Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 13803 ggr
carint
1

Hur många mål mat om dagen?

Är helt ny med LCHF men ätit det i snart en vecka och inga kolhydrater alls dvs ingen potais, pasta, bröd, ris eller sådant. Bara kött, broccoli, blomkål, feta såser med grädde osv. Är hungrig speciellt på kvällarna. Undrar nu hur många lagade mål per dag ni tycker att man ska äta? Här är min matsedel för idag:

Frukost: Omelett på 2 ägg, 4 msk grädde, baconröra på 1/4 dl creme fraiche och 1/4 dl majonäs.

Lunch: Köttfärsgratäng på köttfärs. squash, chilisås, riven ost , ägg, grädde.

Kvällsmat: Ceasarsallad från Mc Donald´s kl 18.00. Blev som sagt väldigt hungrig fram vid 21-tiden.

Vad tycker ni om min matsedel?

Maja2
0

Åt du bara en ceasarsallad till kvällsmat så förstår jag att du blev hungrig. Ät riktig mat istället, så minskar hungern.  Hur många mål lagad mat man ska äta är individuellt. En del äter bara nåt mål lagad mat, en del mer än 3-4… det beror på DIG. Skrattande

Zepp
0

Antingen äter du få rejäla mål eller så äter du fler mindre mål.. ofta så är det någon mattid man skall passa på jobbet och sånt.. på helgen kan man äta bara när man är hungrig!

Om jag äter rejäla morgonmål så blir de efterkommande målen klart mycket mindre!

Skillnaden på denna kosten och efter omställningen är att man blir inte lika vrålhungrig om det skulle gå några timmar extra mellan målen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
1

Man får prova sig fram och se vad som passar en, vissa föredrar att äta rejält bara ett par gånger om dagen, andra äter hellre mindre och oftare. Jag tillhör den första kategorin, äter bara frukost och lunch, sen kanske en burk makrill eller en ostbit på kvällen om det behövs.

HerrKaos
0

Denna kost är suverän…du behöver inte planera för om du ska äta ett eller tio mål om dagen…lyssna på din kropp, är du hungrig? Ät i så fall.

Dagarna ser ju inte likadana ut eller hur? Kan skilja i hur fysiskt aktiv du varit, hur du mår i övrigt  mm.

Inte svårare än så.

Ballo
0

Hej!

Skriv in vad du äter på minmat.se så kan du se att du får i dig rätta mängder.

Jag har ätit LCHF i 6 veckor, och äter en gång om dagen. Mellan 15.00 - 18.00. Då brukar det bli omkring 100 protein, 0 - 10 kolhydrater och 120 - 250 grem fett.

Första veckorna hade jag ett fruktansvärt sug efter nåt senare på kvällen, men nu är det nästan borta.

OBS, jag har ätit 1 gång om dagen i över 30 år, och det fungerar fint med LCHF åxå.

Så jag tror det är mycket individuellt när och hur man skall äta. Ät så du är nöjd.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

emmaostlind
0

Hej!

Om du åt krutongerna i ceasarsalladen har jag du fått i dig ganska många kolhydrater. Sen innehåller din mat några kolhydrater, genom exempelvis grädden (3% kh) och Creme Fraische (om det var den fetaste tror jag den innehåller 2,5% kh), så skriv upp allt du äter och väg gärna maten om du vill ha maxkoll. Annars tycker jag att din matsedel såg varierad och bra ut.

Lycka till och skriv ett inlägg här varje gång du undrar över något. Folk är mycket frikostiga och snabba med sina svar!

carint
0

Jippie! Had gått ner 2 kg med LCHF kost i 5 dagar. Har nu fortsatt nedåt ett kila på bara några dagar. Tänk att få äta gott och ändå gå ner i vikt!

Efter min frukost kan jag vara utan mat i många timmar. sedan äter jag rejält vid 4-5 tiden men senare till kvällen kommer suget. Tips!

pema
0

Om jag blir sugen på kvällen brukar jag ta en bit brie. Det är både mättande o gott.

Jennix
0

Jag äter som vanligt, regelbundet och när jag är hungrig. Ca tre gånger om dagen är ett bra riktmärke.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JAUS
0

Smör kan du ta på kvällen det mättar.

Branneli
0

Jag intar frukost vid tiotiden…….kaffe & rullad ostskiva vid 14tiden… kvällsmat vid 18tiden Tungan ute…..

carint
0

Smör? Menar du att jag ska ta en bit från smörpaketet och tugga. Uäää!

Zepp
0

Ta det i teet eller i kaffet.. jag tar cocosfett i kaffe på morgonen på helgerna, står mig till lunchen ibland.. så ofta blir det brunch i stället!

Ta inte cocosolja på kvällen om du är känslig.. det kan höja din ämnesomsättning.. och det är inte alltid förenligt med en god sömn!

JAUS
0

Jag kan faktiskt äta smör direkt ur paketet, det är utsökt gott. Tungan ute Men de flesta tar väl det med varm dryck. Äggmjölk är ju ett alternativ också.

Siggebus
0

Min hunger kan variera lite men för det mesta äter jag bara två mål om dagen.

Jag äter inte mitt första mål förrän framåt lunchtid - jag är helt enkelt inte hungrig och det passar ju även bra när jag jobbar. Glad 

Detta är dock inget jag säger att andra "ska" göra utan det är vad som passar mig och det funkar bara om jag äter en tillräckligt fet och proteinrik kvällsmat dagen innan.

Mitt andra mål äter jag ungefär vid 19- 19.30 tiden ca. Då ser jag till att få i mig tillräckligt med protein och fett - toppat med lite grönt samt gärna någon gräddig sås. Då står jag mig hela kvällen utan problem och börjar faktiskt inte bli hungrig förrän fram emot lunch nästa dag.

Vill påpeka att jag även dricker mycket vatten till mina måltider. Ibland på kvällen tar jag en mugg kaffe med vispgrädde och två-tre teskedar smör i. Tungan ute

Ibland kan jag dock känna lite hunger på eftermiddagen (eller morgonen men då äter jag två, tre skivor ost tillsammans med vatten så går det över och jag står mig till kvällen.

Alltså: prova att äta ditt sista mål lite senare och tänk på vad du äter. En sallad står man sig inte på. Ta lite ost vid sådana tillfälle.

flikkan77
0

Jag har svårt att äta mycket på en gång så jag kan äta 3-5 gånger på en dag. Det är olika beroende på vad jag gör och vad jag äter förstås.

"You just have to belive…"

[MissJitterbop]
0

Kan hålla med om att äta en klick smör direkt ur paketet är faktiskt rätt gott ;)

_Lo_
1

Jag hör väl till dem som trots LCHF ändå föredrar att äta var tredje timme. Men jag har lite känslig mage och klarar inte så stora portioner. Om jag däremot dubblar mina portioner så kan jag stå mig en 5-6 timmar utan mat, men då känner jag mig rätt tung i magen och lite halvt illamående.

Chieko
0

Ser att det i grunden är en ganska gammal tråd, men hur är det med att kroppen ställer in sig på svält om det går för lång tid mellan måltiderna? Gäller inte det i samband med lchf? Annars ska man ju äta frukost, 3h, mellanmål, 3h, lunch, osv…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zepp
0

Det där handlar nog om sockerdjunkies.. om det ens gäller dem?

Dvs man skall äta ofta men lite för att blodsockret skall hållas normalt!

Bättre att strunta i kolisarna och låta kroppen sköta blodsockerregleringen själv, och äta när man blir hungrig.

Svält uppstår någonstans mellan 14 till 30 dagar på väldigt lite mat,, dvs då har man tömt en del depåer.. mest vitamin och mineral-depåer samt tullat rejält på energiföråden.

Det finns så mycket klyshor som helst.. hur skulle det fungera för oss som art på stenåldern, tror inte de hade fasta mattider.. de åt nog när det fanns mat.

Skulle inte förvåna mig om de åt rejält när det fanns och gick utan när det var dåligt med mat.

Hur som helst.. det verkar iallafall förödande för en arts överlevnad om den skulle vara beroende av att äta var tredje timme??

Chieko
0

Nja, förödande vet jag inte. Många betesdjur äter ju i stort sett jämt! Men för rovdjur blir det ju värre. Men intressant med andra synsett!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zepp
0

Skrattande Bra tänkt där!

Det kanske är som så att vi skall äta hela vår vakna tid?

Man får nog utgå från vilken sorts föda man äter, och hur magtarmkanalen är utformad.

Man menar dessutom att vi som enda art är anpassad för lagad mat.

Om vi hade ätit rå föda skulle vi ha behövt äta betydligt mer och dessutom smälta maten under längre tid.