Vissa läskmärken kan skada ditt DNA
Hittaden den här "trevliga" nyheten på /.
Försök på översättning från mig följer :)
Tidningen Idependent rapporterar om nya upptäcker som indikerar att en vanlig tillsatts, Natriumbensoat, som finns i tex Fanta och Pepsi Max har förmågan att stänga av vitala delar av DNA:n i en cells mitokondirer. Från artikeln: "Mitokondrien förbrukar syre för att ge dig enerig och om man skadar den - som tex händer vid ett antal olika sjukdomar - så kommer cellen att börja göra allvarliga fel. Och det finns en hel rad sjukdommar som nu har kopplats till skador på den här DNA - Parkinson och ett flertal andra nevrodegenerativa sjukdomar men framför allt hela åldersprocessen." EU:s MP (vet inte vad det här för avdelning/Skadlig) har kallat till en bråskande undersökning i vaken av de här alarmerande upptäckterna.
Hoppas att min översättning var god nog och att jag la posten på rätt ställe. Annars så får Amiechan flytta den ;)
Tack tack :)
natriumbensoat är väl en vanlig tillsats när man gör sylt och saft hemma väl?
#2 Jo det stämmer. Jag hoppas att jag fick rätt på översättning av namnet.
Här finns mer information om natriumbensonat
Jo, det är gamla hederliga Atamon, E211, finns i allting.
Den trodde jag var ofarlig. 
Det är den nog i rimliga doser, men man inte häva i sig litervis av några kemikalier utan konsekvenser. Bensoesyra, E210, är lika farlig den, och den är det fullt av i lingon.
Glöm inte det farliga giftet diväteoxid, det har dödat många!
Ja H2O är livsfarligt!
6 av 10 som dör på sjön dör p.g.a. alkohol
10 av 10 som dör på sjön dör p.g.a. H2O
Skrämmande fakta! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Just det, C2H5OH är mycket nyttigare!
Det jag tyckte var intressant från länken ovan, som Skadlig bidrog med, var att den farliga effekten tydligen kommer sig av en kombination av ämnen:
"Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen. Molekylerna är mycket små och tränger lätt in i blodbanor och lungor och skadar cellernas arvsmassa även i små doser. (Gränsvärdet för dricksvatten i Europa är 1 ug (mikrogram) per liter, storstadsluft innehåller 10 gånger mer, en cigarett 50 gånger mer). Kombinationen (E 211, E 300, E 211) finns i bl. a. läskedrycker."
Bensen har det ju varit larm om tidigare i läskedryck. Tror att det var en läskproducent som tyckte att det inte var så farligt om det fanns en del bensen i produkten. Synd bara att man måste räkna på totala intaget av bensen. Ännu mer synd att jag har för mig att hans produkt låg _gansk_ mycket över rekomenderade max värden..