Yrsel + illamående
Hej!
Jag har ätit LCHF i tre veckor nu och det har funkat väldigt bra. Vågen står på snart -5 kg så jag är nöjd =)
Däremot vaknade jag imorse med ganska svår yrsel och illamående. Jag är mammaledig och vågade inte lyfta upp min 5-månaders pga rädslan att tappa henne. Det har gått snart tre timmar sedan jag gick upp och jag mår bättre nu, dock fortfarande lite yr. Har druckit massa vatten, ätit en lite större frukost än normalt (brukar dricka te med kokosfett, men nu var det en "riktig" frukost, utan kolhydrater förstås) och öppnat fönstren i flera rum så att det kommer in frisk luft i lägenheten.
Jag var tvungen att ringa sambon och be han lämna jobbet för att ta hand om ungen tills jag mår bättre. Så illa var det.
Känner någon igen sig? Tror ni det beror på LCHF eller något annat? Det första jag började misstänka är lågt Blodtryck. Har inte mätt det ett tag men i slutet på graviditeten låg det på 115/70, kan LCHF-kosten ha sänkt det ytterliggare?
Nella.
Hur strikt äter du? Om du ligger på max 20 g kolh/dag kanske det skulle passa dig bättre att ligga på 20-50 g/dag.
För det första: ät ordentligt. Det är lätt att äta för lite i början eftersom man känner sig mätt hela tiden. Har du svårt att få i dig mer så öka lite på kolhydraterna med bra grönsaker. Kalla och krispiga brukar vara bra för att få aptit.
För det andra: drick ordentligt. Du förlorar mycket vätska i början.
För det tredje och allra viktigaste: få i dig salt. Utan salt stannar inte vattnet kvar och utan salt funkar inte kroppen som den ska. Du kan salta mer på maten men effektivast är att ta ungefär en halv tesked (kanske en tesked idag när du mår dåligt) varje morgon. Häll det på tungan och skölj ner med vatten. Vilket salt som helst funkar men havssalt eller natriumreducerat mineralsalt har bäst mineralbalans.
Du förlorar en massa salt tillsammans med vattnet i början och det måste ersättas annars mår man dåligt.
#1 Jag brukar ibland använda ShapeUp-appen i mobilen och brukar ligga runt 15-25 kh/dag, oftast strax under 20.
#2 Aa, jag åt därför en frukost som jag saltat mer än vad jag brukar och drack massa vatten. Dottern har börjat vakna tätare de senaste nätterna igen så jag sover inte heller lika bra. Antar att det är en mängd olika faktorer som bidrar.
Jag tar till mig det du har sagt och avvaktar. I skrivande stund är jag nästan helt återställd. Lite yrsel kvar men inget som stör, känns snarare som att jag är seg i huvudet, hehe.
Jag fick exakt samma problem och åt extra salt och mer avakado och problemen försvann.
#3 Petar du i dig lite mer salt kanske det sista av yrseln också förvinner. Du har iaf inget att förlora på att testa. Salt är alldeles livsviktigt och inte alls farligt som alla hälsoprofeter och SLV påstår.
#6 Salt ger inte högt Blodtryck, det är ännu en av alla myter som dålig forskning/partisk syn gett upphov till.
http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-dangers-of-salt-restriction
Att salt inte höjer blodtrycket/inte är farligt hade jag inte en susning om. Man har i hela sitt liv hört att det är dåligt med större mängder salt.
Jahapp, då vet man det, tack för informationen :)
Här är en länk kring saltfrågan på svenska:
http://www.dagensmedicin.se/debatt/livsmedelverkets-rad-bor-intas-med-en-nypa-salt/
Kolhydrater ger högt Blodtryck, inte salt. Men oavsett så är man frisk behöver man inte akta sig för salt iaf och har man redan lågt Blodtryck ska man absolut inte snåla med saltet. Nu behöver man ju inte överdriva heller men när man förlorar mycket vätska så behöver man salt också, inte bara vatten. Utan salt stannar inte vattnet kvar.