Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4665 ggr
Stephanie
0

Delvis LCHF-kost?

Vad händer om man äter delvis enligt LCHF? Jag skulle till exempel behöva äta mat som gör mig mättare, eftersom jag har lätt för att småäta. En bonus hade varit om det också gjort mig lite piggare. Men, jag vill inte sluta äta kolhydrater helt heller. Jag vill inte ge upp smörgåsen till frukosten till exempel, eller chipsen/whatever till fredagsmyset. Jag kan inte heller påverka maten på jobbet speciellt mycket.

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt alls. Det behöver jag inte. Men jag vill inte heller gå upp i vikt, vilket i och för sig inte är så stor risk att jag skulle göra. Men det jag undrar är helt enkelt om det är "allt eller inget" som gäller för LCHF? Skulle jag kunna få motsatt effekt om jag äter enligt LCHF men ändå fortsätter äta vissa kolhydrater?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dufva
0

Tja, det är väl bara att blanda på bäst du vill.

Med chips och mackor ibland blir det ju inte LCHF utan din egen variant av kost Tungan ute

Däremot kan det väl bli ganska bra ändå om du åtminstone inte är "fettskrämd" i fortsättningen och gör lite smarta val mesta delen av tiden.

Du får dock vara beredd på att både kolhydrater och fett gör att det blir ganska mycket kalorier tillsammans vilket skulle kunna ge dig  viktuppgång Glad

JAUS
2

Har du ens provat LCHF? För mig var det mycket lättare än jag trodde att överge sådant jag trodde att jag skulle ha mycket svårt med. Jag åt pasta varje dag förr i tiden, nu har jag inte ätit pasta på flera år. Mjölk (lättmjölk) drack jag litervis varje dag, nu dricker jag vatten utan problem.

Det finns andra alternativ man kan äta, istället för chips som snacks så kan man äta nötter, ostchips, fläskvålar eller inget alls eftersom man inte behöver stoppa i sig något för man är inte lika hungrig hela tiden.

Det finns LCHF-bröd att äta om du inte kan överge mackor på en gång, men det hela handlar om vanor till slut har man vant av sig gamla ovanor och ju längre tiden går desto lättare blir det.

Jag älskar fortfarande pasta men jag äter aldrig det och jag klarar mig utmärkt utan. Alternativet shiratakinudlar finns ju och de är ett fullgott alternativ enligt mig, men det är ändå sällan jag köper dem för behovet finns inte längre.

Stephanie
1

#1 "Med chips och mackor ibland blir det ju inte LCHF utan din egen variant av kost Tungan ute"

Jag vet, det var därför jag skrev "delvis lchf" Glad Jag får väl prova och se helt enkelt.

#2 Det handlar mer om att jag inte vill faktiskt Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal