Matfetter-vilka ska man välja?
Hej. Jag skulle vilja få lite klarhet i det här med de bra och dåliga matfetterna. Vilka oljor är bra resp. dåliga och varför? Är Bregott dåligt p g a att den innehåller vegetabilisk olja?
(Jag har fått för mig att ofta är "vegetabiliskt fett" samma som palmolja vilket är en riktig onyttig miljöbov.?)
- Kokosfett
- Smör
- Smör
- Smör
- Smör
- Bregott
- Olivolja/Rapsolja
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Stommen i fettet vi sätter i oss bör vara i huvudsak mättat.
Smör, Ghee, Talg, Ister, Kokosolja, Palmolja
Dessa tål höga temperaturer och är mycket stabila
Som salladsdressing kan man använda olivolja eller rapsolja
Dessa bör dock aldrig hettas upp då blir dom ohälsosamma.
Övriga oljor innehåller för mycket omega-6 och bör undvikas..
Om palmolja är en miljöbov eller inte vet jag för lite om. Det beror ju på en mängd omständigheter vilka antagligen delas av en räcka andra oljor också.
Jag tror den ingår i OK/Q8:s miljödiesel och då är den ju tydligen jättemiljövänlig och används i ofantliga proportioner jämfört med lite stänk i en stekpanna
.
Vad jag vet är att kokosolja nästan helt tvingats av marknaden på felaktiga grunder av skickliga oljelobbyister i Usa som hellre velat kränga den betydligt mindre nyttiga inhemska solrosoljan.
Bregott borde vara bra då, det innehåller grädde och rapsolja (krav-märkt)? Hur vet man säkert om det är transfett?
Det finns ju många oljor; t ex: linfröolja och sesamolja, är de också dåliga fetter?
Finns det vetenskapliga belägg för vilka fetter (oljor f f a) som är "bra" eller "dåliga"?

Linfröoljan marknadsförs ju ofta som väldigt hälsosam och det framhålls särskilt att den innehåller de nyttiga omega-3 fetterna..
I realiteten är det tyvärr så att det bara är ett förstadium till omega-3 och vi saknar förmåga att göra omvandlingen i våra kroppar..
Däremot är betande djur fenomenala på den omvandlingen, så det är bättre att låta dom beta och sedan äta deras kött.
Ännu värre är att dom höga halterna av fleromättade syror i oljan oxiderar väldigt lätt..
Den processen vill man inte ha in i kroppen..
Sesamolja är inget vidare ur fettsynpunkt men den använder man väl bara lite av som smaksättare??
Det största problemet med många oljor är väl halten av fleromättat fett. Detta fett oxiderar väldigt lätt, och kan antagligen förorsaka stora skador i kroppen - det var någon vegetabilisk olja som under en period användes för att förhindra bortstötning av transplanterade organ genom att immunförsvaret sänktes.. men man fick sluta med det på grund av en skarpt ökande frekvens av cancer istället. Ingen av dessa effekter känns särskilt eftertraktade..
Sedan anser ju många nu att man bör balansera intaget de fleromättade fetterna omega-3 och omega-6, och att de ska vara så nära 1:1 som möjligt. Idag får vi i oss så mycket som 8 - 20 ggr mer omega-6 än vad vi får omega-3.
Självklart kunde man öka intaget av omega-3 något enormt och på så sett balansera intaget, men på grund av nackdelarna med en hög halt av fleromättat fett vore det inte bra. Bäst är istället att sänka omega-6 halten väsentligt, och sedan se till att man får i sig en normal halt omega-3 genom att äta fet fisk regelbundet, eller ta tillskott.
Sett ur detta perspektiv går de flesta vegetabiliska oljorna bort helt och hållet; nästan alla innehåller direkt otrevliga mängder omega-6, och den del omega-3 som finns i dem kan vi bara använda till max 5-20% (beroende på vem man frågar).
De enda tillförlitliga källorna för användbart omega-3 är fet fisk, naturbeteskött (vegetabiliskt omega-3 från gräs omvandlas av betesdjuren till en form vi kan använda) och tillskott av *god kvalitet* (dvs utan härsket / oxiderat fett, och en så låg halt av miljögifter som möjligt).