Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4013 ggr
glitterfisk
1

Pseudo-mat?

Nej, lchf är ju inte "hitte-på-mat". Det är ju riktig mat!

Jag har ätit lchf till och från i kanske fyra år och mår bättre på många sätt när jag gör det. I början när jag åt lchf kunde man läsa om kött, fisk, fågel, ägg, smör, ovanjordsgrönsaker och lite fet mejeri. Nu är jag igång igen och när jag surfar runt märker jag massor av recept på annan "mat" i lchf-tappning gjort på mandelmjöl, kokosmjöl, stevia osv.

Jag har hållit mig ifrån det men fler på jobbet kör lchf och det dyker upp det ena och det andra. Vågar jag också börja baka?

Funderar, hur går det för er andra? Lagar/bakar ni mycket plättar, lchf-bröd, bakverk, desserter? Hur påverkar det måendet och ev viktminskning? Blir ni lika mätta och nöjda av detta som av "vanlig" lchf-mat eller ökar dessa utsvävningar risken för sug och överätning? Tar gärna del av era tankar och erfarenheter kring detta.

/Glitterfisk

JAUS
1

Är ingridienserna bra och tillagningen bra så blir slutresultatet också bra. Om LCHF-desserter är beror alltså på vad man gör dem på och hur man gör dem.

Lilltilda
0

Du kommer att få olika svar beroende på vem du frågar.

Jag säger som så att om man är en sån som får ett triggat sockersug av en söt smak så ska man undvika även lchf-bakning med sötningsmedel trots att varken stevia eller sukrin/sötrix höjer blodsockret. Den söta smaken kan trigga igång ett sockerbehov hos den känsliga.
Jag personligen får inget igångtriggat sug av lchf-sötningar och visst kan jag tycka att det är trevligt att baka sötsaker ibland, MEN jag har upptäckt att det är ytterst få bakverk som jag gillar då de bara är bleka kopior av sina kh-stinna föregångare.
Matbröd däremot, det bakar jag. Testat alla möjliga och omöjliga recept med olika resultat. Ibland blir jag bara besviken och tycker att det är äckelpäckel. Andra gånger så blir det helt ok och jag har hittat några brödsorter som duger till mina lyxiga helgfrukostar. Mandelmjöl och kokosnötsmjöl går att använda till mycket.
Jag kan personligen uppleva att de gånger jag ätit mycket lchf-bröd under en vecka så stannar viktnedgången upp. Jag mår inte dåligt på något sätt men viktnedgången bromsas. Vet inte om det beror på ingredienserna eller att jag helt enkelt tycker att det är så gott att jag unnar mig för mycket av det goda. Det handlar inte om någon överätning i vanlig mening, men en extra rostmacka till frukost bara för att det är gott. Eller på fettisdagen då jag tryckte i mig två lchf-semlor bara för att jag alltid ätit två semlor på fettisdagen.

Lchf-desserter ser jag mindre och mindre behov av. En dessert i min värld är ju något sött som är gott att äta efter en festlig middag. En dessert ska ge en sockerkick i min värld. Det gör ju inte lchf-desserterna och då ser jag liten vits med dem. Det kan vara på födelsedagar och liknande som det är gott och så en gång i månaden då chokladsuget är extremt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Pussgurkan
0

Jag är feg eller vad man nu ska säga - jag kommer inte till skott och bakar. Varför vet jag inte helt. Men jag tror att jag har fått för mig att det är svårt, krongligt och inte så gott. Dessutom så äter jag lchf av 2 grunder 1)för att gå ner i vikt 2) för att det är lätt att steka kött och ta smör till. Trist men enkelt.

Adur
0

Sten Sture drog igång en tråd om det här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f1de5e5d4ebea15760020a4-ar-kakor-och-bullar-lchf (När jag sitter med iPaden och Safari får jag inte länkar och smileys och såna finesser att funka, så jag bara klistrar rakt in) Hur som helst, det utvecklades till en lång diskussion där man pratade om dessa LCHF-bakverk och om de är mest till hjälp eller stjälp. Läsvärt! :-)

glitterfisk
0

Ja, svårt att veta hur farligt det är att ha goa grejer hemma. Lätt att överäta. Och visst är det lätt att steka kött, dessutom blir man mätt och osugen. Tack för länken, missat den tråden, det var precis en sådan diskussion jag ville höra. Helt sant det Skaldeman skriver att det blivit en trend att lchf-baka. En slående skillnad när man inte varit så aktiv på lchf-sidor på ett tag. Ska läsa vidare i länken… Och fundera på om jag vågar handla mandelmjöl!

hemul
0

Jag har inget problem med lowcarbbröd per se, men jag undviker sådana gjorda på mandel och nötter just p.g.a. det glitterfisken säger, detta trots att ett av de första bröden jag bakade var ett nötbröd och det är jättegott.

Nötter är läskigt kaloririka och i i alla fatt mitt medvetande är en macka en macka. Jag vill gärna ha två i alla fall och med nötbröd tenderar kvällsmaten på två mackor att innehålla lika mycket eller mer energi som middagen och det ger långt ifrån samma mättnad (för mig). Så jag håller mig till lite snåla bröd, så brödet i sig inte påverkar det dagliga intaget så mycket.

JAUS
0

Jag äter desserter sällan och är strikt i övrigt. Just nu äter jag endast animalier och inga grönsaker alls. Det finns bra LCHF-desserter faktiskt (t.ex. kesokaka), har ett fåtal som jag använder då och då och det händer att jag testar ett nytt någon gång, men jag äter dem inte varje vecka eller ens varje månad.

Jennix
0

Jag är en protein-människa, så det jag blir mätt på är protein. Fett och grönt är gott men jag blir inte mätt på det. Allt det där andra är gott och så men känns inte som riktig mat för mig utan mer tillbehör eller efterrätt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
2

Jag har testat LCHF-bakning med nyare produkter några gånger. Och mina erfarenheter är.. blandade.

Kokosnötmjölet har bra bakegenskaper, men jag mår tyvärr inte speciellt bra efter att ha ätit det. Lätt oro/ont i magen och endel tendenser till gasbildning, trots de små mängderna. Recepten som kommer nu är vettiga - bakverken innehåller små mängder fibrer och sötning. I huvudsak är det smör ägg och grädde m fl vettigheter, som gäller. Bra det!

Blir väldigt mätt på dem, fast inte på ett helt skönt sätt. Kött och fett är oslagbart när det gäller skön mättnad!

Sukrin använder jag ibland. Liten mängd. Och mina smaklökar tycks klart föredra sött i sitt naturliga sammanhang, t ex i bär eller frukt som de är, men inte när det är tillsatt i t ex bröd. Hellre ett osötat bakverk med naturligt sött tillbehör!

Glad för mina förståndiga smaklökar. De ser till att det inte drar iväg med sockret. Kommer prova fler recept framöver och vet att jag kommer hitta nya favoriter. Men dessa kommer förbli undantag i min kosthållning.

Om viktpåverkan. För mig tycks det inte påverka, men det blir ju som sagt sällan.

glitterfisk
0

Läst hela Skaldemantråden och ser att detta stundtals kan vara lite kontroversiellt…

Jag får väl söka och hitta mitt sätt. Eftersom jag behöver tappa vikt så får det i vardagslag bli traditionell, mer strikt lchf. Däremot kan det vara bra att ha möjlighet att fira högtider/festa på lchf-bakade grejer.

För som jag skrev har jag ätit lchf till och från… När det varit från, har det ofta fallit på att jag av någon anledning, typ jul, födelsedag eller annat kalasande ändå tagit något av det som bjudits eller jag bakat. Och så har det varit så förtvivlat svårt att komma rätt igen. Tänk om jag skulle kunna lösa sådana situationer med lchf-bak och lättare komma in i kloka rutiner igen måltiden/dagen efter. Vet ju att jag skulle må bättre med mer till än från.

Ja, ska testa. Ska börja med att köpa någon kokobok. Vilken/vilka rekommenderas? Marianns?

Fiberhusk, vad är det eg gjort av? Får ni "känning" av det eller kan det passera som ren lchf?

Jag gjorde plättar av recept jag läste här på keso, ägg och fiberhusk, åt med grädde med kanel i. Gott, jag blev mätt. Råkade sova middag lite efteråt och när jag vaknade kändes det som att jag ätit annat än lchf. Kan bero på att det luktade plättar i huset. Men det gick bra, när jag vaknat till och kom ihåg att det var lchf-plättar kändes det snart som vanligt igen. Kan just undra vad som sitter i kroppen och vad som sitter i huvet…

glitterfisk
2

Ganska gott i alla fall med "nya" lchf-maten! Blev plättar med kanelgrädde när jag kom hem vid 20 tiden igår, efter en ganska ansträngande tjänsteresa. Hade också hänt massa saker på jobbet som jag försökt hantera bortifrån.

Kom hem jättetrött, familjen var på olika håll. Ett sådant läge hade kunnat få mig att trösta mig med nån skit-mat (alltså med socker/kolhydrater, ex hitta kvarglömda saffransbullar i frysen eller nåt annat knas). Men snabbt bestämde jag mig för plättar och kände mig mätt och nöjd efteråt.

Plättarna gjorde att jag klarade mig utan avsteg och det var natuligt att dricka kaffe med äggmjölk och äta ägg mosade med smör till frukost idag!

saraBvB
0

Pannkakor gör jag ibland, men annars nej ingen i min familj tycker om lchf-fikabröd. Jag tycker att det är ok men inte mer än så. Bär och grädde och mörkchoklad känns som godare än mycket annat.

glitterfisk
0

Har bestämt mig för att våga prova! Ska baka Marianns Budapestrulle till påsk när släkten kommer till stugan. Det blir premiär-lchf-bakning! Och kokosnötsmjöl, hasselnötsmjöl och stevia ska inhandlas.

Och jag ska njuta och fira med den och fortsätta äta lchf över påsk och efter.

# 1 och 7 Jaus, ja så fel kan det ju inte bli om råvarorna är hyfsade och det inte blir för ofta.

# 2 Tack för dina kloka tankar. Hoppas att resultatet av detta blir bra och att jag lyckas äta lagom…

# 6 Hemul, ja man får akta sig så det inte bli för mycket.

# 8 Ja, fram för riktig mat!

# 9 Ja, det ska bli spännande att prova!

# 12 Bär och grädde och mörk choklad! Ofta är det enkla det goda! Få nog bli till dessert en annan av påskens dagar.

Ja, utmaningen bli att hålla kosten över påsken! Vill! Har tappat 10 kg sedan nyår och vill gärna tappa 10 till. Snarast…Foten i munnen

Jojo55
0

Jag har provat att baka några matbröd och ett par fikabrödsvarianter men har inte gillat det så värst mycket. Jag provade biscotti och de var nästan goda.

glitterfisk
0

Budapestrullen blev god och fin, tyckte både jag och gästerna. Trevligt att kunna äta en bit själv av det man bjuder på. Det kändes inte som att jag triggade på det. Men nu har jag ett sug, vet inte om det beror på kakan eller om det är nåt annat som pågår… Får experimentera vidare…

[Estellan]
0

Jag har provat på att baka enligt lchf. Sist gjorde vi en paj som var en kombo av två recept. Härifrån tog vi fyllningen: http://mariannslchf.se/citron-och-chokladpaj/

Här tog vi bottnet: http://mariannslchf.se/yvonnes-ananaspaj/

Det blev ok, men inget jag vråläter av eller får något sug av.

http://www.lifezone.se/2011/07/10/se/lchf-knäckebröd-såååå-gott!-3339986

Det här knäckebrödet äter jag varje morgon och det är gott och bra för min mage. Innan jag började baka och äta brödet hade jag problem med tvåan och nu är det inget väsen kring det utan det fungerar klockrent. Det ger mig inget sug.

Denna pasta är trevlig. Jag ska prova att göra lasagne av den någon gång:

http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-pasta-tagliatelle/

Slutligen ett recept på pizzabotten:

http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/godaste-lchf-pizzan/

Jag tar vanlig ost på det.

Dessa maträtter äter jag utan något sug så för mig fungerar det.

Anders-S
1

William Davis har ett blog-inlägg om glutenfria ersättningsprodukter:

http://www.wheatbellyblog.com/2012/03/can-gluten-free-ever-be-good/

Han avråder från att äta glutenfria ersättningsprodukter men har en del recept med alternativa råvaror.

Personligen vill jag gärna att den mat jag äter skall innehålla så mycket näring som möjligt, vitaminer, mineraler och spårämnen och inte bara bestå av fiber eller tomma kalorier.  Då känns pseudo-maten meningslös. Den blir man bara hungrig av. Den bidrar inte heller till lägre omega-6/omega-3 kvot (EPA o DHA) utan försämrar den ofta istället eftersom surrogaten ofta innehåller mycket omega-6 fett.

Det finns så mycket riktig mat att äta som är nyttig och smakar härligt!

glitterfisk
0

# 16 Knäckebrödet verkar spännande. Är ju ibland sugen på knapriga saker. Men jag har ingen varmluftsugn. Tror du att det går att baka i alla fall? # 17 Ja, du har ju så rätt! Klart att vi ska äta mat med näring! Det är ju faktiskt därför vi äter i första hand. Tycker att det är så härligt med lchf mat som är näringsrik, riktig mat, naturligt välsmakande och bra för våra kroppar. Därför blev jag förvånad när jag hittade all "pseudomat" i lchfsammanhang. Men efter att ha ätit riktig mat sedan nyårsdagen och tappat 10 kg som verkligen behövde bort, uppskattade jag att kunna baka, bjuda och äta en bit tårta. Så, som sagt, riktig mat i vardagslag och lite "pseudomat" vid högtider, tror jag att det får bli.

[Estellan]
0

Jag tror att vanlig ugn funkar, men då måste du nog grädda en plåt åt gången

misty09
0

Jag äter vanlig mat i veckorna och lyxar till det med något gott på lördagen. Idag bakade vi mazariner ur Mariannes bok.

Om denna möjlighet inte fanns skulle jag inte vara kvar som LCHF ätare. Suget när andra fikar på lördagseftermiddagen eller vid födelsedagar är så stort att fanns inget " tillåtet" skulle hela veckan vara en stor katastrof, jag skulle inte kunna låta bli allt godis på jobbet. Nu går det bra i veckorna tack vare att jag vet att det finns godkända saker att äta när andra får…… jag triggar inte på dessa substitut men går ju inte heller ner som jag villTungan ute så det är dubbelbottnat.

glitterfisk
0

# 19 Tack Estellan! Får prova mig fram… # 20 Ja, det känns skönt att möjligheten finns, så att man känner att man får. Om man vill, när man vill. Det gör att man känner sig mindre avvikande… Ja, blir mer och mer positiv till att det finns recept, mandelmjöl, kokosmjölk och stevia nuförtiden. Tror att det gör det lättare att hålla sin matplan. Men riktig mat i vardagslag!