Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1949 ggr
frazze6
3

Sjukvården

Sjukvården i allmänhet och dietester och diabetessjuksköterskor i synnerhet, låter och uppmuntrar min bror att ta livet av, sakta men säkert, med "mat" och godsaker och kopiösa mängder insulin.

Han ådrog sig diabetes typ 2 i början av 50-årsåldern men efter två allvarliga bukspottskörtelsinflammationer har han inte längre någon egen produktion av insulin.

Vad jag kan förstå har han inte fått någon som helst information om att man har ett eget ansvar om vad man stoppar i sig. Nej då, det är bara att pumpa in mer insulin och det är inget fel alls att äta kinamat, ris och äppelpaj med vaniljsås. Blodsockret åker berg och dalbana mella 3-25 men blir det för lågt är det ju bara att dricka en Coca-Cola…

Det är ju oftast lättare att lyssna på någon utomståendes råd, jag som bara är en tjatig lillasyster som råkat bli av med 20 kg genom att äta riktig mat kan man ju inte lyssna på…

vinteralvan
0

Åh, vad tråkigt när det ges så lite information till nyblivna diabetiker. Jag har för mig att Annika Dahlqvist hade en lista på sin hemsida men "LCHF-vänliga" läkare, om det är någon i närheten av din bror så kan du ju tipsa om det.

kitabu
1

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu/

Om du kan få honom att läsa min historia på länken ovan kanske han får sig en tankeställare.

mvh

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

frazze6
0

Tack för tipsen men jag har inte lyckats med att få honom att läsa några av böckerna jag lånat honom heller. Han tror på den allvetande sjukvården och inte på något hokus-pokus.

kitabu
0

Han behöver inte tro på ngt hokus-pokus bara tillämpa LCHF under ca en vecka så ser han att det fungerar.

Glöm inte att han måste kontrollera blodsockret ofta för att inte överdosera insulinet.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

sussie
0

Man kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka! Visst är det sorgligt……..