Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7722 ggr
gun92884
0

'Nytt' sötningsmedel ...

Inte heeeelt nytt förstås, eftersom det fortfarande gäller erythritol (sukrin).

Det är tydligen metoden när de framställer produkten som är annorlund för detta sötningsmedel ska inte ha den där 'kalla' munkänslan som många ogillar hos sukrin.

Det kom två påsar idag, en 'vanligt' socker och en 'pudersocker' från en av mina favoritförsäljare, netrition.com. Jag läste om det på en website som jag gillar starkt 'all day I dream about food' för hon har omvandlat många bakrecept så de är gluten och sockerfria … och hon ger sig inte förrän de fungerar.

Nu rekommenderade hon Swerve för ett utav recepten även då hon för det mesta använder en blandning av erythritol (sukrin) och stevia för sötning. Vitsen var att Swerve inte gav den där kalla eftersmaken.

Swerve är inte särskilt billigt, $12.99 per 500 gr, men jag använder ju inga mängder. Det påpekas på Swerves website att många fabrikanter 'gömmer' MSG under olika benämningar men de säger att Swerve innehåller INTE något MSG.

Här är websiten för den som är intresserad …

http://www.swervesweetener.com/about

[Pennylane1]
0

tar bort läste nog lite galet!

Det står att det går att bryna och karamellisera, det är verkligen något nytt! Hoppas det kommer hit och till rimligare pris!

kaisakavat
0

Intressant.

Berätta gärna för oss din erfarenhet när du använder produkten. Glad

Marianns LCHF Mat & bak
0

Intressant, vill också höra din erfarenhet om detta, om det stämmer att det inte blir någon sveda i halsen.

Brukar ni känna av den annars?

Karamellisera låter ju bra, men funkar det?

kaisakavat
2

Jag brukar bli mycket besvärad, en frän bismak, det nästan 'värker' i svalget/halsen och upp i gommen - inte alls behagligt. Så alternativ till sukrin är klart intressant, för de få gånger jag använder det.

yvonnel
0

Precis som om jag skrivit det själv.

KatNyb
0

Såg just reklam på TV om Fun Light med Stevia.

[Pennylane1]
2

finns trådar om den! men detta handlar inte om stevia alls! Flört

magma
0

#4 och #5: Instämmer fullkomligt!

Marianns LCHF Mat & bak
0

hela vår familj märker av denna sveda i hlasen av surkinet.

#0 gör du det också?

gun92884
0

#9skrivet av Marianns LCHF Mat & bak

Nej, inte någon sveda men jag känner ibland en slags 'sträv' smak, lite fränt som #4skrivet av kaisakavat som jag har trott har med fiberhusken att göra … jag använder bara erythritol när jag bakar mina fiberhuskbröd. Vem vet, det kanske är erythritol som är boven. Nu slår det inte igenom så att det bekymrar mig … men … skulle jag få sveda i halsen skulle jag nog tänka om innan jag använde det.

Igår provade jag en generisk produkt … det är nog samma som har kommit ut i Sverige och ni håller på och provar, den färdiga blandningen av sukrin och stevia. Här heter namnprodukten Truvia och jag kände ingen bismak när jag använde den i bakat eller vispad grädde … däremot provade jag vår supermarkets generiska produkt tillsammans med några färska jordgubbar … tvi vale … det gick inte att komma ifrån att stevian slog igenomRynkar på näsan

#1skrivet av Pennylane1

Det tar nog tid innan priset går ner … har inte sett någon publicitet för produkten utom på websiten och hos netrition.com. iHerb har inte produkten i sitt sortiment.

#3skrivet av Marianns LCHF Mat & bak

Så det är karamellisering som är av intresse? Ska höra av mig så fort jag har provat.

konichiwa
0

JA! karamellisering är absolut av intresse:

creme caramel!!!

gun92884
0

#11skrivet av konichiwa … jag måste vara mindreader Skrattande

Det var creme caramel jag tänkte, eller Tarte Tatin … båda åt Jean-Pierre eftersom de är de två desserter som han gillar. Det blir till veckändan som jag försöker en av dessa …

Marianns LCHF Mat & bak
0

Ååå så spännande detta blir tänk vad man då kan göra en Toscakaka!
Kola and you name it!

konichiwa
0

#12 #13 JAAA, till båda :D

penny
1

Jag väntar också med spänning. Creme caramel är en av mina favoriter.