brieost=)))
Ätit något såå gott !!!! brieost som vi smälte i formen i ugnen …. där i stoppade vi färsk vitlöksom jag hackat me färsk persilja o färsk röd chilli !!!!! mumma blev det ….bara att skära lite skåror o trycka ner de färska som man hackat ca 15 min i 200 grader
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
mmmmmmmmm, i vilken form förresten?
hadde köpt en sådan där tre kant brieost mumma =)))) o så la jag det i en glasform=))
Mvh Malin
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
Ok tack! Det lät som det var nån speciell form, kanske träasken den kommer i (vissa sorter) eller så ! Måste testas!!
Ja gjör det ,en riktig höjdare =)))))mmm o i sommar blir det till att smälta brie o lägga mosade hallon på också så jäääte gootigt!!!!;)
Mvh Malin
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
Synd att jag avskyr brieost.
Jag gillar inte heller brieost kall. Men gräddad blir det nåt annat.
TS - Låter som användbars tips.
Tänker mig åxå att det måste fungera fint med gräddad brie och nyplockade hjortron.. Eller tinade och värmda med brien..
Mmums!
Hoppas det blir hjortron-år i år. 
Jag petade ner några pecannötter och ugnsbakade, går bra med valnötter åxå.

Jag gör ofta till buffé mm något som heter "Johannas varma brietårta"
Blanda olja och hackade färska eller frysta örter samt ev pressad vitlök. Dela en halv ask med coctailtomater i halvor. Lägg brietårtan på en folie, slå på oljan och tomaterna. Vik ihop omsorgsfullt till ett tätt paket. Kör i ugnen 175° ca 15 min. Öppna och njut. Blir bäst på hel rund för då "smiter" inte innadömet ut men funkar säkert på bit också.
När man sen skär i tårtan är osten hur krämig och god som helst samt har tagit smak av örtoljan.
För er som inte gillar brie kan jag tala om att kall brie och varm körd i ugn smakar helt olika
"måste fungera fint med gräddad brie och nyplockade hjortron", det fungerar, det är en klassiker även med camembert och med honung (men passa kolhydraterna…) :o)
Salvia, rosmarin, d’herbes de Provence och gräslök gààr ocksà bra.
Tàl jag detta dàligt men jag tillàter mig nàgon enstaka gàng och i liten mängd + en papain/bromelin enzym tablett efter.
Brie Farci =stuffed - fylld (?), se bilden:
http://je-mijote.asteur.info/index.php?title=brie_farci_au_four_pour_choupette&more=1&c=1&tb=1&pb=1
Hacka persilja, basilika, vitlök, droppa lite citron, olivolja,tabasco pà, hacka smàtt paprika (orange/gul) och blanda.
Dela brie osten, làgg pà blandningen pà ena delen och täck över med den andra delen.
Grädda pà stark värme tills osten börjar rinna lätt. Servera pà roquette sallad.

#9skrivet av crikarlshamn
… ja, det är fylld Brie. Farci är en verbform utav 'farce', vilket betyder fyllning. … däremot Des Herbes de Provence, aldrig d'herbes …
Chère Madame, j'habite à Genève.. eller som de modernt vill ha det i dag, j'habite Genève.
Det blev "d'herbes" för jag kopierade snabbt texten direkt fràn en site/webbsida.
- 1 c. à soupe d’herbes de Provence
http://www.recettesdelamort.ca/menu-item/camembert-au-four-facon-montpellier/
Det var vad det hette pà svenska jag var osäker pà.. men tack för korrektionen, bry dig för all del inte om min svenska, den är inte vad den varit.
Trevlig dag,

#11skrivet av crikarlshamn
… et moi, j'habite (a) Ada, MI, USA
efter att ha bott i Storbrittanien och Frankrike i många år.
… med min man (fransman) flyttade jag till Staterna från Orleans, Loire (vinter) och St Andre de Cruzieres, Ardeche (somrar), France 1989.
Min svenska haltar mycket eftersom jag har pratat engelska längre än jag någonsin pratade svenska så pekpinnar är välkomna
Det är just en pekpinne som gjorde att jag anstränger mig att få dit å, ä och ö eftersom det underlättar läsning för andra … franska tangenterna ska jag kanske också ta och sätta dit så allt blir comme il faut 
Beroende pà vilken dator jag använder kan jag skriva à, ä och ö.
ä och ö finns pà de Schweiziska tangentborden men inte à, och de vanliga alt-codes fungerar inte pà en laptop, visst finns ett anna system men jag gav upp efter att ha sett videon.
mmm så gottigt =))) skulle ju kunna äta detta varje dag=))) ;) o jag kan säga att vanlig brie o grädad brie är inte alls samma sak =))) min 3 åriga dotter spyr nästan när jag smällter ost (hahahhaha jag har förstört henne för livet me ost ;min lilla söta stackare ) men hon skulle ju smaka gräddad brie o hon älskade det =)))) hon sa :mamma jag älskar smällt ost så här *fniss* så ni som inte gillar brie ge det en chans
ÅÅÅ så gott det skulle va me hjortron till brien mumma =))) men jag vet inte hur jag hittar det/= har ju bara ätit hjortron syllt innan ….mmmmmm kan man verkligen äta denna underbara brie utan att må dåligt över allt det feta ???/
Mvh Malin
snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
det finns frysta hjortron! Kolla i frysdisken!
Ha de gött

#13skrivet av crikarlshamn
I Windows så ska du inte behöva använda alt code … gå in under 'computer' och 'control panel' - nu är väl orden i sig själva annorlunda på svenska - så ska det finnas en rubrik som talar om språk … där hittar du en låååång lista på språk man kan lägga till och så får du en bookmark i din tool bar där du kan toggla mellan språk.
Förut kunde man lägga till flera språk men jag har bara lyckats lägga till ett åt gången den här gången så jag låter svenskan stå eftersom jag använder den mer nu än franskan för att skriva.