Läsplatta eller inte?
Kan någon tala om för mig om det är bättre med en Ipad (läsplatta) än en liten bärbar dator?
Den väger ju mindre och är tunnare, men kan man skriva bra på den, surfa, göra bankärenden osv förutom att ha böcker nedladdade?
Hur stort minne bör man ha? Något speciellt märke? (OM nu en sådan är ett alternativ till den lilla datorn).
//Fat makes Me fit//
Jag tror du menar surfplatta? En läsplatta är i princip till för att läsa e-böcker på och det finns lite olika märken. De är betydligt billigare än en surfplatta.
En iPad är en surfplatta som man såklart även kan läsa e-böcker på. En iPad har ett virtuellt tangentbord som man får upp på skärmen och jag tycker det verkar lite bökigt. Själv har jag kollat lite på Asus Ee Pad som kan dockas ihop med ett riktigt tangentbord. Är lite sugen på en. Men Ipad måste man använda ett speciellt program för att kunna flytta filer till och från sin PC .
Här kan du läsa mer om surfplattor. Vilken man väljer beror förstås påvilket behov man har.
Jag har en Samsung surfplatta som jag är jättenöjd med. Jag använder den att surfa med (bl a här) på tåget till o från jobbet. Den är liten, lätt och smidig. Men det finns säkert små datorer som också är bra. Det jag gillar är att man enkelt kan förstora text och scrolla som på en smartfån. Jag vet inte om jag skulle våga göra bankärenden på den eftersom jag TROR att den inte har virusskydd? Den är ju egentligen bara en stor smartfån.
Ja, det är en surfplatta jag menar
Asus låter intressant. Har en Asus Eee Pc men den börjar bli gammal och dessutom "mycket" tyngre än en surfplatta.
Tack för länken, ska kolla!
//Fat makes Me fit//
iPad så klart, använder den alltid ;)

Gillar också min iPad. Snabb och smidig, bara att öppna locket och man är inne. Kollar fb, här, andra forum och bloggar. Perfekt att kolla på tv (play) med. Groggs fram saker snabbt… Men ska jag jobba, skriva mycket eller ex göra bankärenden väljer jag datorn. Jag gillar min padda, men den ersätter inte datorn. Så hade jag varit tvungen att välja hade det solklart blivit en dator.
Det finns tangentbord till iPad som fungerar utmärkt. Filer mailar jag till Pc utan problem.
Numer pensionär i Nynäshamn
Surfplatta tror jag det är du menar.. läsplatta är utmärkt för dem som gillar läsa böcker (min make älskar sin läsplatta.. men det är ju svartvit.. drar knappt ström..klar display för just läsning.. men är inget man surfar med)..
Jag vill gärna ha en surfplatta till köket, till recept.. matprogram .. kolla mejlen lite snabbt eller ha nån radio på i bakgrunden osv. Dock förutsätter det att jag har en vanlig dator också.. för en surfplatta har inte kapacitet nog att tillgodose mina behov.
Om man bara ska ha den till att kolla mejlen, surfa, läsa nyheterna, kolla foton och kanske spela nått litet tankespel.. då fungerar den nog alldeles utmärkt! Men om man gillar att bildbehandla.. fippla med hemsidor.. ladda ner saker o ting.. spela mer avancerade spel.. ja då räcker den oftast inte.
Ska tillägga att jag har ingen surfplatta i köket.. än haha.. dock har jag en stationär dator med större skärm.. och två bärbara datorer (som båda väger under 2 kg).. 
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Jag jobbar med att utveckla litteratur till surfplattor. De två dominerande "plattorna" är Kindle och Ipad. Ipad kommer väldigt starkt, därför rekommenderar jag denna. Själv har jag en sådan och den är mycket mer lätthanterlig än en laptop! Framför allt är den lätt att ta med sig. Man kan göra det mesta på den, surfa, läsa böcker, kolla mail m.m. Dock är inte allt utvecklat för "paddan" ännu, så allt fungerar inte lika bra på den som på datorn men det kommer med stormsteg!
Jag är en bokmal, har alltid älskat mina böcker. Flyttade till nytt hus för ca två år sedan och bestämde mig för att göra av med mina böcker för jag var så trött på allt damm de samlade (det gjorde lite ont i hjärtat). Har ingen bokhylla längre, köper e-böcker samt surfar på min padda, skickar mail från den osv. Jag kan verkligen rekommendera den framför datorn även om där fortfarande finns lite barnsjukdomar, dessa kommer med all säkerhet att lösa sig inom kort!
Lycka till med ditt val!
Ska man läsa böcker (vilket jag vet inte är OTs syfte mad plattan) är e-ink underbart! Det slår vlken vanlig skärm som helst även om den sitter på en apple.
Glömde att tillägga att det här med säkerhet är det "källan" som måste styra. Om du ex.vis gör dina bankärenden via plattan måste banken vara säker för detta, precis som de kan ange ett visst skydd om du går in via din dator. Oavsett om du går in via en "platta" eller en dator tror jag dock aldrig att uppgifterna kan skyddas till 100% (tyvärr).
Många prisar surfplattorna. Jag skaffade en Samsung, men inom kort sålde jag den till min son (med förlust för mig…).
Jag trivs bättre med en laptop.

Jag övervägde lite grann att köpa en surfplatta istället för liten dator nyligen, men det blev mini-pc i stället. Min gamla bärbara höll på att ge upp, och jag behövde en som jag kunde ta med mig utan att få ont i axlarna. Jag tänker mig denna lite som en tillfällig dator, eftersom jag hoppas att snart börja tjäna mer pengar så att jag kan köpa en bättre dator, så det viktigaste för mig var att den var lätt och billig.
Det som främst avskräckte mig från att köpa en surfplatta var att jag framför allt använder datorn för att skriva text. (Förhoppningsvis examensuppsats och inte bara foruminlägg
) Visst kan man koppla tangentbord till, men det kändes meckigt och så blir det ju ytterligare en kostnad.
Jag köpte en sån här för 2500:- och tycker den duger bra för tillfället. Visst är den lite klen och långsam, och den tycker inte om att öppna flera program samtidigt, men med lite tålamod klarar jag t.o.m. enklare bildredigering. Så länge jag inte har nätbrowsern igång samtidigt förstås. 
De där 11 timmarna batteritid är väl i verkligheten snarare 3, men min gamla dator hade ungefär en halv minut och 3 timmar hinner jag ganska mycket på. De flesta tåg har ju dessutom eluttag numera.
Har både surfplatta (Ipad) och liten, lätt bärbar dator (MacBook Air) och använder dem lite olika. Har en blogg där jag skriver mycket och då använder jag datorn eftersom jag vill ha ett riktigt tangentbord.
Surfplattan är den som oftast får följa med på resor - eftersom den är ÄNNU lättare än datorn. Fast det är inte helt ovanligt att vi har med oss båda två. Det är väldigt smidigt att göra bankärenden på surfplattan med Handelsbankens app för detta. Men av säkerhetsskäl är det inte alla bankärenden som går att göra den vägen, så för de övriga använder jag bärbara datorn.
Brukar välja Ipaden när jag vill ha recept i köket - för att inte utsätta datorns tangentbord för något från matlagningen. Jag har inte någon smartphone (ännu i alla fall) men tack vare Ipaden har jag ändå tillgång till vissa appar som jag gillar - bl a bankens som jag nämnde ovan. Har precis laddat ner en app med islandshästanknytning vilken ska vara mkt bra också.
Lyssnar gärna på ljudböcker streamade från biblioteket - då har jag hittills alltid använd datorn. Men det borde ju gå på Ipaden också…
Sammanfattningsvis: jag skulle kunna klara mig utan Ipad, men inte utan min MacBook Air, just för att jag skriver mycket på datorn. Fast det är ju mycket roligare att ha båda! :-) (Och ju fler appar jag börjar använda desto svårare kommer jag förståss ha att klara mig utan Ipaden…)
Jag har en iPad och är jättenöjd med den. En sak stör mig dock oerhört… att flash o därmed inte vissa sidor funkar. Ser en del på playprogram på denna o för de som inte har särskild iPad app funkar det sämre. Något att ta med i nackdelslistan! Har någon förslag på lösning på problemet tar jag tacksamt emot detta!
Jag ligger ute ganska mycket och skulle aldrig vilja skiljas från mon iPad, jag använder den mer och mer. Dagstidningar, mail, sociala medier. Men även viss filhantering. Använder min laptop hemma allt mindre. Så får jag jag råda är en "padda" given.
Kofta: Flash fungerar inte alltid på Ipad, jag tror fler och fler företag konverterar till html5 för att det ska fungera bra på plattor.
Jag håller med Kefa, det man kan göra med sin dator (ex.vis filöverföringar, mail m.m.) kan man också göra med sin Ipad. Att skicka tunga filer via mail på datorn fungerar inte heller, då får man använda sig av andra filöverföringssystem, ingen skillnad mellan Ipad eller dator. Jag håller verkligen med, paddan är given. Använder både min laptop och min padda, men paddan mer och mer. Det enda den inte är bra på är när man ska skriva in större textmängder då vill jag gärna ha ett tangentbord för det är större.
#12 Ja jag mailar från min iPad till datorn. Det är enklast.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tyckte att en surfplatta var onödigt mrn köpte en ipad tillslut och nu skulle jag aldrig kunna vara utan den. Jag surfar, kollar mail, läser tidningar och böcker och spelar lite spel. Tangentbordet tycker jag är toppen. Det går ju att förminska det så bokstäverna hamnar på kanterna och du slipper pekfinger valsen och då går det lika snabbt att skriva som på ett dator tangentbord.
Tycker också att iPaden är användbar. Min laptop dog strax före jul, så min generöse make inhandlade en padda till mig i julklapp. Sedan dess har jag inte behövt låna en dator en enda gång. Jo - för att få igång paddan via iTunes första gången! Nu surfar jag, mailar, gör bankärenden och - inte minst - läser eböcker på min iPad. Jag är eboks-beroende, jag läste mycket eböcker även på datorn, men med iPad fullkomligt missbrukar jag dem. Det är så bekvämt och lätthanterligt. Och batteritiden är suverän. Jag är även imponerad över den trådlösa uppkopplingen. Den krånglar ju aldrig och behöver aldrig startas om! Så fort jag kommer innanför dörren med paddan är jag online igen. Hade jag varit ute på vift med laptopen, var det snarare regel än undantag att jag fick förnya ip-adressen, eftersom datorn inte hittade nätverket. Men visst, somliga filmklipp går inte att se. En del inbakade filmer i dagstidningar, bloggar och liknande kan vägra att gå igång. Och här på KiF kan jag inte se utbudet av smileys när jag skriver inlägg! Jag får nöja mig med de gammelmodiga. :-) Men jag kan kolla SVTPlay, Youtube och lyssna på radio, och det räcker bra.
Jag har ännu inte köpt ngn "padda". Tittade på Asus Transformer (tror jag den hette) men den var slut hos leverantören. Den är väldigt lätt och har 18 t batteritid, om man kopplar på tangentbordet. Man kan använda den både med och utan tangentbord. Men kollade på Prisjakt,nu och där ligger den bara 3.
Den som ligger klar 1 är Ipad3. Jag har inte tyckt att jag behövt ngn padda då jag har en liten bärbar men min dator börjar bli långsam och fläkten surrar. Dessutom så är det liite kul med ngt nytt.
Kanske blir det just en Ipad då jag har en Iphone vilket gör att jag nog känner mig mer hemma med den. Dessutom mycket låg vikt.(Bra vid resor)
Jag hade tänkt köpa en inför kryssningen om två veckor men nur det så nära och har en del att göra så jag väntar nog. Det är inte kul att åka iväg så får jag inte vissa saker att fungera. Då är det nog bättre att bära på en lite tyngre, långsammare och ljudligare dator ;P
Tack för alla kommentarer! Sådant hjälper jättemycket.
//Fat makes Me fit//
Innan iPad 3 släpptes låg Asus 1a. Nya produkter blir ju alltid lite hajpade. Bland i-användare finns också i-folket som inte kan tänka sig annat än i…..bafatt!
Bästa med att ha ipad och iphone är att du kan synka allting via icloud. Alla appar som har stöd för ipad installeras på den om du installerar den i telefonen, går dock att ta bort om man inte vill ha det så. Alla bilder du tar med telefonen synkas med ipad och du kan titta på dem i en större skärm eller tvärtom. Du kopplar samma konto som du har till telefonen till ipad:en och alla inställningar och grejer ser likadant ut som på telefonen. Så kan du telefonen är det inte mycket som kan krångla med en ipad. Du hittar ju redan. Få igång plattan genom att gå via itunes behövs inte. Jag har iallafall inte gjort det.
Men jag är ingen i-människa. Kör PC och då behövs iTunes - säger de som vet. Det blir ingen iPad i alla fall för mig.
Ingen på forumet som har en Asus Eepad som kan ge lite erfarenheter?

Är det någon som använder 'penna' till sin tablet? Jag gillar inte alla dessa fingeravtryck när man inte ser findetaljer om det skulle behövas …
Hmm, kanske ska gå och känna på ngn padda i butiken i alla fall
//Fat makes Me fit//
#24 skrivet av Sindri Nu vet jag inte om det är den nya eller lite äldre transformern du kikar på men kolla här för bra recension!
Nya: http://www.swedroid.se/test-av-asus-eee-pad-transformer-prime/
Lite äldre: http://www.swedroid.se/test-av-asus-eee-pad-transformer/
Kan även rekomendera forumet på Swedroid, där finns många bra underforum för alla möjliga plattor (dock bara android, alltså inte ipad) där folk diskuterar för och nackdelar