säljs.

Linfrön krossas till bakning av bröd (lättast i kaffekvarn) … i frökex används de hela.

crikarlshamn
0

Tusen tack Gun!

Trodde att det var samma behövdes krossas.  Kan lägga lite utav frön över som dekoration kanske. Ska köpa lite cream cheese och prova.

Trevlig dag,

gun92884
0

#22skrivet av crikarlshamn

Nu vet jag inte hur husk säljs i Sverige men här kan man köpa malet eller helt … med blotta ögat ses inte särskilt mycket skillnad men i bak blir det malda litet mer kompakt … jag själv använder hela husk eftersom jag föredrar konsistensen på detta … många gillar inte sensationen av hela husk eftersom det kan ge ett litet 'knaster' när man tuggar … men, är man medveten om detta så är det mindre förvånande när det händer Skrattande

crikarlshamn
0

Och till oopsies bröd, vad använder du/ni?  .. hela eller krossade?   Har hittat bàda hos Urban Bio i Genève.

Oopsies, kommer detta recept fràn UK/US, oops? Flört

Beate
0

Om jag var du skulle jag utesluta mjölkprodukter och spannmål (pga gluten och fytiner) helt och hållet.

Ät istället kött, fisk, fågel, ovanjordgrönsaker, kokosmjölk och kokosfett och bär. Nån frukt ibland och lite ris ibland. Ät även psyllium och linfrön.

En smothie till frukost på t ex kokosmjölk och bär som nån annan förslog tycker jag låter bra. Kanske med en banan i också. Eller baka nåt lchf-bröd som funkar innehållsmässigt. Eller nån riskaka med pålägg. Ris är ju skonsamt för magen.

Ät probiotika som tillskott om du inte redan gör det, "Probimage" från apoteket är bra.

Lycka till!

starhawk
0

#19: Dimetikon är mot gaser, det ser till att det kommer ut helt enkelt, att min magsmärta berodde på gaser lurade jag lätt ut. Sen gick jag en räd på apoteket och letade fram det starkaste reptfria läkemedlet mot gaser dom hade, finns även Minifom som är exakt samma sak men då är pillren färgade med järnoxid och därför större. Jag har dom på recept numera, blir billigare då.

Movicol är mot förstoppning, ett pulver man blandar ut i ett glas vatten. Tidigare gick jag på Laktulos, en vätska som smakar apa, den ger tillvänjning, efter ett tag var jag uppe i dubbel maxdos dagligen. Då sa doktorn stopp och satte mig på Movicol en påse om dagen ger mig normal avföring och den visar inga tecken på tillvänjning. Jag har den också på recept trots att det är receptfritt. Det leder till att man får någon av kopiorna eftersom dom är billigare Moxalole, Omnicol och Lacrofarm är några exempel, det är samma sak bara lite annorlunda smak

Hur fungerar Probimage för dig? pumpakärnor, vetekli och linfrön är väl inte världens bästa ide eftersom det är massor av fibrer, doktorernas favorit när det gäller tarmbesvär men vi IBSare mår inte bra av dom. Jag hade massor av ändtarmsbesvär, ont nästan hela tiden tills jag rensade ut alla onödiga fibrer. Numera har jag inga besvär alls från ändtarmen

crikarlshamn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en hel oopsie, med flingsalt och hela samt krossad fiber husk.

Tog fel philadelphia, 5% ..Ska se om magen tàl det hela.

Trevlig kväll,

MTR-82
0

Funderar också på att vänta med mjölk, tänkte nog börja med ägg och se hur magen känns. Linfrön äter jag nu också, och det tänker jag fortsätta med. Probimage har jag testat snart 1 vecka, känns inte som att magen är mindre uppblåst men det kanske tar tid?

Probimage funkade första dagen (då gick jag på toa 3 gånger! Flört) men efter det har jag inte märkt någon skillnad. Kan gå på toa men är hård och gör ont. Men jag är glad att jag får ur mig nåt.. ha ha!

Kli vet jag är fibrer, men linfrö och pumpakärnor hade jag ingen aning om. Trodde man fick äta det som LCHF:are eftersom man får äta frön och nötter, trodde kärnor var typ samma sak… Skäms

MimLan
1

#28 Det finns inget som är garanterat bara för att man "får".

DU måste på egen hand reda ut vad din mage tål. Det innebär att du äter så milt du bara kan för magen i några veckor så att det läker ihop, både efter vad du har ätit för kost tidigare och medikamenter du tar för att häva problemen.

Först därefter introducerar man annat. En sak i taget.

crikarlshamn
0

MTR-82, tillbaka till din frukost, jag äter mycket pàläggsrullar (kyckling/kalkon med ett salladsblad, gurka eller tomat) pà morgonen, fast vid 10 tiden.  Har svàrt att äta pà morgonen.

Oopsien har tàlts relaivt bra men nog inte i stora mängder.

Ska göra oopsies utan philadelphia, med kokt tunn skivad broccoli och mindre fluffig till pàläggsrullarna till frukost.

MTR-82
0

Så du har pålägget som ''bröd'' eller hur man ska säga? Skrattande

Jag är så himla sugen på att börja äta ägg igen, men är rädd att magen ska pajja - fast den är ju redan dålig iofs… Så det kan ju inte bli värre, eller? Obestämd Nu tränar jag ju regelbundet som gör att magen håller igågn också, det gjorde jag inte då jag åt ägg senast…

crikarlshamn
0

"pålägget som ''bröd''" Ja :-)  men lyd Mimlans ràd… uteslut sà mycket du kan för att sedan börja om med ett livsmedel i taget.

I ayurvedic eller yoga kretsar brukar man ràda att först rensa ut mage och tamar med produkter av örter/kryddor/bark, sedan en liten fasta, för att läka, för att sedan införa ett nytt livsmedel i taget.

Det kràngliga är att vissa livsmedel tàl vi kanske men inte tillsammansmed andra.  Gluten allergi/intolerans ger en mjölkintolerans men när man uteslutit gluten ett tag tàl man bättre en viss mängd och vissa mjölkprodukter.

En utrensnings perod - (ayurveda förespràkar 4gg/àr vid àrstids växling)
http://www.vitabase.com/supplements/digestive-health/colon-health-natural-laxatives/7daycolon.aspx

Vid IBS C

1. Cape Aloe Lax (växt blandning)
  2. Cascara sagrada (ren bark)

Fördelen är man blir inte beroende pà samma sätt som de emiska varianterna, vitabase säljer även till Sverige.

Jag har köpt fràn dem i 10+ àr… och även min läkare gör sà nästan lika länge.

En antiiflammatorisk kost kan… kan möjligtvis lindra. Alla reagerar olika, jag positivt pà detta för: "Irritable Bowel Syndrome (IBS) shows no physical evidence of its presence on exam by blood test or X-ray. The alteration in the functioning of the gastrointestinal tract in Irritable Bowel Syndrome causes malabsorption which may result in chronic inflammation throughout the body. The inflammation may show up in any organ system. ). The inflamed colon of Irritable Bowel Syndrome is not a disease; rather, it's a combination of symptoms that do not currently respond well to medications or surgery."
http://www.crohns.net/Miva/education/IBS_IBD_comparison.shtml

Mitt bästa ràd, lyssna, lyssna och àter lyssna pà kroppen :o)

MTR-82
0

Jag har nästan ätit glutenfritt i något år. Kan ha lite, lite, vetemjöl som redning ibland. Jag har ätit bröd nån enstaka gång.

starhawk
0

#28: Fibrer är okey att äta för LCHFare, om man tål det. Men har man IBS så är det nästan garanterat att man är känslig för fibrer. Nötterna är inget problem men fröna är för fibrerna sitter i skalet, men om du sväljer fröna hela så kan de mycket väl passera rakt igenom. Linfrön kan vara en viss hjälp eftersom de avger ett slem som s a s smörjer upp systemet, men om man intar stora mängder och tuggar dom är det rejält farligt eftersom dom innehåller cyanid. Cyaniden kommer emellertid inte ut om man sväljer dom hela. Jag har testat linfrön men dom ger alldeles för låg effekt för att vara till hjälp för mig. Har även testat katrinplommon och liknande "mirakelkurer" men det enda som funkar ordentligt är dom olika receptfria preparaten jag nämnde tidigare. Vill man leva ett någorlunda normalt liv så är man tyvärr tvungen att ta dessa preparat resten av livet, eller tills någon duktig doktor kommer på hur man botar IBS

MTR-82
0

Vad innehåller Movicol? Har du testat interogast? Har läst att man måste få i sig bra mycket linfrön för att det ska vara farligt. Så pumpakärnor ska man undvika fast de är skalade? Det som är så gott… Obestämd

starhawk
0

Movicol och dess kopior innehåller Macrogol, det är det som gör avföringen lösare. Vad är interogast? hittar ingen referens på det. Beträffande linfrön så är det precis som jag skrev: stora mängder är farligt, har inträffat ett par förgiftningsfall, men inga dödsfall så vitt jag vet. Är pumpakärnorna skalade är det säkert ingen fara, fibrerna sitter som sagt i skalet, detsamma gäller för samtliga frön. Så du tycker pumpakärnor är väldigt gott? tack för tipset! det skall jag testa

MTR-82
0

Ha ha, iberogast ska det stå… Skrattande Japp, har varit mycket i Turkiet på semester och där äter det mycket sånt! Skrattande

Elfdance
0

Har du sett den andra tråden om GAPS-dieten? Den sägs ju läka tarmen.

MTR-82
0

Näe, tror inte det? Blev medlem denna vecka… ;-) Hur är den dieten då? Är det nå LCHF-liknande?

starhawk
0

#39: Tittade på en lista med Tillåtet och Inte tillåtet i GAPS-dieten påminner en hel del om LCHF med flera konstigheter, går tydligen ut på att minsta modifiering av maten är bad, bad om man inte gör den själv. Men den tillåter en hel del frukt trots att fruktos står på Inte tillåtet listan så den verkar ju inte helt seriös

Elfdance
0

Fruktosen i frukt är en ganska liten del och tydligen inte lika skadlig i närvaro av andra ämnen i frukt. Tillsatt fruktos däremot är ju väldigt dåligt.

GAPS intro handlar om att läka tarmen i alla fall, och att sedan sakta införa fler saker för att se vad man tål att äta. Inte så jädra skumt om jag får säga det själv. Själv tänkte jag göra intron och sedan fortsätta äta ungefär som jag redan gör (bra) eftersom jag inte direkt har magåkommor som jag känner till. Har inte läst boken, vet bara att folk med IBS har provat (kolla tråden här) och mår bättre av det.

Jag tror heller inte att modifiering av mat är speciellt bra, varför skulle det vara det? Industrin vill tjäna pengar, inte ge oss så bra mat som möjligt. Och nåja, att du dömer ut den efter en blick på hemsidan är väl samma som många andra dömer ut LCHF efter en snabb blick på någon hemsida så varför bryr jag mig ens. :)

starhawk
0

#41: Nej du behöver inte bry dig alls, men för mig framstår det mest som en flum-diet dessutom ser Omega-3-Omega-6 balansen inte särskilt bra ut

Beträffande frukten så skulle man med ditt resonemang lika gärna kunna dricka en cola-läsk eftersom den innehåller ungefär samma mix av sockerarter som en frukt "4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos. Apelsin och äpple innehåller alltså nästan lika hög sockerkoncentration som i coladryck, banan ännu mer. Och inte särskilt mycket annat." citerat från Kostdoktorn

patriknn1
2

Som jag skrev tidigare; Läs på om GAPS- och SCD, samt trad LCHF. Kör på enkelt med så få livsmedel som möjligt + hemgjord buljong, ett antal dagar/någon vecka för att ge tarmen lugn o ro och lite tid att läka.

Introducera sedan nya livmedel, ett i taget, med några dagars mellanrum, tills du har en tydlig bild över vilka livsmedel du tål och inte tål.

Ät helt glutenfritt, samt minimalt med övrig stärkelse och socker, under en längre tid så kan det hända att du tolererar mat som du tidigare reagerade negativt på.

Ang ägg så är det oftast äggvitan man reagerar på så därför rekomenderar jag dig att börja introducera äggulor först och sedan, efter ytterligare någon vecka hela ägg.

Likaså med mjölk. Smör tål de flesta. Grädde i måttliga mängder tycker jag du kan prova efter några veckor. Sedan kan du så småningom prova andra mjölkprodukter, i måttliga mängder, om du känner för det. Annars så räcker det ganska långt att kunna använda en skvätt grädde i matlagningen.

Sen kan man ju filosofera, och vända och vrida, på allt, hur mycket som helst, men det viktiga är att du äter enbart det du måste äta under en tid, (tex kött, fisk, kyckling, smör, och buljong) för att sedan introducera de livsmedel DU tycker är viktiga, ett i taget, och se hur du reagerar.

Under tiden läser du allt du kommer över om LCHF, GAPS, SCD, Candida, Atkins, osv. Efter det så "plockar du russinen ur kakan"..

Kör på nu! / Patrik

MissInAction
0

Argumenten, från lågkolhydrathållet, för att frukt skulle vara okej, är att de dessutom innehåller naturliga fibrer. Dvs. fibrerna finns där naturligt och då gör inte fruktosen lika stor skada. Tydligen. Sen att ett halvkilo om dagen är väl överdrivet är ju en annan femma Tyst

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Elfdance
1

#42 Din jämförelse med läsk är barnslig. Läsk är bara ett industriellt framställt processat skit.

starhawk
0

#45Skrattande Jaså du tycker att Kostdoktorn är barnslig! Ja då kan jag ju knappast ta dig på allvar längre!

Elfdance
1

Ja, oj, glömde att han är ofelbar. :)

Men detta är ju ganska OT, så kanske räcker så.

crikarlshamn
1

Jag blev nyfiken…

Diskussionen: här är han lite för barnslig och mycket provocerande.

Svàrt att ta honom pà allvar även om jag förstàr varifràn han kommer och vill gà.  Tyvärr urbottnar det i ren provokation.

http://www.kostdoktorn.se/massor-av-frukt-till-alla-diskussionen-fortsatter/

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring/

"Så vad försöker jag säga, skall man aldrig äta frukt? Tja frukter är goda och vackert paketerade, så det vore väldigt synd. Men de kan inte jämföras med grönsaker (särskilt inte ovanjords-grönsaker) då de innehåller mycket, mycket mer socker. Ungefär lika mycket som läsk per vikt. Såklart går det dock mycket lättare att dricka 500ml läsk än att äta ett halvt kilo frukt, så jämförelsen haltar lite. Om man inte får i sig frukten i form av juice! Det är i princip läsk med c-vitamin i."

MTR-82
0

Igår ringde min läkare och gav mig diagnosen IBS-C. Fast nu inatt och under förmiddagen skulle man kunna tro att det var -D istället… Fy 17 vad dålig jag varit!! Tyst Förstår inte hur man kan vara uppsvälld i magen samtidigt som man är kass i magen…