inflammatoriska sjukdomar, IFactor vs allergikvot
Har läst:
Hur botar man inflammatoriska sjukdomar?
pà
http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk/#comment-244127
Jag kvoterar "Med andra ord – undvik framförallt växtoljor och margarin tillverkade av sådana. De är helt nya i människans kost, och ger dig lätt enorma mängder allergiökande Omega-6. Undvik även industrimat med ”vegetabilisk olja” som större ingrediens."
Trodde "allergikvot" refererade till IF (inflammation factor) men tvà helt skillda system som bàda refererar till inflammation.
Mycket förbryllande……..
Allergikvot: Ju högre värde på allergikvoten desto mer potentiellt inflammerande är livsmedlet. Ju lägre värde desto bättre.
Inflammation factor rate: Foods with negative ratings may contribute to inflammation
http://inflammationfactor.com/look-up-if-ratings/
Allergikvot, majsolja = 308.5 (inflammerande)
Inflammation factor rate, Oil, corn = - 54 (inflammerande)
sà làngt enas de…
Allergikvot, Hasselnöts olja = ? (rekommendation - nötter ska undvikas)
Inflammation factor rate, Oil, hazelnut = 93 (anti inflammatorisk)
Allergikvot, Avokado olja = ? (rekommendation - växtoljor ska undvikas)
Inflammation factor rate, Oil, avocado = 73 (anti inflammatorisk)
Allergikvot, Ingefära = ?
Inflammation factor rate, Ginger root, raw = 387 (anti inflammatorisk)
Allergikvot, potatis = - 0.02 (anti inflammatorisk) !?
Inflammation factor rate, potatis = -44 (inflammerande)
Nàgon som förstàr bättre?
Jag har inte satt mig in helt och hållet i detta, men här är ett försök att reda ut begreppen:
Allergikvot - påhittat av Kostdoktorn. Fokuserar på fetter (förhållandet mellan inflammationsdämpande Omega-3 och inflammationsdrivande Omega-6), och tar inte hänsyn till t.ex. vitaminer, mineraler eller antioxidanter. Listorna i inlägget är en ganska godtycklig uppräkning av relativt vanliga fetter, relativt vanliga födoämnen, samt några sorters bröd, och gör inte anspråk på att vara uttömmande.
Inflammation factor rate - påhittat av Monica Reinagel. Fokuserar på flera olika faktorer som sägs vara inflammerande eller antiinflammatoriska, men jag har inte kollat hennes referenser (finns kanske bara i boken, om man köper den?). Alla faktorer verkar inte heller vara helt redovisade på nätsidan. Hon har en betydligt mer utförlig databas över livsmedel som poängsatts enligt hennes delvis hemliga formel. Hon verkar också kvar i föreställningen om att mättat fett är farligt (smör och kokosfett anses inflammerande).
Förklarar det något av skillnaderna mellan dels urvalet av livsmedel, och dels resultaten?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Jag hade missat "Jag har gjort ett försök att ta fram ett enda vägledande värde på olika mat. En just påhittad ”allergikvot”."
Inflammation factor rate - Monica Reinage
Börjar pà sid 17 , GI faktoren räknas med samt:
Saturated fats
momosaturated fats
trans-fatty acids
eicosapentaenoic acid (EPA)
docosahexaenoic acid (DHA)
arachidonic acid (ARA)
omega 6/omega 3 ration
vitamin c
vitamin E
beta-carotene
seleniun, zink, vit B6, vit B12, folic acid, vit K, glycemic load, anti-inflammatory phytochemicals och beskriver dem samt ger inflammation effekt och rollen (poäng) i IF rating.
IF rating ser till hur mycket utav ingrediensen finns i varan samt hur mycket vi normalt äter utavdenna.
….
Med det lilla jag sett just nu undrar jag im Andreas inte behöver titta igenom och konfirmera eller dementera angàende växt oljor.
Kanske inta alla ska ses som inflammatoriska men kanske tvärt om?
Eller så kanske man ska fundera över om alla Monicas faktorer verkligen är relevanta?
Jag reagerar direkt på "saturated fats". Med tanke på raten som smör och kokosfett fått anser hon antagligen att mättade fetter är extremt farliga (till skillnad mot vad Kostdoktorn och exempelvis jag själv anser), så vissa växtoljor kanske får bra rate bara för att de inte innehåller [så hög andel] mättat fett?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Här stàr det jätter bra skrivet!
Det är författarensjälv som förklarar. Läs som kolhydraterna (bold)!
Siten hon refererar till ND, här med exemplet gurka samt tomat.
IF = 0 neutral och 14 lite anti inflamm.
Gurka
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2439/2
Tomat
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2682/2
Artikeln:
http://www.self.com/fooddiet/blogs/nutritiondata/2008/05/lots-of-questions-about-anti-i.html
I developed the IF Rating system in 2005, as a way to estimate the inflammatory and anti-inflammatory potential of foods and combinations of foods. In 2006, I published The Inflammation Free Diet Plan, a book in which I detailed how the IF Rating system is calculated and how to use it. After the book and the IF Ratings were published, NutritionData.com (with my permission) added the IF Ratings to the site as part of its food and recipe analysis. Subsequently, I was invited to be a nutrition advisor for ND.
Even before I become a member of the ND team, I was delighted to make the IF Ratings available as part of NutritionData's analysis. However, one downside of making the ratings more widely available is that they now appear without the explanatory information included in the book. All of the above questions, for example, are addressed in The Inflammation Free Diet Plan.
Let me try to clear up a few of the most common misunderstandings:
Perhaps the most common misunderstanding is that all "healthy" foods are anti-inflammatory and all "unhealthy" foods are inflammatory. It's a little more complex than that. The IF Rating system evaluates foods according to over 20 nutritional factors, including antioxidants, fatty acid composition, glycemic load, and many other nutrients. Often a food or meal will have a combination of pro- and anti-inflammatory factors of varying strengths, and the IF Rating is able to estimate the net effect of all these factors.
As you can see from the questions above, the IF Ratings often reveal some things that don't line up with the conventional wisdom. Nonetheless, the ratings are based entirely on the actual nutritional composition of the foods and a little investigation always reveals an objective basis for "surprising" information.
The devil is in the (nutritional) details
In the case of whole grains, they do contain some anti-inflammatory nutrients, in particular zinc and folate. But they also contain a lot of carbohydrates, which tend to increase blood sugar, which tends to exacerbate inflammation. Likewise, the biggest contributor to the IF Rating of apples is the glycemic load, which, while not large, is still measurable. The net effect is a negative rating.
As for walnuts, they have a reputation for being anti-inflammatory because they are a good source of omega-3 fatty acids. While this is true, what people often overlook is that walnuts are even higher in omega-6 fatty acids. Research shows that a high ratio of omega-6 to omega-3 fats in the diet promotes inflammation. While eating walnuts increases your intake of omega-3 fats, it increases your intake of omega-6 fats even faster. Although walnuts can be a great part of a healthy, anti-inflammatory diet, eating walnuts alone will not improve the omega-6/omega-3 ratio of your diet.
Foods with negative IF Ratings are not necessarily bad for you!
As I explain in my book, the goal is not necessary to avoid all negatively-rated foods but to bring the diet into balance. Many foods with slightly negative IF Ratings, such as apples, walnuts, and whole grains, are quite healthful. In fact, it would be impossible to build a balanced diet without including foods that have negative IF Ratings.
Keep in mind that inflammation is a healthy and necessary part of the human immune response; so it makes sense that a healthy diet would include factors that support the inflammatory response. The problem is an excessive inflammatory response, driven by an excess of foods that promote inflammatory pathways.
While I believe it's wise to limit or avoid foods that are strongly inflammatory, such as french fries or jelly beans, there's no reason to avoid wholesome foods like fruits and grains. Just aim to have the sum of all foods eaten in a day to have a positive IF Rating, so that the overall effect of the diet is anti-inflammatory.
I hope that clears up some of the confusion! You'll find answers to more frequently asked questions about the IF Rating system on the book's website Inflammation Factor.com.
1 msk smör - 44
http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/133/2
fàr man (om man söker efter en antiinflammatorisk kost) väga upp med en paprika +47
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2536/2
som man äter med en kyckling filé -16
http://nutritiondata.self.com/facts/poultry-products/702/2
som marinerats i tumeric (gurkmeja) +451
http://nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/212/2
och ingefära +129
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2447/2
med en avokado i bit med hasselnöts olja +107 +84
http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1844/2
http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/593/2
Det blir fortfarande +758! Högst antiinflammatorisk màltid.
#5 Jo, jag förstår tanken med att balansera upp olika livsmedel mot varandra.
Jag anser bara att hon har totalt fel som sätter en negativ rate på smör, antagligen enbart baserat på att det innehåller mättat fett, och undrar därför vad det är som säger att hon skulle ha rätt angående t.ex. hasselnötsolja?
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Whole grain (fullkorn) innehåller mer dåliga saker än kolhydrater dessutom som fytinsyror och lektiner som bla hämmar upptaget av bla zink.
Mår du bra av att äta enligt hennes regler så fortsätt men sätt henne inte på en alltför hög pidestal då det fattas lite i hennes resonemang.
Hej Sammet1,
Du anser, men eftersom vi (du och jag) inte vet om IF ratingen gällande smör är baserat pà mättat fett och om detta faktist är inflammatoriskt eller ej kan jag inte svara dej.
INtressant är… att majsolja inte är mättat fett och ändà fàr det en "allergi" rating av 308 samt IF rating -57, där hàller bàda författarna med om att majsoljan är inflammerande. Dà kan det inte rationellt sett bara vara det mättade fettet som ger värdet.
Du kanske kan ta kontakt med författaren?
Smör är säkret bra för de som tàl det. Jag gör det inte och en tesked eller tvà av grädde gàr men inte varje dag, sà jag behövde hitta ett annan fett att byta ut det mot.
Fortsätter tills vidare med de växtoljor som ger bra IF värden tills vetenskapen säger nàgot annat.
Kanske ska tillägga att jag lyckats bota min inflammation med en antiinflammatorisk diet som inte kortison i tablett, dropp eller direkt injection gick bet pà och det var innan jag köpte Reinagels bok som jag precis börjat läsa :o) är det viktigt att lyssna pà vad intuitionen säger och se hur kroppen reagerar.
Vi är alla olika och reagerar olika. Din kropp màr bra av smör men min gör det inte.
Tack för att du hjälpte mig pà vägen i mitt sökande 
Wildrat,
Hade du läst det jag kopierat in hade du hittat:
The devil is in the (nutritional) details
In the case of whole grains, they do contain some anti-inflammatory nutrients, in particular zinc and folate. But they also contain a lot of carbohydrates, which tend to increase blood sugar, which tends to exacerbate inflammation. Likewise, the biggest contributor to the IF Rating of apples is the glycemic load, which, while not large, is still measurable. The net effect is a negative rating. Inflammation Factor.com.
För övrigt jag äter inte spannmàl eller mjölkprodukter…
Trevlig kväll och tack för mig.
Ja, och? Hon skriver att spannmål är bra för det innehåller näringsämnen men är dåligt för att det innehåller kolhydrater. Jag vidhåller (och mycken vetenskap med mig) att du får inte ut särskilt mycket av näringsämnena pga andra saker än kolhydrater som hindrar näringsupptaget… Det blir alltså mycket mer negativt för hälsan än vad hon anser.
Hon kan ha mycket rätt i det hon skriver men inte heller hon är en fullständig och ofelbar källa. Troligtvis är hon mycket influerad av vad hon "vet" är bra och nyttigt tex att fullkorn och olivolja är bra, smör, kokosfett och kött är dåligt. Det är ju det som är sanning bland hälsomänniskorna…
Men snälla Wildrat, min fràga gällde växtoljorna!
Det trodde jag att jag gjort klart fràn början samt har sagt innan och säger det igen, jag äter inte spannmàl. Vi vet att de triggar inflammatîon!
Författaren skriver rent och klart: But they also contain a lot of carbohydrates, which tend to increase blood sugar, which tends to exacerbate inflammation.
Skriver man en avhandling tar man upp allt positivt och negativt sen är det upp till läsaren att själv välja.
Det jag menar är att med tanke på att hon missar en massa när det gäller fullkorn så kan man gissa att hon missar lika mycket när det gäller resten av det hon skriver. Det hon gissat sig fram till är ingen sanning utan hennes tolkning av sin verklighet. Stämmer den för dig så är det jättebra men det betyder fortfarande inte att hon har alla rätt, inte ens om växtoljorna.
"Skriver man en avhandling tar man upp allt positivt och negativt sen är det upp till läsaren att själv välja."
Det har hon ju inte gjort, precis som Wildrat påpekar nämns inte vare sig fytinsyror eller lektiner och inte heller gluten, tre ämnen som förutom den höga kolhydrathalten borde ge spannmål ett mycket sämre värde.
Så svaret på din fråga är att eftersom Monica Reinagel missat uppenbara onyttigheter med spannmål, och överdriver faran av mättade fetter, så skulle jag personligen inte lita på hennes åsikter om växtoljor heller.
Faktum är att vissa av hennes rater på fetter bör vändas helt upp och ner, kokosolja anser hon vara extremt inflammerande, jag skulle säga precis tvärtom.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Jag är INTE en förespràkare för Monica Reinagel teori men sökare efter en antiinflammaorisk kost gällande min familjs genetiska sjukdommar.
Ayurvedic kost studerar jag (ghee utesluter jag) och Reinagel och Eenfeldts inflammations teorier är de första västerlänska teorier innom detta omràde jag kommit i kontakt med.
Jag söker och lyssnar till min kropps reaktioner.
Ni är fanatiker,
och ni har inte förstàtt vad jag sökte efter. Möjligt att jag var otydlig.
Passar en teori inte precis in i LCHF blir det fyrverkeri.
"nämns inte vare sig fytinsyror eller lektiner och inte heller gluten".
Läst boken? …
"kokosolja" vi reagerar olika, jag sväller direkt och jag ökar ett kilo i vatten med den inflammation den ger.
Jag hàller öron och ögon öppna eftersom jag inte kan äta tillräckligt med fetter fràn mejeriprodukter och màste hitta ett alternativ.
Blev ställd av den pàhittade allergi kvoten och lättad när det framkom att den inte (ännu) är vetenskaplig testad och vi har inte hört mer om den efter att den skrevs. Eller har ni läst mer om den eller dess utveckling?
Skulle uppskattas om Andreas gick tillbaka och utvecklade om det nu stämmer. Han själv ber om kritik i artikeln!!!
Tackar för mig…
Ett PS
Tillbaka till mitt liv
~ En blogg om reumatism, kroniska inflammationer och vad vi äter
http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/tag/inflammationsdampande/
Amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) har tillsammans med The University Of Sydney i Australien (Glycemic Index Research Institute) tagit fram ett system för att beräkna livsmedels och näringsämnens påverkan på inflammation i kroppen.
Systemet grundar sig på en mängd publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation. GI-värdet är fortfarande en del av denna beräkning, men man tittar även på:
- mängd och typ av fettsyror
- innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter
- förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein)
- förekomst av K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter
En tabell har tagits fram på liknande sätt som GI-tabellen, där livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer.
Livsmedel med negativt värde kan bidra till inflammation, speciell om det äts i stora mängder. Ju högre siffra desto starkare effekt.
Rekommendationen är dock inte att enbart äta livsmedel med positivt värde, utan att söka en balans där summan över dagen blir positiv.