Samband barn, östrogen, allergi, lungorna, hjärnan
Hej. Jag kom just på att kroppens styrning av hormonet östrogen på barn stämmer in på hur flera sjukdomar beter sig. Till exempel födoämnesallergier, anorexia, leukemi. Det går säker att komma på ytterligare olösta sjukdomar efterhand där en lite felaktig nivå östrogen har påverkan. Även inom LCHF-området.
Hormonet östrogen är på unga bland annat nödvändigt för lungornas tillväxt och på vuxna till underhållsreparation. Vid sänkt nivå av någon orsak växer lungorna långsammare än ryggraden. Det märks som dålig kondition och att det inte går att sträcka på ryggen och andas in samtidigt.
Kroppen reagerar på syrebrist med att försöka spara på förbrukningen. Ett av sätten är att minska blodförsörjningen till mindre livsnödvändiga delar av hjärnan. Det ger till exempel sämre finmotorik i rörelser och många andra mindre avvikelser mot hur friska tänker.
Hormonet östrogen används i hjärnan till att balansera fördelningen av blodtillförsel mellan den medvetna och den undermedventa delen av hjärnan. Kroppen minskar hjärnans syreförbrukning genom att sänka nivån östrogen i hela kroppen. Även andra delar av kroppen reagerar på lägre östrogen-nivå med att sänka sin syreförbrukning. Det ger långsammare allmän celldelning. Samtidigt finns det andra samverkande styrande tillväxthormoner som kroppen kan kompensera med och öka till högre än normalt.
Om barnet har myeloisk leukemi som i mitt fall sjunker även de cancercellernas tillväxt. Det var lustigt nog en bra sak som gav en långsammare försämring än vad som är normalt vid leukemi utan behandling.
Myeloisk leukemi i tidigt långsamt stadium får lungorna att bli ständigt svullna liknande en allergisk reaktion som inte varierar och ger ständigt lite försämrad syreupptagning.
Även andra allergier skulle kunna ge samma verkan på lungorna om barnet dagligen utsätts för det som den är allergisk mot. En svag födoämnesallergi för någon vanlig mat som inte märks på något annat sätt än på lungorna blir inte upptäckt av läkare som en allergi.
Långvarig lätt syrebrist ger då via lite lägre östrogennivå än normalt att lungorna växer längsammare än kroppen i övrigt. Syrebristen förstärks då. Kroppen sänker som följd östrogen ännu mer. Det blir en återkoppling som läkare inte känner till.
Även svältbantning hos växande ungdomar, skulle kunna göra att östrogen fastnar i ett sänkt läge. Sänkt blodförsörjning till den undermedvetna delen av hjärnan kan påverka aptitreglereingen åt båda hållen tänker jag. Både att äta för lite och för mycket.
Den undermedvetna delen av hjärnan har ett eget sorts minne som skiljer sig från det medvetna minnet. Minneslagring sker med olika hormoner. Det är så kärlekens kemi fungerar. En sänkt östrogennivå gör det tillfälligt omöjligt att lagra nya minnen i den undermedvetna hjärnan. Det är så anorexia fungerar tänker jag där det har uppstått ett låst beteende. Även andra ätstörningar också har med detta undermedvetna minne tänker jag.
Även svårigheter att gå ned i vikt trots LCHF efter tidigare svältbantning bör då ha med detta minne att göra som kommer ihåg att det varit svält.
Det går lätt att spekulera vidare. Till exempel att huvudvärk och migrän hos kvinnor beror på att östrogen inte hinner tillverkas tillräckligt fort när behovet är extra stort. Brist på zink och magnesium försämrar den maximala hastighet som kroppen klarar att tillverka östrogen och andra hormoner.
Vilka intressanta tankegångar keja01. Det här ska jag fortsätta grunna på.
Nu kom jag att tänka på att den del av hjärnan som hanterar hormonregleringen använder sig av det undermedvetna minnet till att lagra de önskade nivåvärdena. De önskade nivåvärdena kan inte uppdateras när det är brist på östrogen. Värdena på hormoner i kroppen blir då fastlåsta år efter år istället för att uppdateras efter ändrade förhållanden i kroppen. Jag tror att det sker när man sover. Därför blir det fel på värmeregleringen till exempel när detta minnet inte kan uppdateras.
Styrnivån på sänkt ämnesomsättning lagras i detta minnet vid svältbantning. Vid brist på östrogen eller något annat villkor för att minnet ska kunna lagra nya minnen, fastnar kroppen i svältläge.
Magnesium kan fungera just så att det är nödvändigt för att detta minne ska kunna lagra nya minnen. Magnesiumbrist hos modern under graviditet kan därmed orsaka medfödda fel på hjärnan. Även D-vitamin kan vara en förutsättning för detta minne. Sådant som autism på barnet kan då uppstå av enkla näringsbrister.
Alla möjliga besvär och sjukdomar kan kopplas till detta minne. Oregelbunden menstruation till exempel.
Ray Peat har mycket att säga om östrogen. Har du läst nåt av honom?
intressant 
En ide jag fick nu är att detta undermedvetna minne används även till styrning av immunförsvaret. Då en infektion börjar eller en cancercell dyker upp i kroppen höjs immunförsvarets aktivitet via detta minne. Vid brist på antingen magnesium, zink, D-vitamin, östrogen försvagas höjningen av immunförsvarets aktivitet. Det förklarar rapporter om att D-vitamin ger färre förkylningar och att det är mer infektionssjukdomar på vintern då det är mörkt. Vanligare med cancer i mörka länder? Det beror i så fall på att D-vitaminbrist försvagar immunförsvaret genom att det undermedvetna minnet försvagas.
Eftersom även insulin är en hormon regleras den via det undermedvetna minnet. Dålig reglering skulle ge större blodsockersvängning till exempel.
Insulinresistens vid åldersdiabetes får läkemedlet metformin. Metformin kanske är en hormon som på friska personer tillverkas automatiskt i tillräcklig mängd för att ge lagom insulinresistens. Vid försvagning av det undermedvetna minnet får man då åldersdiabetes, diabetes typ 2.
Samtliga effekter av det metabola syndromet kan förklaras av en försvagning av det hormonregleringen.