Hungrigare
Jag har ätit LCHF sen i maj-11 och allt har gått bra, inte mycket fusk, två frukter och fem godisar. Upplever nu att jag är hungrigare än jag var från början, då kunde jag äta mitt första mål mitt på dagen men nu är jag hungrig redan på morgonen. Detta har pågått en månad nu så då blir det ju att jag måste äta ett litet mål till. Har dessutom inte gått ner ett gram sen i januari-12. Tråkigt men jag går ju inte upp i alla fall.
Vad kan det bero på?

Aptiten har en tendens att variera.. är man frisk så borde man nog följa kroppens signaler?
Att du är hungrigare beror sanolikt på att kroppen inte vill släppa till mer fett från dina depåer, din setpoint kanske är uppnådd?
Jag tycker ju att jag borde kunna gå ner ytterligare några kilon.. har testat att äta lite mindre.. då blir jag bara hungrigare nästa måltid.. men jag e iallafall rätt nöjd med att inte gå upp mer och att jag håller kvar den viktminskning jag redan uppnått.
Sanolikt handlar det numera om andra faktorer än kosten för att vikten skall sjunka mer.. tex stress, fysisk förmåga osv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svar Zepp.
Om det här är min setpoint så är då inte kroppen och jag överens, enligt tabeller så har jag fortfarande 20 kg övervikt men jag skulle absolut nöja mej med att gå ner 10 till.
Jag har varit lite stressad ett tag, problem med "nedre regionerna", oro över sjuk kompis och så har jag fått börja medicinera för högt Blodtryck.
Får väl fortsätta som nu ett tag till och se om det blir lugnare i kropp och själ innan jag börjar att laborera med kosten.

#1 "beror sanolikt på att kroppen inte vill släppa till mer fett från dina depåer, din setpoint kanske är uppnådd"
Nu är vi där igen med sagoberättande. Vetenskapliga referenser på kroppens vilja och vem som bestämmer setpoint, tack!
Vad är setpoint?
Vad jag vet kommer det från Stephan Guyenet med blogg http://wholehealthsource.blogspot.se/ . Det har väl sedan blivit spritt i alla fall i Amerikat. Själv tycker jag att det låter ganska rimligt.

"In medicine, the term set point refers to any one of a number of quantities (e.g. body weight, body temperature) which the body tries to keep at a particular value. This concept is relevant to practices of physiology and psychology, among others. Example quantities with set points are body weight and happiness, both believed to have values th at are difficult to change."
http://en.wikipedia.org/wiki/Set_point_(medicine
"Nearly 150 years ago, Claude Bernard published his seminal work, stating that the maintenance of the internal environment, the inner environment, surrounding the body's cells, was essential for the life of the organism.[13] In 1929, Walter B. Cannon published an extrapolation from Bernard's 1865 work naming his theory "homeostasis". [14][15][16][15] Cannon postulated that homeostasis was a process of synchronized adjustments in the internal environment resulting in the maintenance of specific physiological variables within defined parameters; and that these precise parameters included blood pressure, temperature, pH, and others; all with clearly defined "normal" ranges or steady-states. Cannon further posited that threats to homeostasis might originate from the external environment (e.g., tempurature extremes, traumatic injury) or the internal environment (e.g., pain, infection), and could be physical or psychological, as in emotional distress.[17] Cannon's work outlined that maintenance of this internal physical and psychological balance, homeostasis, demands an internal network of communication, with sensors capable of identifying deviations from the acceptable ranges and effectors to return those deviations back within acceptable limits. Cannon identified these negative feedback systems and emphasized that, regardless of the nature of the danger to the maintenance of homeostasis, the response he mapped within the body would be the same."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hehe, oj, mitt antagande om Stefan var ju inte helt riktigt. :)
Det där med "values that are difficult to change" verkar inte stämma så där jättebra med tanke på hur många feta det finns?
bigmama: Ät när du är hungrig, din kropp behöver mat.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja Jennix, jag äter, men hur ska jag någonsin kunna gå ner mer när jag äter mer? Jag åt ju bara två gånger om dan från början, behövde inte mer men nu blir det tre gånger.
#10 Det är svårt att förklara, men jag t.ex. hade befarat det värsta, när jag började med Skaldemans variant för att få ordning på magen och sockerberoendet - hur 17 kan man gå ner i vikt när man vräker i sig kött och fett? Jodå, det kan man.
Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig har gått upp i vikt av att äta rent fett och kött. Däremot är det vissa livsmedel som gör att jag stannar eller börjar gå upp igen, men så länge man begränsar dem eller utesluter dem så kan man äta mycket.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag hade gått ner 28 kg till i januari så jag vet ju att det funkar men sen har det blivit stopp. Har läst om platåer så jag har fortsatt att äta lika och stått still men det är nu sista månaden som jag har blivit hungrigare, har dock inte gått upp. Men man kan väl tycka att magsäcken ska ha krympt så det är därför jag inte fattar varför jag vill äta mer nu.
Vi äter ju en j*a massa skit nu för tiden, då är det nog lättare att förvirra kroppen.
#12 Jag tror det kan bero på mycket: hormoner, olika årstider, större energibehov osv.