Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1765 ggr
Skadlig
0

Vissa läskmärken kan skada ditt DNA

Hittaden den här "trevliga" nyheten på /.
Försök på översättning från mig följer :)

Tidningen Idependent rapporterar om nya upptäcker som indikerar att en vanlig tillsatts, Natriumbensoat, som finns i tex Fanta och Pepsi Max har förmågan att stänga av vitala delar av DNA:n i en cells mitokondirer. Från artikeln: "Mitokondrien förbrukar syre för att ge dig enerig och om man skadar den - som tex händer vid ett antal olika sjukdomar - så kommer cellen att börja göra allvarliga fel. Och det finns en hel rad sjukdommar som nu har kopplats till skador på den här DNA -  Parkinson och ett flertal andra nevrodegenerativa sjukdomar men framför allt hela åldersprocessen." EU:s MP (vet inte vad det här för avdelning/Skadlig) har kallat till en bråskande undersökning i vaken av de här alarmerande upptäckterna.

Hoppas att min översättning var god nog och att jag la posten på rätt ställe. Annars så får Amiechan flytta den ;)

Amiechan
0

Tack tack :)

korseett
0

natriumbensoat är väl en vanlig tillsats när man gör sylt och saft hemma väl?

Skadlig
0

#2 Jo det stämmer. Jag hoppas att jag fick rätt på översättning av namnet.

Här finns mer information om natriumbensonat

Gronstedt
0

Jo, det är gamla hederliga Atamon, E211, finns i allting.

hemul
0

Den trodde jag var ofarlig. Ledsen

Gronstedt
0

Det är den nog i rimliga doser, men man inte häva i sig litervis av några kemikalier utan konsekvenser. Bensoesyra, E210, är lika farlig den, och den är det fullt av i lingon.

Glöm inte det farliga giftet diväteoxid, det har dödat många!

maxiq
0

Ja H2O är livsfarligt!

6 av 10 som dör på sjön dör p.g.a. alkohol

10 av 10  som dör på sjön dör p.g.a. H2O

Skrämmande fakta! Förvånad

Gronstedt
0

Just det, C2H5OH är mycket nyttigare!

JohanW
0

Det jag tyckte var intressant från länken ovan, som Skadlig bidrog med, var att den farliga effekten tydligen kommer sig av en kombination av ämnen:

"Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen. Molekylerna är mycket små och tränger lätt in i blodbanor och lungor och skadar cellernas arvsmassa även i små doser. (Gränsvärdet för dricksvatten i Europa är 1 ug (mikrogram) per liter, storstadsluft innehåller 10 gånger mer, en cigarett 50 gånger mer). Kombinationen (E 211, E 300, E 211) finns i bl. a. läskedrycker."

Skadlig
0

Bensen har det ju varit larm om tidigare i läskedryck. Tror att det var en läskproducent som tyckte att det inte var så farligt om det fanns en del bensen i produkten. Synd bara att man måste räkna på totala intaget av bensen. Ännu mer synd att jag har för mig att hans produkt låg _gansk_ mycket över rekomenderade max värden..