Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8663 ggr
kitabu
5

Nytt viktigt TV-program 16 april

Vetenskapens Värld sänder 16 april ett nytt TV-program med Ann Fernholm som i september hade ett program där bl a jag var med. Denna gång skriver hon så här i mail till mig och ber mig informera om programmet.

På måndag kommer Vetenskapens värld sända ett
reportage av samma reporter som gjorde inslaget kring kost, LCHF och diabetes i höstas. Den här gången handlar det om hur socker kan elda på cancer. Hon träffar också en person med en genetisk sjukdom som kallas Laron syndrom. Dessa människor verkar skyddade mot cancer. De saknar samma tillväxtfaktor i kroppen som socker triggar igång.

Jag har också skrivit i senaste numret Forskning och framsteg, men det ligger
tyvärr bara delvis ute på nätet:

http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug

Tack för att du hjälper mig med detta!

Mvh,

Ann

Hoppas att riktigt många tar sig tid att se detta viktiga program. Annika har också en länk om detta.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

kitabu
0

Om ni skriver ngt när ni läst så ligger inlägget kvar och syns, vilket jag verkligen hoppas.

Detta program är mycket viktigt.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[akaron]
0

Spännande….

Siggebus
0

Jätte intressant - ska absolut se det programmet! Glad

Bivax
0

Låter spännande, ska absolut se programmet!

LottaJo
0

Ska se programmet, hoppas att det kommer att ligga på svt-play också!

Intressant början på artikeln också!

/Lotta

lelli
0

Ska ses.

Hallongrottan
0

Brukar aldrig missa Vetenskapens värld. Det här programmet ser jag fram emot.

Internettan
0

Intressant!

"Every point of view is a view from a point."

frodig
1

#0 Tack, nu är det inlagt i kalendern för måndag Glad!

Sugiyama
0

Jag tänker på min mamma som sista måndaderna med bukhinnecancer blev en riktig godisråtta. Inna nhon blev sjuk åt hon aldrig godis.

Sweli
0

Tack! har skrivit i calendern och mailat en vännina som har cancer men tror inte att socker är skadlig, däremot fett Rynkar på näsan

gun92884
0

Ser fram emot programmet … hoppas att det går att se här och inte är begränsat till Sverige.

yvonnel
2

Tack Kitabu för att du håller oss ajour!

Ska bli spännande.

danlo
2

Det var ju nån som fick nobel-priset för typ 50 år sen för upptäckten att cancer lever av socker/kolhydrater/glukos..

Man kan ju verkligen undra var cancerfondens miljarder tar vägen varje år.. Jag blir mörkrädd när jag tänker på det.. fy fan..

Ser verkligen fram mot detta program!

Internettan
1

#14:

Ungefär som med hjärt- och kärlsjukdomar. Orsaken är fortfarande en gåta för forskarna. Tur att det inte är det för oss andra.

Jag skänker aldrig pengar till forskningen.

crikarlshamn
0

yvonnel

vi som bor utomlands kan nog endast se det om du prenumererar / köper 
https://www.vpntunnel.se/
http://vpnandusenetreviews.com/vpn/vpntunnelse-review

Sedan kan du se alla program pà svtplay, tv4 etc

gun92884
0

#16skrivet av crikarlshamn

Var det kanske mig du menade ? Glad

Av vilken anledning skulle jag behöva prenumerera? Hittills har jag kunna se flera program som sänts … har det med vilken kanal som sänder? Jag är inte intresserad av något abonnemang eftersom jag inte tittar på svenska program mer än de som kommer upp här ibland … kanske det går att komma åt detta på youtube efteråt?

[Najsan]
0

Glöm inte titta ikväll! (Vetenskapens värld , SVT2, kl. 20.00)

Socker är osak till cancer! I knew it!

crikarlshamn
0

gun92884, ja Glad

Skrev inlägget för jag har inte kunnat se vetenskapens värld utan VPN. 
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

gun92884
0

#19skrivet av crikarlshamn

Visst ja, nu kommer jag ihåg!Rynkar på näsan Det var något program som jag inte kunde se en tid tillbaka, men som tur var kom det upp på youtube. Hoppas detta gör likadant … annars får väl någon recensera programmet med de mest viktiga detaljerna.

kitabu
0

Skalla bli intressant att se reaktionerna på detta program. Nu måste det väl komma igång diskussioner även på eminensnivå?

Bra gjort Ann. Fina bilder från Tel Aviv.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

som inte äter godis

danlo
1

Det här är ju fruktansvärt! Vi har vetat detta i typ 50 år.. tyvärr så går det inte tjäna några pengar på att folk bara slutar med socker och kolhydrater.. Därför har det inte pratats om detta.. Tänk alla cancersjuka som ligger på sjukan och får skräpmat.. Kommer ni ihåg Cancerfondens kampanj mot bröstcancer där de bjöd på Princess-tårta (socker-tårta) på stan? Så jävla pinsamt.. Jag blir så fruktansvärt förbannad så jag skakar! Stackars nästa Cancerfonds-tiggare på stan jag möter.. den ska få veta HUT!

yvonnel
4

Mycketintressant om forskning på väg mot nya upptäckter.

Det var ett ganska kul program även i övrigt med pruttande sillar vars pruttljud misstogs för främmande U-båtar i början av 90-talet.

gun92884
0

#19skrivet av crikarlshamn

Jag kikade på youtube och det fanns andra Vetenskapens Värld program så det kanske dyker upp där så småningom … någon som vet?

Går det att få en liten resume av er som sett programmet? Säger de rent ut att socker orsakar cancer … eller är det att cancer lever på socker?

Internettan
0

Om jag minns rätt så påverkar socker levern, som i sin tur främjar bildandet av ett ämne som påverkar tillväxten, både hos barn som ska växa och på cancerceller.

Fast insulinet var inblandat också och det var kanske insulinet som främjade bildandet av detta ämne. (?)

Hur som helst var det inte sockret direkt som "gödde cancern" utan det var detta ämne (tillväxthormon?) som var det farliga.

En läkare/forskare gjorde tillsammans med en reporter (?) (båda kvinnor) ett test där de åt en viss mängd godis. De ville kolla blodsockerökningen, vilket indirekt påverkadrcancertillväxt. (Ingen av dem hade cancer utan detta var bara ett blodsockertest) Det intressanta var att reportern fick en mycket lägre blodsockerkurva än läkaren, vilket förklarades bl a genom insulinresistens hos läkaren men också genom att den yngre reportern var ganska vältränad. Ju mer muskler desto mer socker klarar man av att äta eftersom musklerna använder sockret. Så muskeluppbyggande träning är förmodligen cancerförebyggande.

Inget nytt kanske att man kan äta mer socker om man tränar. Men man har aldrig satt det i samband med en cancerförebyggande effekt.

[tjenarehej]
0

Tja Gun! vet ej om de kommer på youtube, men gå in på svt/play på internet så finns det där!

Sweli
2

Jag tyckte att det var märkligt att läkaren svarade till reportern att som hon var smal och tränade kunde hon fortsätta att äta socker, men själv som hon redan var resistent skulle sluta att äta socker.

Det bedrivs ingen friskvård i Sverige verkar som. Ät tills du blir sjuk, är det rådande rekommendationen.

Det finns inget som säger att smala människor kan inte få cancer, diabetes eller hjärtproblem. Jag har haft flera arbetskompisar som trännade, spelade golf, rökte inte och ändå fick både cancer och hjärtinfarkt.

Jag har tolkat det så att med dagens kostrekommendation att äta högt med kolhydrater, innebär att man har hög insulinpåslag hela tiden, vilket påverkar cancer risken.

Programmet var väldigt bra och intressant. Ändå tycker jag att Vetenskapensvärld borde göra programmen lite mer ingående än vad de presenterar. Att dela tiden på 4-5 inslag ger inte utrymme för mer än att tala om att problemet finns, men förklarar inte mer.

crikarlshamn
1

Godmorgon,

Programmet finns pà http://www.kostdoktorn.se/ i dag.

Otroligt intressant.

Hallongrottan
0

Jag tror att den läkaren åt LCHF Hon reagerade på sockertestet precis som en som inte äter kolhydrater. Hon sa ju också att hon var insulinkänslig och måste ta bort socker och andra kolhydrater som mjöl osv. Men hon ville nog inte slå på trumman, om det.Skäms

kitabu
0
anki1
0

Jag såg programmet och blev förskräckt. jag brukar de nästan varje vecka. för jag tycker det är intressant.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

gun92884
0

#26skrivet av tjenarehej

Nej, det går inte eftersom jag inte bor i Sverige. De vill att man abonnerar på ett speciellt program som jag inte har något intresse av … däremot om det läggs ut på youtube …

Nu har jag sett att programmet ska finnas på Kostdoktorn så ska kika senare idag …

gun92884
0

#30skrivet av kitabu

Tack! Länken fungerar Glad Mystiskt. Den jag försökte igår ville inte visa mig om jag inte abonnerade på ett speciellt program …Förvånad

crikarlshamn
0

Hallongrottan, inte riktigt sà svarde Läkare Kerstin Brismar.

16:50

Reporter Ann Fernholm - om du fick en cancer diagnos, hur skulle du välja att äta dà?

Läkaren Kerstin Brismar - dà skulle jag välja kost som minskar insulin pàslaget, dvs ta bort sötsaker, godis, söta drycker, mjölmat och att det är viktigt att när man har cancer att äta en bra kost som innehàller protein och fett,  man ska inte vara helt utan kolhydrater men de ska vara fiberrika.

crikarlshamn
0

Sweli,

"att som hon var smal och tränade kunde hon fortsätta att äta socker, men själv som hon redan var resistent skulle sluta att äta socker."

Kerstin Brismar -jag är insulin resistent sà jag svarar inte sà bra pà insulin sà det här talar om att jag har större risk att fà cancer.

Kerstin Brismar - aldrig mer godis

Ann Fernholm - Och jag dà, kan jag äta godis fortsättningsvis?

Kerstin Brismar - sà länge du tränar och har en bra kroppssammansättning, mycket muskler och lite fett vävna sà funkar det bättre hos dig.

Hon ger fakta och överlàter till Ann Fernholm att bestämma själv om hon ska äta godis eller ej.

gun92884
0

Nu har jag sett avsnittet … inte helt nytt för mig eftersom jag har läst om detta förut, särskilt Larons Syndrome. Vad som tydligen behövs är att det sätts strålkastare på sammanhang … hua … alla dessa godislådor!

Och något som inte ska fnysas åt … hur man än försöker förklara bort det så räcker det inte bara med ändrade matvanor, träning och muskler ÄR viktiga för frisk(are) helhetsbild.

Sweli
0

#35 skrivetav crikarlshamn

Så tolkade inte jag hennes svar.

Som jag tolkade: Så längre du trännar och är smal kan du fortsätta äta godis.

vilket jag inte tycker är sund.

crikarlshamn
0

Sweli,

jag har skrivit ned ord för ord vad Läkare Kerstin Brismar svarade… lyssna gärna igen, hon svarar helt enkelt inte…

Politiker brukar använda samma teknik Flört

gun92884
0

#37skrivet av Sweli

#38skrivet av crikarlshamn

Hennes svar är att så länge frågeställaren tränar och har ordentlig muskelmassa så fungerar 'det' bättre … jag tar för givet att hon inte menar att det är fritt fram att frossa i socker, men att det inte har samma konsekvenser för en vältränad yngre person som för en äldre, mindre tränad person.

[tjenarehej]
0

Gun Ja,jag såg det nu,att det var problem för utomsocknes,det hade jag missat,selektiv läste….;)

johanx
0

Vad är kopplingen sockermängd <-> muskelmassa?

[Sias]
0

Mycket bra program!

#36 skrivet av gun92884 "Och något som inte ska fnysas åt … hur man än försöker förklara bort det så räcker det inte bara med ändrade matvanor, träning och muskler ÄR viktiga för frisk(are) helhetsbild". 

Instämmer!  Har på senare tid förstått, att det inte är fler förändringar av matvanorna (LCHF-kosten, för min del) som behövs, utan förändringar av annat som påverkar kroppen.  Lämplig träning, motion.

Kanske dessa förändringar är något som speciellt behöver göras av den som - oavsett vilka förändringar av matvanorna som gjorts - inte gått ner i vikt, utan istället tvärtom, gått upp ?

Verkar som att det inte är tillräckligt med konditionsförbättrande, som t ex power-promenader - att det behövs muskel-stärkande/uppbyggande aktiviteter? Kanske promenader och liknande + muskel-stärkande/uppbyggande är idealet ?

yvonnel
0

http://svtplay.se/t/173674/extra_gnalligt

Detta program rekommenderas, ganska kul, handlar om hur engelsmännen äter. Chips till allt, även till pastan. Man har bl.a. upptäckt att polenta har gått till historien i stort sett, öht är det ett annorlunda sätt att se maten.

[Pennylane1]
0

tja… de sa i mellersta England äter de pommes till alls ( inte chips på svenska) det var ju inte "engelsmännen" i gemen… men det var roligt, det håller jag med om.

De borde kanske förklaat KFC, jag är inte säker på att svenskar vet vad det är? (kentucky fried chicken)

gun92884
0

#43skrivet av yvonnel

Av någon anledning så måste jag skyddas från detta program … går inte att se utanför Sverige … får kanske leta på youtube ialla fall …

crikarlshamn
0